Storsockret
Detta må vara en dum fråga, men det bjuder jag på. Alltid kan det underhålla någon :)

TLDR för den som inte orkar läsa min livshistoria: Hur nära bilen kan man lasta virket i mitten av släpet?

Behöver komplettera lite i altanbygget men har hittils i mitt liv inte kört med "för lång" last. Har kört som längst 3,6m och då varit löjligast på bygget med ett 11 kubik släp :D

Jag ska köra hem minimal mängd virke, vi snackar två 45x145x3600 reglar och två 28x120x4500 brädor så ingen mängd att prata om alls. Släpet blir förmodligen antingen 260 eller 325cm långt (flakdelen) och för att inte få dumt kultryck vill jag ju skjuta fram lasten så långt fram som möjligt, men funderade på hur nära bilen som är säkert utan att det uppstår problem vid t.ex fullt rattutslag?


Ja, det kommer nog klarna för mig när jag står där på plats, men det finns ju garanterat folk här som lastar virke till frukost.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Jag brukar lämna ca 1 - 1.5m till bilen beroende på hur snäva svängar jag kan behöva göra från brädgården till dit planken ska.

Till altanbygge kan man behöva lite marksten/betongplattor och då är det ju lämpligt att ta några sådana lägga längst fram på släpet (eller passa på att löpa matjord i säck eller något annat tungt) som motvikt för det som skjuter över bakåt
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
engs
Brukar ha gallergrinden på och placera sådant som är för långt snett upp mot bilen då för att inte riskera negativt kultryck.
Om det är mindre mängd antingen i mitten eller jämt fördelat mot vardera sida.

Kan ge märken när de surras fast mot gallergrinden, så beroende vad de ska användas till kanske nått gammalt liggunderlag eller så kan vara bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Ska jag ha långa smala grejor med mig, så fram till stödhjulet brukar gå bra...
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte bara ta det på taket istället? Är ju verkligen inga stora mängder du ska ha och det lär väga mindre än maxlasten på taket.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
ullet
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ska jag ha långa smala grejor med mig, så fram till stödhjulet brukar gå bra...
Jag brukar köra med samma princip.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
J Jaif skrev:
Kan du inte bara ta det på taket istället? Är ju verkligen inga stora mängder du ska ha och det lär väga mindre än maxlasten på taket.
Har inget räcke tyvärr
 
Storsockret Storsockret skrev:
Har inget räcke tyvärr
Långa veka saker (typ takplåt...) brukar få ligga på en lång stege.
Men är det verkligen ett problem?
Ingen nämnvärd vikt direkt..
 
När jag har långsmala saker så fäller jag lämmarna och spänner fast virket i mitten både sidledes och längdledes. Eftersom de hamnar i mitten över dragstången så måste man svänga väldigt tvärt för att dra i det med bilen.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
plåtrickard plåtrickard skrev:
Långa veka saker (typ takplåt...) brukar få ligga på en lång stege.
Men är det verkligen ett problem?
Ingen nämnvärd vikt direkt..
Hur menar du? Jag vill inte slänga upp virke på glastaket :)
 
Handlar det bara om två brädor så räcker det med bara någon decimeter kvar till bilen.

Kultrycket bör inte vara ett problem heller pga låg vikt från början.


Hade det varit 500kg trall hade det varit lite klurigare :)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Hur menar du? Jag vill inte slänga upp virke på glastaket :)
Nä på släpet..
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
rätt långt fram om man lägger virket i mitten. Då spelar det egentligen ingen roll om det är fulla rattutslag eller inte eftersom virket håller sig i centrum hela tiden. Problem kan snarare uppstå om man lägger för långt fram och sedan kör över ett farthinder eller annat större gupp så att ekipaget viker sig och avståndet i längsled krymper mellan brädorna och bakluckan.

Är det kort sträcka mellan brädgården och hemmet det handlar om brukar jag faktiskt kunna kompromissa och välja ett lägre/sämre kultryck och istället välja att hålla nere hastigheten.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
Jag överlevde och kom hem med mina fyra brädor! 😂

Fyra långa brädor säkrade på släpvagn bakom bil, tagen vid rödljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höll stenkoll hela vägen (och tog givetvis bild vid rödljus) 😉

Brädor säkrade på lastbilsflak sett genom bakruta, speglar trafikljus och stadsbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
K
Skulle de där små brädorna riskera att allvarligt påverka kultrycket..? Nja
 
  • Gilla
  • Haha
HeyJon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.