Vi fick delar av vår källare putsad med Sto-bruket ovan. Jag förstod det som att det är en variant med lägre cementhalt än ett typiskt C-bruk (som väl ofta är 50/50)? Också 30-talshus med kalkputs ovanpå "betong" som man på många ställen kunde trycka en smörkniv genom. I princip allt gammalt kalkbruk knackades bort före putsning. Nu är det snart två år sedan putsningen och det sitter fortfarande fint utan tendenser att släppa. Jag har även målat alltihop med kalkfärg, vilket blev fint och var lite kul :)

Senare putsade jag själv en av väggarna i garaget. Den väggen hade aldrig blivit uppreglad och var därför i bättre skick. En del av det gamla kalkbruket fick sitta kvar och resten putsades med Finja E. Sedan kalkfärg där med.
 
  • Gilla
gunsven
  • Laddar…
G gunsven skrev:
Får man fråga vilket bruk ni använde, var det Finjas eller har du tips på något annat märke som du skulle rekommendera?
Jag körde med hydraliskt kalkbruk från Bösarp (lokal leverantör i Skåne). Finja är bra grejer också.
 
Redigerat:
  • Gilla
gunsven
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu kan man ju lura sig på hur färger gör sig på bild, men det ser inte ut som kalkbruk, kalk är vitare.

Ser överhuvudtaget inte mycket av puts på bilderna. Frågan är hur betongen där mår på djupet? Ser hemblandad och väl "procentad" ut.
Om själva betongväggen är porös 5-10 cm in i väggen eller mer bör man nog som sagt göra mer än att putssa över med kalkputs. Jag kan nog hålla med om att det inte ser ut som kalkputs, men kalkputs brukar ha en förmåga att gå att ta bort som på bilderna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
kalkputs brukar ha en förmåga att gå att ta bort som på bilderna.
Jag vet inte om den förmågan är unik för kalkputs, men puts brukar hur som helst inte vara full med en massa sten/grus, det är det jag reagerar på.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag vet inte om den förmågan är unik för kalkputs, men puts brukar hur som helst inte vara full med en massa sten/grus, det är det jag reagerar på.
Det där är betong från 30-talet, ser exakt likadant ut hos mej. Väldigt mycket sten och grus och rätt lite cement.

Innan putsning hade jag slammat upp kalkbruk till välling och penslat/rollat på betongen. Då blir det en fast yta som kalkbruket fäster bra på
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
G Galten skrev:
Det där är betong från 30-talet, ser exakt likadant ut hos mej. Väldigt mycket sten och grus och rätt lite cement.

Innan putsning hade jag slammat upp kalkbruk till välling och penslat/rollat på betongen. Då blir det en fast yta som kalkbruket fäster bra på
Jag inser att det kanske syns dåligt på videon i inlägget men det är löst bruk på yttre delen av väggen, kanske max 1-2 cm djupt in i väggen på de värsta ställerna, sen är det fast material (ser ut som cement/betong med mycket sten i). Den vita ytan verkar bara vara någon millimenter djup så kanske det kan vara någon typ av färg? Och det kanske skulle förklara att den är så löst nu då man hade reglat upp källarväggarna med gullfiber och träregler/träpanel mot en säkert då rätt fuktig källarvägg (innan dränering).

Vi har snart knackat ner allt löst bruk, och vi tänkte sedan prime:a på något som stärker fästet mot gamla väggen sen fylla i groparna med något bruk som du säger, för att jämna ut väggarna. Sedan putsa på det.
 
N
Finns ingen anledning att prima.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.