Hej,

Ja, eg som rubriken lyder.
Snickaren fixade golvvärme och säger nu att det är 2 års garanti. Låter väldigt kort.
Och vad innebär en sådan eg?

Bör man inte få något slags intyg eller så på just det?
 
El eller vattenburet?
 
L lordi skrev:
El eller vattenburet?
Tror det är devi el.
Försökte läsa mig till deras garanti villkor men blev bara förvirrad v deras hemsida
 
Bör väl vara tio år i enlighet med konsumentlagen för köp av tjänster till fastigheter. (Reklamationsrätt då inte garanti)
 
2 års garanti-är ofta bättre än reklamation, se garantivillkoren.
3 års reklamtionsrätt på material
10 års reklamationsrätt på tjänst.
Fakturan tillsammans med datablad och manualer är dina papper.
 
tttomten TomasJor skrev:
2 års garanti-är ofta bättre än reklamation, se garantivillkoren.
3 års reklamtionsrätt på material
10 års reklamationsrätt på tjänst.
Fakturan tillsammans med datablad och manualer är dina papper.
Hmm datablad?
Har inte nog inte ens fått manualen.. Hmm
 
tttomten TomasJor skrev:
2 års garanti-är ofta bättre än reklamation, se garantivillkoren.
3 års reklamtionsrätt på material
10 års reklamationsrätt på tjänst.
Fakturan tillsammans med datablad och manualer är dina papper.
Vad är eg skillnad på reklamation och garanti?

Jag tänker bara så där om firman går i konkurs eller nåt och man inte har nåt bevis på att de ens gjort osv.

Försökte läsa mig till garanti villkoren på devi hemsida i natt. Men blir inte klok på det.
Sen står det ju om rätt person lägger det osv.
Men gick inte läsa vidare.
Hur vet man vad som gäller för att få den max garantin på 20år osv liksom.
 
A AlwaysAndForever skrev:
Vad är eg skillnad på reklamation och garanti?

Jag tänker bara så där om firman går i konkurs eller nåt och man inte har nåt bevis på att de ens gjort osv.

Försökte läsa mig till garanti villkoren på devi hemsida i natt. Men blir inte klok på det.
Sen står det ju om rätt person lägger det osv.
Men gick inte läsa vidare.
Hur vet man vad som gäller för att få den max garantin på 20år osv liksom.
Garanti får du från tillverkaren, reklamation kan du göra hos säljaren.
Rätta mig gärna om jag har fel, då jag precis varit med om ett fall hos Elgiganten.
Kortfattat kan jag säga att Sony har 2 års garanti, men tog på sig skadan även fast det gått 2 år och 352 dagar (!). Elgiganten har 3 års reklamationsrätt.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
A AlwaysAndForever skrev:
Vad är eg skillnad på reklamation och garanti?

Jag tänker bara så där om firman går i konkurs eller nåt och man inte har nåt bevis på att de ens gjort osv.

Försökte läsa mig till garanti villkoren på devi hemsida i natt. Men blir inte klok på det.
Sen står det ju om rätt person lägger det osv.
Men gick inte läsa vidare.
Hur vet man vad som gäller för att få den max garantin på 20år osv liksom.
Om det är ett 230v-golv ska det installeras av en person med behörighet för att göra elinstallationer för att garantierna från tillverkaren ska gälla. Är det ett 12V-golv (selv) kan det vara ok om vem som helst gjort det.

Behörigheten ligger idag på firman, dvs personen som utför arbetet måste omfattas av firmans egenkontrollprogram och firman måste ha auktorisation. Dena kan man kontrollera på elsäkerhetsverkets hemsida.

Har snickaren själv gjort jobbet är det alltså tveksamt om det är korrekt och eller ens lagligt (har du jordfelsbrytare till exempel). Har du ens fått veta vilket golv det är (både märke och variant)?

Jag har t2-golv och för att dem tioåriga garantin skulle gälla var jag tvungen skicka in deras formulär och det skulle dessutom vara underskrivet av installatören. Misstänker att devi har ett liknande system.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Garanti får du från tillverkaren, reklamation kan du göra hos säljaren.
Rätta mig gärna om jag har fel, då jag precis varit med om ett fall hos Elgiganten.
Kortfattat kan jag säga att Sony har 2 års garanti, men tog på sig skadan även fast det gått 2 år och 352 dagar (!). Elgiganten har 3 års reklamationsrätt.
Inte helt rätt.

Konsumentköplagen (kkl) ger köparen en treårig reklamationsrätt som avser "ursprungligt fel på varan" Denna gäller i första hand mot säljaren, men om säljaren inte finns kvar gäller den mot grossist eller importör. De första sex månaderna är det säljaren som måste visa att relet inte är ursprungligt, därefter är det kundren
Denna lag går inte att förhandla bort.

En garanti är något som säljaren, grosdisten, importören eller tillverkaren kan utfärda. Det är den som utfärdar garantin som bestämmer vad som ingår, och normalt är garantin generösare än reklamatoonsrätten enligt kkl. Som köpare måste man dock läsa garantivillkoren för att veta vem man ska kontakta vid ett eventuellt garantiärende, ofta brukar säljaren vara behjälplig.

Om ett fel av nån anledning bedöms ligga utanför garantiåtagandet så är det så! Har man själv anledning att tro att felet är ursprungligt, kan man fortfarande reklamera varan till säljaren, så länge de tre åren inte gått. Säljaren kan då inte kategoriskt hänvisa till tillverkaren eftersom du reklamerat. Du måste dock kunna visa (troliggöra) att frlet är ursprungligt och det kan cara svårt beroende på anledningen till avslaget i garantiärendet.
Om felet uppstår i slutet av treårsperioden bör man nog för säkerhets skull reklamera också, även om man skickar in varan som ett garantiärende för att inte riskera att missa sin rätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ska tillägga att jag är osäker på om konsumenttjänstlagen ändrar på något av det som kkl stipulerar angående fel på vara och reklamationsrätt.
 
S sunqan skrev:
Om det är ett 230v-golv ska det installeras av en person med behörighet för att göra elinstallationer för att garantierna från tillverkaren ska gälla. Är det ett 12V-golv (selv) kan det vara ok om vem som helst gjort det.

Behörigheten ligger idag på firman, dvs personen som utför arbetet måste omfattas av firmans egenkontrollprogram och firman måste ha auktorisation. Dena kan man kontrollera på elsäkerhetsverkets hemsida.

Har snickaren själv gjort jobbet är det alltså tveksamt om det är korrekt och eller ens lagligt (har du jordfelsbrytare till exempel). Har du ens fått veta vilket golv det är (både märke och variant)?

Jag har t2-golv och för att dem tioåriga garantin skulle gälla var jag tvungen skicka in deras formulär och det skulle dessutom vara underskrivet av installatören. Misstänker att devi har ett liknande system.
Tack för svaret.
Jag undrar dock, när du skriver installation, är det allt om allt. Eller själva koppling av det? Läste i nån annan tråd om de får lägga kabeln osv i golvet, men själva koppling installation sker av elektrikern?
 
S sunqan skrev:
Om det är ett 230v-golv ska det installeras av en person med behörighet för att göra elinstallationer för att garantierna från tillverkaren ska gälla. Är det ett 12V-golv (selv) kan det vara ok om vem som helst gjort det.

Behörigheten ligger idag på firman, dvs personen som utför arbetet måste omfattas av firmans egenkontrollprogram och firman måste ha auktorisation. Dena kan man kontrollera på elsäkerhetsverkets hemsida.

Har snickaren själv gjort jobbet är det alltså tveksamt om det är korrekt och eller ens lagligt (har du jordfelsbrytare till exempel). Har du ens fått veta vilket golv det är (både märke och variant)?

Jag har t2-golv och för att dem tioåriga garantin skulle gälla var jag tvungen skicka in deras formulär och det skulle dessutom vara underskrivet av installatören. Misstänker att devi har ett liknande system.
Är på el sidan och läser. Föeösker förstå vilken auturisation man måste ha för att lägga och installera golvvärme.. Vet du
 
A AlwaysAndForever skrev:
Tack för svaret.
Jag undrar dock, när du skriver installation, är det allt om allt. Eller själva koppling av det? Läste i nån annan tråd om de får lägga kabeln osv i golvet, men själva koppling installation sker av elektrikern?
Allt!
Lägga värmekabel är behörighetskrävande, liksom att koppla in den.
Sedan måste tillverkarens krav vara uppfyllda för att garantin ska gälla.

Så för att snickaren ska få lägga ett 230V värmegolv, är att han omfattas av egenkontrollprogrammet hos ett auktoriserat elinstallationsföretag.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.