jag går i nybyggartankar och funderar på om det finns några rekomenderade lägsta kvm-mått på rum. min flickvän och jag har en son på 1.5 år och får en till i mars. det är inte aktuelt att bygga nu men man måste ju planera... många säger att det är bättre att bygga så stort man vill ha frånbörjan men jag vill ändå leka med tanken att bygga litet och spara pängar för att kunna bygga större senare.

vad tror ni om dethär. kök:8kvm matplats:12kvm WC/bad:6kvm tvättstuga 6:kvm vardagsrumm:15kvm hall:3kvm sovrum1:12kvm sovrum2:10kvm jag får det till 72 kvm

vilka mått tycker ni är rimliga på de olika rummen?
 
Slå ihop badrum och tvättstuga så klarar du nog de på 10m2 o det behöver inte kännas trångt med god planering.
 
Sovrum/barnrum på 10 kvm är helt OK. En öppen planlösning gör att barnen ändå får stora ytor att leka på.

Problemet med att bygga i "etapper" är att du har en hel del ställkostnader som gör att totalkostnaden stiger.
 
Kan du bygga med oinredd vind? Då blir det ju hyfsat enkelt att utöka boarean.
 
Se till att ha en plan för hur huset skall vara när det är fullt utbyggt med, så slipper du bygga om halva huset för att få till ett nytt sovrum eller vad utbygget kan bli...
Måste bli både billigare och enklare att bara ta hål i väggen och fortsätta huset än om det är illa planerat och man måste bygga om det redan färdiga huset för att få till ett nytt rum...
En oinredd andravåning måste ju vara ett bra tips...

Se till att all teknik är anpassad för ett större hus, att värmesystemet är anpassat för ett stort hus, kan bli extra dyrt om man måste byta värmepanna när man bygger ut i en framtid.
 
ja en vind är ju inte fel där kan det få platts både sovrum och förvaring.
 
Spontant låter det jättejobbigt! Vad är vitsen med det?? Sparar du verkligen pengar på det?

Just med tanke på utbyggnad vill säga...Att bygga med oinredd övervåning är ju ett bra alternativ om man inte vill/kan bygga klart allt på en gång. Men har man ekonomiska möjligheter att bygga stort från början så gör det tycker jag! Barn växer fort och tiden blir snabbt en bristvara...

Lycka till med planerna iaf :)
 
  • Gilla
Trhuster och 1 till
  • Laddar…
En till parameter att räkna med är ju värdet på huset. Kanske kommer ni att sälja någongång och då är det bra om lösningarna är anpassade för att passa många köpare. I det perspektivet så kanske det kostar mer än det smakar att göra kostnadsbesparande lösningar som ni själva tycker är ok men som inte går hem hos köpare. T.ex. så skulle avsaknaden av en separat tvättstuga vara ett stort minus för mig om jag tittade på ett hus.

Även om man inte själv planerar att sälja så kan man ju tvingas till det av olika omständigheter. Jobb på annan ort, separation, oplanerade trillingar etc.
 
Jag tycker man ska bygga ett mindre hus först, men med ritningar klara för hur en tillbyggnad kan göras.
Alltför många bygger slott utan att behovet finns. Säkert trevligt, men är det värt pengarna? Bättre att utöka ett lån från 1 till 2 miljoner om man kan än att plötsligt sitta med ett lån man inte har råd med.

I mitt fall handlar det också om att jag bygger själv och är rädd för den berömda väggen om jag ska bygga ett jättehus innan jag får ta ett viloår.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det inte blir billigare att bygga mindre antal kvadratmeter, däremot billigare med färre rum...och pengarna ligger mer i materialvaloch annat än rent storleksmässigt.
Enkelt räkneexempel: lägg på 1,2 meter i längd eller bredd på ett rum...ökar materialkostnaden med 2 gipsskivor á 70 kr, 3 väggreglar á 25 kr, golvspån, färg etc...säg kanske högt räknat en tusenlapp extra..inte inräknat arbetstid.
Jag hade valt att göra större rum/yta, och hellre hållt nere materialvalskostnader..laminatgolv istället för parkett etc...det är bra mycket enklare att uppgradera ytskikt än att bygga till:)

Byggde själv ett 6 kvadratmeter barnrum...funkade bra för 1 barn...nu får yngste sova i spjälsäng i vårt rum tills storebror klarar att sova i överslafen på våningssängen i (nu) deras rum...
 
Kan du inte bygga färdigt huset huset utvändigt bara i den storlek som du vill ha det (utbyggnad inräknad).
Sedan inreder du bara det du behöver för tillfället , och tar resten när du har lust och tid och råd.
Jag kan inte tänka mig att det blir billigare att bygga till senare , snarare krångligare då era barn kommer att ta mycket av eran tid i anspråk. Gör inga sovrum under 10kvm då barnen växer fort och det blir väldigt trångt i rummen.
 
Gör som du tänkt.....men se till att det är möjligt att bygga ut tex 2st sovrum och en extra WC i framtiden.....
Vad är vitsen med att bygga stort om man inte behöver......hur många kommer inte från en lgh på kanske 70-80kvm och bygger ett hus 150-200kvm...okej för att man behöver 1-2 sovrum, en extra WC och tvättstuga...men kom igen ;)
 
Micro skrev:
Kan du inte bygga färdigt huset huset utvändigt bara i den storlek som du vill ha det (utbyggnad inräknad).
Sedan inreder du bara det du behöver för tillfället , och tar resten när du har lust och tid och råd.
Lite sexigare än ointredd övervåning vore ett mega-garage som är delvis förberett att byggas om till bostadsyta. Garageutrymme kan man ju aldrig få för mycket av så om du bygger till säg 50 m2 extra garateutrymme i anslutning till huset så kan du ju lätt konvertera det till två stora sovrum, en klädkammare och en tvättstuga om behovet uppstår. Dessutom har du nytta av utrymmet redan nu, vilket inte är fallet med en oinredd övervåning.
 
Min farfar sa alltid: "Bygg dubbelt så stort som du tror att du behöver så kanske det räcker".
Nu var han visserligen aktiv inom byggsvängen på 20-60 talet så förutsättningarna var kanske annorlunda då men jag tror nog ändå att det ligger lite sanning i hans ord.

Ett av mina favoritord i sådana här sammanhang är "marginalkostnad". Hur mycker mer kostar det att bygga ett så stort hus som du drömmer om jämfört med det du nu planerar?
Som Forbo här ovan är inne på så behöver det inte bli så fruktansvärt dyrt att bygga lite större när man händå håller på. Givet att Forbos räkneexempel håller, dvs kostnaden ökar med ca 1000kr om man förlänger en vägg med 1,2m, så kommer det kosta ca 2000kr extra att öka ett rum från 5,8m[SUP]2[/SUP] till 13m[SUP]2[/SUP]. Det är ju en rejäl utökning av boarean för en ganska försummbar peng när man jämför den mot de 2-3 miljoner du minst kommer lägga på husbygget.

Givetvis är det lätt hänt att man med det här tankesättet springer iväg och drar på sig massor av små kostnader som tillsammans blir ohållbara men det är ändå värt att tänka på tycker jag.
 
Dock är väl betongplattan inte lika billig per kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.