Vi funderar på att bygga till ytterligare två små flygelbyggnader, ungefär i friggebodsstorlek, kvadratiska. Den ena till gäststuga och den andra kanske man kan ha som verkstad? Fördelar är markplan (stor skillnad jmf med vinden, på våning tre som jag har nu), isolerat och platta med golvvärme. Rätt trevlig utsikt mot en damm och i anslutning till gårdsplanen förstås. Nackdelen är storleken. Det beror förstås på vad man gör, men för en seriös hobbysnickare som snickrar lite allt möjligt.

Bifogar två möjliga planlösningar beroende på dörrplacering. Vad tror ni? Visst är det lite trångt... Inga direkt möjligheter till expansion, men samtidigt har jag ju ganska ok uppsättning maskiner som passar mina behov. Vi kan vara lite flexibla gällande storleken. Ska jag tänka om?
 
  • verkstadflygel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • verkstadflygel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det andra alternativet verkar vettigare med tanke på kap och gersågen, dock så är väl alla maskiner flyttbara?
Men var limmar du nånstans? Ett alternativ för det är limbord som läggs över bordsågen men det är ingen kul lösning. Ett annat alternativ är att hissa upp limbordet i taket.

/Kent
 
Visst kan det bli lite trångt, men om man verkligen tänker efter när man inreder tror jag det kan funka riktigt bra. Montera hjul på bandsåg, bordssåg, rikthyvel, så kan man lätt möblera om när det krävs. Försöka att få alla arbetsytor på samma höjd då kan man lätt ta hjälp av en "annan yta" om man behöver hantera större material. Planlösning 2 såg enligt mig lite bättre ut med tanke på kap/gir stationen. Jag kapar oftast från vänster alltså mest material till vänster om sågen, så där hade jag velat ha mest utrymme.

Tänk inte i kvadrat utan i kubik. Bygg förvaring på höjden!
 
Håller med föregående. Jag hade nog byggt på höjden med virkesförvaring. Jag hade nog lagt kap/ger under virket. Och kanske virke under taket på takstolarna om det är valmat tak. Jag hade turen och få tag på tre arkivskåp. Fick på en gammal skrivbordsskiva och då fick jag kap/ger ganska högt vilket jag har funnit bra.

Har hyllor sidan om på ena sidan som går lika långt fram som arkivskåpen. Dock är hyllorna en specialkonstruktion som är en smal hylla främst och sedan ett antal hyllplan bak mot vägg. Då har jag fått möjlighet att mata in skivor bakom hyllan och har bl annar ett fack som klarar fullskiva. Kräver dock en ytterdörr för att komma åt dem, i mitt fall garageport.

Hyllorna fungerar också som hållare till ett antal tvingar. Dessa fungerar som virkesstöd till kap/ger. Funkar också bra.
 
För bästa ljus, försök ställa hyvelbänken mot ett norrfönster.

/B, som gärna skulle ha ett fönster åt vilket som helst i garaget
 
Jag skulle nog spegelvänt alt. 1, det hade passat mig bättre.
Då får jag kap/ger åt rätt håll (har nog också oftast mest material till vänster) och ändå kommer den i längdriktningen av rummet. Alltså rakt in från dörren utan att du behöver vända brädorna 90 grader som du får i alt. 2.

Sedan samma fråga som UlfY om det går att bygga taket öppet till nock och använda takstolarna som virkesupplag? Där finns mycket utrymme där.

Du har inte möjlighet att bygga ett litet isolerat "burspråk" på utsidan där du kan ställa spånsugen?

Men detta är görsvårt och högst individuellt. Ska ju passa hur man jobbar, vad man ska göra mm. Man behöver änna bo in utrymmet innan man skruvar upp för många hyllor.
 
Bl.a. det som är dåligt med min "verkstad":
  • För lite avställningsytor. Det blir JÄMT en massa skräp på mitt arbetsbord, målarfärgsburkar, krukor, redskap etc
  • Ingen ordentlig plats att förvara virke, skivor i olika storlekar etc. Som det är nu så ligger/står alltid nåt ivägen och tar plats
  • Saknar en bra plats att göra av spillvirke och annat skräp
Kan summeras med: YTA
 
Jag har ca 80 m2 snickeri och det finns alltid en längre bräda eller en otympligare skiva som man måste trixa med.

Men gör man pinnstolar i stycketal eller flaskskepp behöver man inte så stor yta.

Protte
 
Ja, allt beror ju på vad du tänker tillverka. Men det blir trångt.
Föreställ dig att släpa in en Plywoodskiva, 120x240cm, i det där rummet.
In-upp-över såg/fräsbord-lägg ner-få plats själv. Bökigt.
 
Jag har ca 13 m2 där jag har ställt in en kombimaskin en Bf 5. Lite trångt blir det hela skivor är inte att tänka på,däremot så kan jag såga & hyvla långa bitar tack vare att jag har satt in två dörrar mittemot varandra så jag kan köra ämnena rakt igenom byggnaden. Dessutom fins inga fönster,vilket gör att det blir varmare i lokalen. Tänk desutom på värmekällan måste vara dammsäkra så vitt jag förstår satte därför in ett kammrörselement istället för vanliga elelement,belysningsarmaturen skall ochså vara dammsäkrad liksom all elutrustning Annars så tycks som att alt 1 skulle vara bäst med tanke på hyveln och sågens placering.
 
Jag skulle sätta in en riktigt bred dubbeldörr, typ logdörr. Sedan en terrassliknande grej utanför med samma höjd som golvet. Flera månader om året kan man då enkelt även jobba utomhus med stora saker, åtminstonde delvis.
 
Tackar för alla svar! Punktar upp era kloka tankar.

- Alla maskiner är (ska bli) flyttbara inkl geren. Hjul på alla maskiner!
- Var limma? Ja det är ett problem, får inte plats med monteringsbord. Antar att det blir på snickarbänken/fräsen/bänkar beroende på vad man inte använder för tillfället. En fråga som tål att tänkas på.
- Arbetsytor på samma höjd siktar jag på, det enda som kommer avvika är bordssågen.
- Förvara på höjden, hm, kanske man kan stapla längre virke ovanför något annat, ex ovan spånsugen?
- Placera kap/ger vid virket. Inte så dum idé, man kanske kan placera den längst fram på en av virkeshyllorna?
- Norrljus för bättre ljus. Ljusflödet till norra fönstret är skymt av annan flygel, och dubbelfönstret ligger trevligt mot väster.
- Spånsug separat går inte, det förstör utvändig symmetri.
- Skräp på borden tycker jag det verkar bli oavsett storlek på verkstan. :)
- Bred dörr. Utvändigt utseende kan vi inte kompromissa med, dubbeldörrar är det men inga logdörrar.

En ny skiss till utifrån era förslag bifogas. Tycker det är en fördel med sugen så långt från snickarbänken som möjligt. Hur gör an för att kunna ha handverktygen lättåtkomliga?

Om man nu har möjligheten att öka storleken lite på bygget, ex med en meter åt två håll dvs med 9 kvm. Hur skulle man göra då? Ger det något extra förutom mer plats?
 
  • verkstadflygel3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattiasp här på forumet har en väldigt fiffig lösning på hur man hanterar dimensionering av fullskivor. Det handlar om ett väggmonterat uppfällbart bord som även fungerar som lyft för skivan. Konstruktionen skulle nog gå att anpassa till montering på annat sätt än på vägg. Kanske värt att kolla på?
 
Nu ni! Trång men härligt. Vad säger ni?

phl. Intressant, kan du utveckla?
 
  • verkstadflygel4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar ta sig :) För handverktygsförvaring kan kanske Chris Schwarz lösning vara intressant? Jag menar alltså att hänga verktygen framför förnstret, inte den iofs snygga verktygslådan på golvet.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.