Har fått en vedkap. Testat att starta den och kapa en bit al och det funkade fint, så allt verkar vara okej så sett. Säkerheten är en annak fråga. Har aldrig använt denna typ av maskin förut. Är det vettigt att använda den? Borde den förbättras med typ skyddsplåtar eller något annat säkerhetsfrämjande innan? Vill ju gärna ha fingrar och sånt kvar.

Gammal vedkap med rostig klinga och improviserad skyddsplåt utomhus, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostig vedkap med blad utan skyddsplåtar, står utomhus bland stenar och ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Ser ut som min, fast jag har 700 klinga. Din ser ut att vara lite mindre?

Helt förbjuden att sälja i alla fall. Antar att det finns en viss anledning till det.

Står man på rätt ställe, och håller bort händer från klingan så är inte jag så nervös för att använda min. Men vi är aldrig 2, och jag plockar bort kapad ved innan det blir för mycket så man inte ramlar in i maskinen.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en sådan, dock med större klinga. Stå vid sidan, tänk på händerna och att du inte kan falla in i den så är det bara att köra.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Har fått en vedkap. Testat att starta den och kapa en bit al och det funkade fint, så allt verkar vara okej så sett. Säkerheten är en annak fråga. Har aldrig använt denna typ av maskin förut. Är det vettigt att använda den? Borde den förbättras med typ skyddsplåtar eller något annat säkerhetsfrämjande innan? Vill ju gärna ha fingrar och sånt kvar.

[bild] [bild]
Håll händerna på vänster sida plåten,låt veden falla ner så går det nog bra
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Fint! Tack för alla svar. Då känner jag mig lugnare. Skulle säkert vara möjligt att få till en lite liknande låda som sågen på länken har. Då kanske den blir lite mindre exponerad.
 
hobbs hobbs skrev:
Fint! Tack för alla svar. Då känner jag mig lugnare. Skulle säkert vara möjligt att få till en lite liknande låda som sågen på länken har. Då kanske den blir lite mindre exponerad.
Jo,tänk på att de bitar som blir lite för långa...
Låt de hellre brinna av i pannan, bättre än att riskera fingrar
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Typ en sådan som min farfar sågade av sina fingrar i, han blev av med alla på ena handen halvvägs.
En sådan blev även en avlägsen bekant av med handen. De lyckades på nått jädrans vis sy fast den igen :p Men han är inte frisk sen 20 år tillbaka.
Var försiktig.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
janwide
Det finns värre :surprised:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
B
@janwide haha maskin nr 2 har jag kört, fast en ännu variant med svänghjul av betong. Helt livsfarlig.
 
  • Haha
1977bjorn
  • Laddar…
janwide
B BSOD skrev:
@janwide haha maskin nr 2 har jag kört, fast en ännu variant med svänghjul av betong. Helt livsfarlig.
Han är lite feg som inte späntar tändved!
 
  • Haha
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Trådstartarens kap får naturligtvis säljas i befintligt skick och användas av ägaren till husbehov på eget ansvar.
Om man förser den med hemgjorda skyddskåpor kring drivremmen och kring axeln plus en lättåtkomligt stömbrytare så den går att panikstanna då blir den lika säker som en modern vedkap av god kvalitet och säkrare än de rangliga kinakaparna.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Typ en sådan som min farfar sågade av sina fingrar i, han blev av med alla på ena handen halvvägs.
En sådan blev även en avlägsen bekant av med handen. De lyckades på nått jädrans vis sy fast den igen :p Men han är inte frisk sen 20 år tillbaka.
Var försiktig.
Aj! Precis såna svar jag förväntade mig. Snubblade de in i klingan på något vis? :O
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Aj! Precis såna svar jag förväntade mig. Snubblade de in i klingan på något vis? :O
Farfar tog nog med fel näve och fingrarna hängde med in i klingan.

Den andre har jag för mig han snubblade och fick in handen. Såstressa inte och gör inga misstag.
 
Hmmmm, det känns nog ändå som att jag skall mecka ihop några skyddsplåtar och kanske få till ett nödstopp innan jag börjar kapa. "Gör inga misstag" är lite för dåliga säkerhetsmarginaler för mig. :p

Tack för alla svar!
 
  • Gilla
avdpos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.