Dan1891 Dan1891 skrev:
Men i så fall visar ju mätaren att du har använt ca 42.5 liter? ca 20 liter på 100 liters mätaren och 20 på 10 liters, plus 2.5 på 1 liters mätaren?
Om man nu ska summera alla de röda mätarna?
Jag läser (i liter) 20 + 2 + 0,7 = 22,7
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag läser (i liter) 20 + 2 + 0,7 = 22,7
Tack! Jag virrade ju till allt! 10 liters visar ju 2 liter, inte 20 :)
Och 1 liter 0.25 ,jag var en 10 potens fel :)

Så då är vi ju nere skapligt nära de 20 liter TS spolade upp.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men i så fall visar ju mätaren att du har använt ca 42.5 liter? ca 20 liter på 100 liters mätaren och 20 på 10 liters, plus 2.5 på 1 liters mätaren?
Om man nu ska summera alla de röda mätarna?
Nej, de visar var sin värdesiffra. Så den vänstra visar även den volym som de övriga visarna visar, men med sämre upplösning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de visar var sin värdesiffra. Så den vänstra visar även den volym som de övriga visarna visar, men med sämre upplösning.
Hmm, det där förstår jag inte riktigt :) Kan du förklara lite mer?
 
tensiden tensiden skrev:
Jag läser (i liter) 20 + 2 + 0,7 = 22,7
Jag läser av ungefär samma, 22,65 men där går väl gränsen för mätarställets upplösning... :)
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Det är samma princip som påen analog klocka. Du kan se tiden enbart på timvisaren. Men det blir mer exakt om du har minut och sekundvisare.

Om timvisaren står vid 3 och minutvisaren på 55min och sekundvisaren på 58s så inser du nog att klockan är 02:54:58. Inte 03:55:59 eller hur?
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är samma princip som påen analog klocka. Du kan se tiden enbart på timvisaren. Men det blir mer exakt om du har minut och sekundvisare.

Om timvisaren står vid 3 och minutvisaren på 55min och sekundvisaren på 58s så inser du nog att klockan är 02:54:58. Inte 03:55:59 eller hur?
Tack, men jag måste vara ovanligt trög...jag fattar inte ändå! :)
 
Ursäkta mina dumma frågor, men hur får ni fram 0.7 eller 0.65 liter i exemplet som TS visade?
Jag får det till 0.25?
 
Mätaren går från 3,95l till 6,6l. Det blir en ökning på ca 0,65 dl på decimalerna.
Hur kom du fram till 0,25?
 
D Daniel 109 skrev:
Mätaren går från 3,95l till 6,6l. Det blir en ökning på ca 0,65 dl på decimalerna.
Hur kom du fram till 0,25?
Från 4 till 6.5= 2.5 = 0.25 Liter
 
Så här kan man läsa av skillnaden mellan mätarställningarna.

  1. Antalet kubikmeter har inte ändrats mellan mätningarna, ignoreras
  2. Antalet hektoliter (x 0.1) dvs 100-talet liter, skillnaden är knappt synlig på mätaren och definitivt mindre ett ett skalsteg på den skalan - ignoreras
  3. Antalet tiotals liter (x 0.01) visar en skillnad på två hela skalsteg, betyder att 20 liter förbrukats i runda tal
  4. Antalet liter (x 0.001) visar en skillnad på drygt 2 hela skalsteg, betyder att ytterligare 2 liter förbrukats i runda tal
  5. Antalet deciliter (x 0.0001) visar en skillnad i ca 6,5 hela skalsteg, betyder att ytterligare 6,5 dl förbrukats. Här är man på gränsen av vad som går att avläsa på denna mätare.

Återstår att köra med noggrant kalibrerade 10-litersspannar om man verkligen vill dra detta till sin spets… :)
 
  • Gilla
  • Älska
Holypain och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Så här kan man läsa av skillnaden mellan mätarställningarna.

  1. Antalet kubikmeter har inte ändrats mellan mätningarna, ignoreras
  2. Antalet hektoliter (x 0.1) dvs 100-talet liter, skillnaden är knappt synlig på mätaren och definitivt mindre ett ett skalsteg på den skalan - ignoreras
  3. Antalet tiotals liter (x 0.01) visar en skillnad på två hela skalsteg, betyder att 20 liter förbrukats i runda tal
  4. Antalet liter (x 0.001) visar en skillnad på drygt 2 hela skalsteg, betyder att ytterligare 2 liter förbrukats i runda tal
  5. Antalet deciliter (x 0.0001) visar en skillnad i ca 6,5 hela skalsteg, betyder att ytterligare 6,5 dl förbrukats. Här är man på gränsen av vad som går att avläsa på denna mätare.

Återstår att köra med noggrant kalibrerade 10-litersspannar om man verkligen vill dra detta till sin spets… :)
Tack!!! Äntligen fattar tom tröga jag! :)

edit: Det var den helt klart bästa förklaringen vad en vattenmätares röda visare innebär.
Jag har försökt googla, men inte hittat någonting som beskriver det så bra som du gör!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Från 4 till 6.5= 2.5 = 0.25 Liter
Hur får du 2,5 att vara samma sak som 0,25?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur får du 2,5 att vara samma sak som 0,25?
Nä, det var ju helt fel :) Fattade inte vad värdena av de 4 röda visarna innebar innan :)
Du hade helt rätt!, som jag äntligen har förstått nu.
 
Redigerat:
Jag får det till 21,7 liter mellan bilderna, så det verkar ju stämma rätt bra med två hinkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.