Jag ska göra en barskiva av stavlimmad ek enligt bild. Hur långt utstick skulle expertisen här säga att man kan ha utan att använda konsoller? Upplägget på "1/3-väggen" är ca 10 cm om det spelar någon roll och jag hade nog tänkt sikta på en 30-40 cm utstick (vill ha lite benutrymme så man inte sitter och sparkar på väggen....).

Nästa fråga är hur monterar man den bäst så det blir stadigt? En stor träskiva ska väl hälst inte skruvas fast så den inte kan röra på sig? Annars hade jag tänkt skruva från ovansidan med djupt försänkta skruvar som jag täcker med ekpluggar, men då kan den ju inte röra på sig. Någon som har något bättre förslag?

 
Jag tror jag skulle stabilisera genom följande:

Stabilisera genom att fräsa in en metallprofil, ex.v. alu under bänken på tvärsen och skruva den underifrån. Fräs inte ända ut till kanten, då blir den "dold" om ingen tittar under förstås... Den kan ju alltid målas i lämplig färg för att den skall smälta in bättre.

För infästning har jag inget bra förslag. Kanske samma sak där, infräsning av spårprofil i både väggbiten och bänken, sedan ha någon form av smart ihopsättning med insex eller liknande. Vet inte hur jag skall förklara...
 
Att skruva fast skivan längs en linje är väl inget problem. Träet på vardera sidor om linjen kan ju fortfarande röra sig med fukthalten/årstiden. Ungefär som när man spikar pärlspånt i mitten. Då kan den röra sig på båda sidor.
 
geschwint skrev:
Stabilisera genom att fräsa in en metallprofil, ex.v. alu under bänken på tvärsen och skruva den underifrån. Fräs inte ända ut till kanten, då blir den "dold" om ingen tittar under förstås... Den kan ju alltid målas i lämplig färg för att den skall smälta in bättre.
Tack, låter som ett enkelt och utmärkt förslag, tillsammans med MR Handymans notering så är ju problemet löst :)

Någon som har några tankar om första frågan, hur långt utstick kan jag ha innan jag behöver konsoller/geschwint patent lösning?
 
geschwint skrev:
...För infästning har jag inget bra förslag. Kanske samma sak där, infräsning av spårprofil i både väggbiten och bänken, sedan ha någon form av smart ihopsättning med insex eller liknande. Vet inte hur jag skall förklara...
Detta får mig att tänka på hyllplan som man monterar på väggen utan synliga konsoler. På sådana hyllor sitter uppfästningsanordningen dold mellan hylla och vägg - en del monteras på väggen och en del på hyllan, och sedan sätts de ihop. I detta fallet skulle alltså "väggdelen" monteras på den uppstickande väggen och "hylldelen" under skivan.

Hyllplanen jag tänker på tåler inte särskilt mycket belastning, men eftersom det hela roteras 90 grader i detta fallet så skulle det kanske kunna funka lite beroende på hur beslagen är konstruerade (jag har aldrig testat, detta är bara en "vild" idé)? I princip blir den "dragande" kraften kritisk istf den "skjuvande" kraften som när hyllan monteras på en vägg.

Hur tjock är skivan? Det är det som avgör om du behöver stabilisera den med infrästa profiler som geschwint föreslår. Sen skulle man iofs kunna använda profilerna för själva infästningen också - i så fall kommer de till nytta oavsett hur tjock skivan är.
 
Sådana beslag har jag nog aldrig sett, vet du vart dom finns / vad dom heter? (Enda typen av dolda hyllbeslag jag har sett är den som levereras med IKEAs lack hyllla. Satt i 5 minuter och försökte få din beskrivning att passa på dom med förstod inte alls hur det skulle gå till :confused: )

Ang. tjockleken på skivan så kommer den att bli 27mm och utsticket är nu bestämt till 27 cm.
 
Ikea varianten kan du hitta här: http://www.theofils.se/ProductList.aspx?subgroupid=6035&menuItemId=6035 , fast jag tror dom som Theofils har är bättre...

Nästan längst ner på sidan.

Ide till infästning: skruva bitar under som är formade som laxstjärtar, dvs som /_\. Sedan fäller du på något sätt in material i underdelen och fixar motsvarande spår. Om du sedan har stopspår, dvs ej genomgående spår så kan du kila och/eller skruva fast kilen i laxspåret. Förstod du vad jag menade...?

Alternativ: fortfarande laxspår men kilformade och stoppade spår så att du får banka den på plats sista biten. Sedan en liten limklutt för fixering eller en skruv i laxspåret. Fast denna lösning kräver extra nogrannhet då du vill att den skall kila fast vid rätt ställe.

Jag skulle nog gå på den första lösningen tror jag. Den skulle vara enkel att ta isär utan alltför stor våldsamhet, när man nu skulle behöva det.
 
ottot skrev:
Sådana beslag har jag nog aldrig sett, vet du vart dom finns / vad dom heter? (Enda typen av dolda hyllbeslag jag har sett är den som levereras med IKEAs lack hyllla. Satt i 5 minuter och försökte få din beskrivning att passa på dom med förstod inte alls hur det skulle gå till :confused: )...
Sorry, jag förstår om du blev förvirrad. Jag hade brått och skrev fel - jag menar förstås att väggdelen skall sitta på bänkskivan. Det var sådana beslag som geschwint länkade till jag hade i åtanke. Sen kan man fråga sig om det var en bra idé överhuvudtaget, det var bara något som poppade upp i skallen på mig...

Geschwints förslag är inte så dumma tycker jag. Som en variant på hans förslag i andra inlägget skulle du kunna ta tex en 12x12 mm u-profil (vanlig järnprofil funkar bra) och kapa upp den i bitar som är några cm kortare än bredden på skivan. Fräs sedan ut spår i skivan enligt geschwints modell ca var 20-30:e cm. Skruva sedan fast de kapade profilerna på väggens "ovansida" så att de passar med de urfrästa spåren. Lägg dit skivan och fixera den med lim mot profilerna (eller skruva underifrån om du vill kunna ta av den enkelt - tänk bara på att skruvarna i så fall blir ganska korta så snåla inte alltför mycket med dem).
 
Ahh då förstår jag hur du menade.

Det får nog bli någon variant på gesschwints förslag, om jag nu kan hitta en passande järnprofil någonstans (det finns ju inga "riktiga" järnaffärer kvar nu förtiden)
 
Funkar med alu profil också, finns hos bra byggmarknader...
 
Det vart lösningen med aluprofiler, det gav en väldigt luftig känsla så det var värt besväret för att slippa konsoler. Känns som det är hyffsat stabilt, men det håller kanske inte för att dansa på...

Tack för tippsen.
 
  • bar-aluprofil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bar-färdig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Det blev ju riktigt tjusigt! Trevligt att du följde upp med bilder på resultatet!
 
Redigerat:
Ser mycket snyggt ut:)
 
Snyggt...
 
Snyggt, hur bred är skiva totalt. Vilken höjd är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.