Min gamla EJCA L18 bordssåg har gått sönder. Det är (brons?) cylindern med gängor (trapets?) som håller själva sågmekanismen i höjdled.
Det är gängorna i cylindern (till vänster av det som hålles i handen på bilden) vars gängor är trasiga. Själva gängstången (till höger i bild) ser ut att vara i ok skick (stål).

Det verkar som att någon redan har räddat den en gång med tanke på att det är trasiga gängor i båda ändarna av cylindern (20mm diameter).

Finns det någon som har koll på om det finns gamla reservdelar någonstans eller är det bara att ge sig ut i industrikvarteren och försöka få någon att svarva upp och gänga det?

Finns det måhända någon händig verktygsfantast som är villig att ta sig an utmaningen?
 
  • Hand håller en trasig, eventuellt brons, gängcylinder och en intakt gängstång framför en EJCA L18 bordssåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en bordssågs mekanism, med en hand som pekar på en trasig bronsfärgad cylinder med skadade gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ejca är bra på reservdelar (även för gamla maskiner) men de kostar en slant. Bra kundservice också.
 
Vänstergängad trapetsgänga.Går att tillverka men det blir arbetsdrygt. Kan du få den som reservdel blir det nog billigare så.
 
Tack för alla svaren
Så här skriver ejca
64-40500 MUTTERAXEL D30*125 med gängad bussning 1656:-

Verkar inatt med D30 i och med att min del är D20
 
Jag anar att delen är D30 vid gängan och D20 på resten, kika på sprängskissen.

Sprängskiss som visar olika komponenter med dimensioner D30 och D20 vid gängade delar.
 
Tack för hjälpen. Beställde helt enkelt reservdelen så jag kommer vidare.
 
  • Gilla
cope och 1 till
  • Laddar…
Kul att den fanns att få tag på!

Blev själv ägare till en W49 innan jul om jag minns rätt.
 
Funkade inte bra!
Plastmuttern hoppade ur så fort jag startade motorn. Den har inte mjukstart och rycket drog ur plastinsatsen!
Nog detta som ligger bakom de slitna gängorna i den gamla delen.
Är det vfd som gäller för mjukstart nu då?!
 
  • Maskindel med plastmutter som hoppat ur, omgivet av metallkomponenter och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en metallkomponent med en urhoppad plastmutter och slitna gängor mot en verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska den inte monteras andra hållet då? Trycket verkar bli åt det håll den åkte ut, åt andra hållet är väl en botten?
 
Funkade inte bra!
Plastmuttern hoppade ur så fort jag startade motorn. Den har inte mjukstart och rycket drog ur plastinsatsen!
Nog detta som ligger bakom de slitna gängorna i den gamla delen.
Är det vfd som gäller för mjukstart nu då?!
Nja b
D Du och 19till skrev:
Ska den inte monteras andra hållet då? Trycket verkar bli åt det håll den åkte ut, åt andra hållet är väl en botten?
Botten har den inte. Hålet är rakt igenom men det finns en stackars sättskruv som skulle ta upp lasten om jag vände på det. Känns inte adekvat om man inte också ordnar med mjukstart.
Sitter en GV2ME10 som jag kanske skulle justera?
 
  • En öppen elbox med en Schneider Electric GV2ME10 motorstarter och lösa kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ivar Nelson skrev:
Funkade inte bra!
Plastmuttern hoppade ur så fort jag startade motorn. Den har inte mjukstart och rycket drog ur plastinsatsen!
Nog detta som ligger bakom de slitna gängorna i den gamla delen.
Är det vfd som gäller för mjukstart nu då?!
Nja b

Botten har den inte. Hålet är rakt igenom men det finns en stackars sättskruv som skulle ta upp lasten om jag vände på det. Känns inte adekvat om man inte också ordnar med mjukstart.
Sitter en GV2ME10 som jag kanske skulle justera?
På min sitter det en mutter istället för plasten i muttern sitter det en låsskruv som håller den på plats. Mutter och låsskruv som håller en konstruktion på plats inne i en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cope skrev:
På min sitter det en mutter istället för plasten i muttern sitter det en låsskruv som håller den på plats.[bild]
Tack för att du delar. Så såg det ut för mig med med den gamla delen.
Hur har du ditt motorskydd installerat och inställt? Jag har inte justerat mitt än men som jag skrev misstänker jag att det är roten till varför gängorna är utslitna som de är.
Stoppet på bilden sitter på fel sida för att hålla emot när sågen startas så det hade nog inte hjälpt, i alla fall så är det åt det hållet som plastmuttern dragits ut.
 
Ja stoppet är ju bara för ändläget. Är det i plast bussningen som gängorna sitter på den nya axeln eller är det gängat i axeln också. Jag har inte justerat något på mitt motorskydd,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.