Mikael_L
Next house tycker jag hade ganska kompakta men attraktiva planlösningar på sina små hus.
Nu finns ju inte bolaget kvar, och alla ska passa sig för att göra några som helst affärer med något bolag som har det minsta med next houses ägare Thomas Mårtensson att göra.
Man ska nog t.o.m räkna sina fingrar efteråt, om man har råkat skaka hand med Mårtenson.
http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/114298-varning-next-house.html

Men i vilket fall kan man ju kika lite på NH's planlösningar.
Nu är det ju lite krångligt idag, då next house's hemsida är borta iom alla konkurser.
Jag har laddat ner alla NH-planlösningar och kan maila dom till intresserade.

Men jag hittade också en fransk hemsida med NH-material.

http://www.nexthouse.eu/s/121/
Och längst ner på sidan kan man välja de olika modellerna från XXS till XXL.
 
Janus82 skrev:
Slutpriset på ett hus på 140m² blir ju självklart inte lägre bara för att man gör en alternativberäkning på ett hus på 100m² och det hoppas jag att ingen tror att jag har påstått. Däremot så kan man med två stycken prisexempel se den faktiska kostnaden för de extra 40m².

Jag har som sagt fått ett prisförslag på ca 600' för materialsatsen till ett hus på ca 150m². Enligt säljaren så skulle det inkludera allt förutom plattan, det är möjligt att han undanhöll fler kostnader för att få oss på kroken men vi kan ändå ta det som ett litet räkneexempel. Alla hus måste ju ha vissa speciella rum eller saker oavsett hur stora eller små de är och vi kan försöka att dela upp dessa 600' på dessa rum:
  • Kök bör kosta ca 100'-150'
  • Badrum bör kosta ca 80'-100'
  • Bergvärmepump (ingick det prisexempel som vi fick) bör kosta ca 60'-80'
Totalt summerar dessa till 240'-330', eller grovt sett knappt halva kostnaden för materialsatsen. Detta medför att materialet för huset (reglar, gipsskivor, takstolar osv.) bara kostar ca 2000kr per kvadratmeter. Jag vidhåller därför att marginalkostnaden mellan ett litet och ett stort hus inte är så farligt stor så länge man bara ser till det extra materialet som behövs.

Naturligtvis så skenar de totala kostnaderna en hel del om man måste göra en betydligt större platta eller anlita snickare att spika ihop det större huset. Det finns också en risk att mitt prisförslag som jag fick av en säljare för ett antal år sedan var väldigt putsat för att vi skulle fasta på kroken och i så fall är ju hela den här beräkningen värdelös. Ni som har byggt hus själva, hur mycket kostade de obligatoriska delarna som kök, badrum och värmesystem?

Tycker du ska slå till direkt, kan du få ett helt hus inklusive allt för 600 000kr är ju rena fyndet, framförallt om man då slipepr göra allt arbete själv med att leta material, göra konstruktionsritningar osv.
Jag bygger 140 kvadrat boyta i lösvirke och bara byggsatsen ligger på en bit över 800 000kr och det inkluderar varken kök, badrum eller någon bergvärmepump.
Så jag skulle nog gissa på att ditt förslag var nått du fick för att få dig på kroken.

Kök och badrum har du satt rätt högt i pris men bergvärmepumpen verkar ju någon glömt att det ska borras ett hål till om man ser till kostnaden då din bergvärmepump är nästan billigare än vårt luft/vatten.

Vi räknar med ca 65-70 för kök och ungefär det samma för badrummet, vi har dock valt att göra ett ganska litet badrum då vi båda tycker det är det tråkigaste som finns att städa badrum.
Luft/vattenpumpen kostar ca 55+moms.
 
Mikael_L
Hmm. Då är det nog så att "våran" säljare hade putsat en hel del på offerten. Spontant skulle jag gissa att han hade gjort om den inredda övervåningen till en oinredd och då verkar priserna per m[SUP]2[/SUP] stämma hyfsat med de som Fiskarheden har. Oavsett varför så faller min beräkning och mina argument en hel del. Jag gör dock ett litet försök att rädda både min poäng och min stolthet. ;)

Enligt prislistan från FH är det billigaste huset de har "Sparven" med 93m[SUP]2[/SUP] för 591', Slår man på 60% på budgeten så får man istället ett "Svanen" på 187m[SUP]2[/SUP] för 946'. Alltså en fördubbling av boytan men bara en 60%-igt påslag på priset. Marginalkostnaden är visserligen mycket mer än vad jag trodde när jag gjorde mina första inlägg i den här tråden men det är ju ändå nästan halva priset på de sista 94m[SUP]2[/SUP] jämfört med de första.
 
Mikael_L
Janus82 skrev:
Enligt prislistan från FH är det billigaste huset de har "Sparven" med 93m[SUP]2[/SUP] för 591', Slår man på 60% på budgeten så får man istället ett "Svanen" på 187m[SUP]2[/SUP] för 946'. Alltså en fördubbling av boytan men bara en 60%-igt påslag på priset. Marginalkostnaden är visserligen mycket mer än vad jag trodde när jag gjorde mina första inlägg i den här tråden men det är ju ändå nästan halva priset på de sista 94m[SUP]2[/SUP] jämfört med de första.
Jag lovar nästan slå vad om att äta upp en hatt, om det inte är så att FH-villan har ett betydligt bättre påslag på det större huset också.
Dvs, de där 60% extra blir ännu mindre om vi pratar om själva materialet till ett lösvirkeshus.
 
Men sen kan man ju inte jämföra ett 1-plans mot ett 1.5-plans, du får ju "dubbla" ytan under samma tak ochpå samma platta...
Troligtvis så är köket och badrummen även större i de större husen, så detta äter ju upp några vinster.
 
13th Marine skrev:
Men sen kan man ju inte jämföra ett 1-plans mot ett 1.5-plans, du får ju "dubbla" ytan under samma tak ochpå samma platta...
Troligtvis så är köket och badrummen även större i de större husen, så detta äter ju upp några vinster.
Jag tycker nog egentligen att det är ok att jämföra 1-plans hus med 1,5-plans om vi bara är ute efter att se kostnaden för olika alternativ. En fördel med den här jämförelsen är ju också att vi även kan bortse från priset på plattan då bägge alternativen bör ha ungefär lika stor bottenarea.

Men bara för att det snart är dags att gå hem från jobbet är min arbetsmoral extra låg så jag gjorde en extra jämförelse mellan två 1-planshus och två 1,5-planshus:
1-planshus
Boyta
Pris
Pris / m[SUP]2[/SUP]
Sparven
92,8
591 000
6 369
Lärkan
127,2
676 000
5 314
1,5-planshus
Orren
119
819 000
6 882
Svanen
186,8
946 000
5 064

Jämför man Sparven och Lärkan så kostar de extra 34,4m[SUP]2[/SUP] 85' eller knappt 2500 per m[SUP]2[/SUP].
Jämför man istället Orren och Svanen så kostar de extra 67,8m[SUP]2[/SUP] 127' eller knappt 1900 per m[SUP]2[/SUP].
 
Men Svanen är väl ett tvåplanshus? Att tvåplanshus blir billigare per m² än enplans är nog inget att förundra sig över. Man kan också räkna med att kvadratmeterpriset sjunker med ökad storlek på huset.

Men i slutändan får man räkna på vad just det huset man tänker bygga kommer att kosta. Att räkna kr/m² är ju mest för att få en uppfattning om kostnaden eller kunna jämföra olika hus. Man ska inte driva det in absurdum.
 
Nu har jag bara skummat igenom tråden så jag kan mycket väl ha missat något men...

Säg att jag håller på att bygga ett hus på 125kvm och vill öka detta till 150 men har lite glest med kapital just nu.

Kan någon redogöra för vad marginalkostnaden blir för ytterligare kvm på ett hus under uppförande jämfört med att bygga ut detta i ett senare skede.
 
K
Hur har det gått? Vi funderar också på hur litet hus man kan göra. Jag hade gärna haft ett hus på 80-90 kvm, med relativt små sovrum och badrum och tvättstuga i samma rum.

Fiskarhedens Bärnstenen gillade jag. Gör man badrummet lite större så skulle man få plats med tvättmaskin och så skulle man kunna ha ett extra sovrum/barnrum där tvättrummet nu är. Sen om några år skulle man kanske kunna inreda ovanvåningen. Men tills dess har man ett lagom litet hus som inte borde kosta skjortan om man kan göra mycket själv.

Vad tror ni? Kan inte fler komma med bra förslag på hus av denna storlek?
 
Kallebo skrev:
Jag hade gärna haft ett hus på 80-90 kvm, med relativt små sovrum och badrum och tvättstuga i samma rum.
Det sköna med separat tvättstuga är ju att man kan ha tvätten hängandes utan att alla gäster behöver se de slitna kalsonger och byggtshirtarna med svettfläckar under armarna som hänger på tork...

Har man tvätten på tork i badrummen blir det dessutom ännu mer fuktbelastning i ett rum som redan är väldigt utsatt.
 
Det är riktigt, att det blir mer fuktbelastning.
Men ett badrum är per definition ett våtutrymme och tätt, därför är badrum lämpligt att ha tvättmaskin i.
Dessutom var ju det bara ett platsbesparande tips till en som inte vill bygga alltför stort.
Det är lättare att dissa förslag&lösningar än att komma på dem, men det kan vara värt
att tänka på att "tvätten syns aspekter" också. Har varit en del på kontnenten och där har vi tom. tvättmaskinen i köket - det finns med andra ord inget rätt eller fel frågan är bara om man tycker det är värt 100.000kr extra för ett separat rum att hänga sina kalsonger i.. det är ju upp till var och en. :)

/ Christian
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag är nog bara lite trött på att vi själva har tvätten framme jämt :) Vi har en tvättstuga som är för liten för att hänga tvätten i, så vi får ha den på ett tvättställ i hall/allrum :(

Efter att ha tänkt lite till så är jag nästan beredd att göra en 180 på det där med tvätt i badrummet... Du kom med många bra argument! Råkar man ha tvätt på stället i badrummet när det kommer gäster kan man ju bara slänga över ett lakan eller något :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Alltså ...
Min åsikt är ju att man kan göra precis som man vill, men gör gärna rationella beslut.

Att ha separat tvättstuga är givetvis trevligt, men glöm aldrig bort att det kostar lite. kanske inte 100', men iaf några 10' vare sig man bygger själv eller låter bygga.

Vi har separat tvättstuga, inte så väldigt dyr då den är på ganska få kvm och jag har byggt själv, men den är samtidigt kanske lite för liten, vi irriterar oss redan på att det är trångt.


Så fundera helt enkelt på vad som prioriteras, och vad det får kosta.
Om målet är att bygga litet och billigt betyder det givetvis att en tvättpelare i badrummet vinner.
 
Två personer jag känner har lyckats bygga riktigt billigt, omkring miljonen för 140 kvadrats enplansvillor. Tricket i båda fallen är starka sociala nätverk. Båda bor på landet med föräldrar och släktingar i närheten och har kunnat få hjälp med kompetens, arbetskraft och barnpassning. De har kunnat köpa mark till rimligt pris av folk de känner (båda bor på landet), båda har tillgång till egna entreprenadmaskiner av äldre modell. Jag tror också de kunnat få bra priser på materiel, och de har kunnat låna utrustning som de behövt. Dessutom är de händiga och produktiva, och har så klart lagt ner massor av tid. De har också gjort genomgående enkla materialval, som IKEA-kök och plastade badrum.

Några andra kostnadsbesparande idéer var att köpa en ganska stor tomt för att gräva ner jordvärmeslang och välja plastmattor man kan kakla/klinkra på om man skulle vilja uppgradera badrummen senare. En av dem kopierade en husbyggsats från en husleverantör i sin helhet, så han slapp anlita arkitekter/konstruktörer och troligen fick man bygglovshandlingarna i stort sett klara på köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.