Återigen tack för alla svar! Har gått från att vara skeptisk och något rädd till pepp på att fixa i ordning den. Många bra tips och trix. :)

Är det någon som har en idé på hur man skulle kunna få till en broms för klingan med enkla medel? Som det är nu snurrar den säkert 30 sekunder efter att man stängt av den..
 
Antingen en elektrisk broms eller en manuell med typ en spak och bromsbelag du drar/trycker mot remskivan.

Jag jag haft en sån där såg så hade jag monterat en dödmansgrepp-knapp man aktiverar med foten. Dvs har man inte foten på knappen går inte motorn..
 
  • Gilla
Scinto Studekt
  • Laddar…
D
Farsan hade en sådan fast ombyggd med två knivar istället för klinga. Barkade störar med denna skapelse från helvetet. Inga dödsfall mer än att den slet sönder min tumme. Visade sig vara himskandes ohälsosamt att bromsa axeln med handen efter att man slagit ifrån motorn.
 
  • Wow
hobbs
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Antingen en elektrisk broms eller en manuell med typ en spak och bromsbelag du drar/trycker mot remskivan.

Jag jag haft en sån där såg så hade jag monterat en dödmansgrepp-knapp man aktiverar med foten. Dvs har man inte foten på knappen går inte motorn..
Tänker att det hade varit klokt, men hur mår motorn av att ständigt starta/stoppa? Blir ju inte många sekunder om man slänger upp en stock, kör tre-fyra kap och sedan går och hämtar nästa pinne.
 
B
Men tittar man på en ny vedkap inte är de motorbromsade? Tror det är lite onödigt. (fast det är ju bilbältet också om man inte krockar.)

Men det vore häftigt om du bygger om den så den får ett "sawstop"...
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
En broms blir antingen en elektronisk likströmsbroms som kostar närmare 10000 kronor eller ett stjärn-triangelpådrag med broms eller en mekanisk broms som verkar på någon lämplig rörlig del.

Jag ser inget större behov av broms förutom om det finns barn i närheten. Det brukar gå att lära barn att de inte får gå i närheten av en maskin som är igång men de kan lätt glömma att de inte får gå nära innan klingan har stannat.
Maskiner med större svängmassa som till exempel rikthyvlar och bandsågar behöver absolut ha broms men jag ser inte riktigt behovet på en vedkap. Vill då ändå ha det så är stjärn-triangelpådrag med broms billigast. Fast det bromsar inte när man stannar med nödstopp.

Dödmansgrepp fungerar inte. Man måste ju gå några steg fram och tillbaka efter mer ved att kapa. Skall man starta om och om igen kommer motorn att överhetta och inget arbete blir gjort.
Däremot kan det vara en bra ide att montera ett nödstopp så att man kan sparka in det med benet eller foten.

Jag brukar se på nya maskiner och försöka uppgradera skydden till ungefär samma standard.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Eller när man är klar så slår man av krossen och bromsar klingan med ett sista snitt?
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Vill bara tipsa om att en DC broms för 4-5 kW går att lösa för ca 5k om du vill skruva ihop omkringliggande delar själv. Då med fungerande nödstopp.

Jag köpte en av Sigbi för 4-5 år sen. Kör den mot en bandsåg idag.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
har samma stil med är kopplad till kraftuttaget på traktorn... och allt är farligt krävs sunt bondförnuft
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Får se hur det blir med broms.. Hade ju varit fint med något som stannar klingan direkt om man slår till nödstoppet, men det verkar ju inte vara helt gratis. Fattar det som att de nya Faxe har broms, så de har ju gjort bedömningen att det är vettigt att ha.

Har i alla fall bokat dejt med plåtslagaren i morgon, så förhoppningsvis kan jag uppdatera med lite bilder snart! Börjar med skyddskåpan så att maskinen känns något sånär trygg och så tar vi det därifrån. :)
 
M Mickebandsåg skrev:
Eller när man är klar så slår man av krossen och bromsar klingan med ett sista snitt?
Absolut! Men tänker mest om man har fastnat med slipsen i klingan eller nått sånt dumt. :p
 
Så här blev plåten (från sin snyggaste sida), så nu är det snart dags för kapning!

Plåt med tandad kant monterad på en äldre metallkonstruktion utomhus, redo för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Det ser mycket bra ut.
Har du tänkt på vattenavrinning? Jag tänker så inte skyddet leder ner regnvatten där det inte bör vara...
 
J JFrisk skrev:
Snyggt! Det ser mycket bra ut.
Har du tänkt på vattenavrinning? Jag tänker så inte skyddet leder ner regnvatten där det inte bör vara...
Enklast att lägga en pressening över alltihop
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Snyggt! Det ser mycket bra ut.
Har du tänkt på vattenavrinning? Jag tänker så inte skyddet leder ner regnvatten där det inte bör vara...
Tack! Blev rätt bra, och framförallt stabilt. Skall förhoppningsvis få flytta in i någon bod eller skjul framöver, men tillsvidare är det presenning som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.