Hej !

Nej jag trollar inte alls. Jag är genuint orolig. Måhända onödigt men better safe than sorry. Damm kan ju ligga kvar länge och om man inte aktivt städar så ligger det ju kvar. I vår källare som är från 50 talet så är det skrymslen och som aldrig städas.

Sen kan det ju vara så att koncentrationerna av fibrerna är mycket låga så länge man inte aktivt bearbetar materialet. Och riskerna därmed minimala.

Vill också upplysa om att de som dör i mesoteliom skiljs i statistiken från de som dör i "vanlig" lungcancer. Det är alltså många fler än 100st som dör årligen i asbestrelaterad lungcancer. Dock är det som tidigare påpekades mest rökare som drabbas av detta.

Anser ni tråden som tramsig och trollig är det lätt att låta bli att läsa den. Jag är iaf mkt tacksam för de som tar sig tid att resonera och komma med fakta och goda argument.


... och nej jag är inte rökare.
 
O Odjuret skrev:
Jag klarar inte av ännu en tråd om asbest liknande denna utan jag måste säga troll.
Det är ju inte konstigt om folk är oroliga. Informationen man får från olika myndigheter ligger ofta i nivå med "du kommer att dö" eller "sanering är äckligt dyrt men det måste bort".
När det sen kommer till många hantverkare är det snarare tvärt om. Då är det inte farligare än mellanmjölk.
Ett bra sätt då att få information om ämnet och specifikt ens egna fall är ju att slänga ut frågan på ett forum där det sitter folk med erfarenhet och kunskap.
Måhända att frågan dykt upp ofta men det gör diskussionen om svenssons ska få dra el också, men dessa trådar skriver folk gladeligen avhandlingar i utan att klaga på TS. Det är bara ett exempel ur mängderna med upprepade trådar. Informationen tar ingen större plats så stör du dig på ämnet är det nog bättre att bara ignorera det istället för att anklaga TS för att vara ett troll.
 
Sök på forumet efter asbest
Så här står det i en annan tråd.



academia
MedlemNivå 5
10 jan 2016 00:58#42
En enstaka asbestfiber dödar inte...eller? Kanske kan vara nyttigt att läsa detta om man har oro eller noja:

Asbest finns i luften överallt på vår planet.
Som exempel kan man ta ett snitt att det finns ca 0.0012 asbestfibrer per milliliter luft bara i utomhusluft (0.0012 f/ml).
(Exempel hämtat från en utomhusluftstudie från Australien, liknande nivåer finns i Sverige)

Detta innebär att det finns ca 1200 asbestfibrer i varje kubikmeter utomhusluft.

1 kubikmeter = 1000 liter = 1000000 ml * 0,0012 = 1200 asbestfibrer

Låt säga att det blåser 1 sekundmeter ute:

Du får då på dig 1200 asbestfibrer i sekunden på dina kläder:
Efter 1 minut: 72000 fibrer på kläderna
Efter 1 timme: 4320000 fibrer på kläderna
Efter 1 dygn: 103680000 fibrer på kläderna

Andning, när det finns 0.0012 asbestfibrer per milliliter i luften:
Ett andetag: ca 0.5 liter luft
I ett andetag andas du in 0,6 asbestfibrer
Man andas minst 15 andetag på en minut = 9 asbestfibrer
Inandning efter 1 minut = 9 asbestfibrer
Inandning efter 1 timme = 540 asbestfibrer
Inandning efter 1 dygn = 12960 asbestfibrer

Allt är relativt, men ovan är inget man dör av. Som upprepats så är det mer än så som krävs, under längre tid. Om man har kontamineringsnoja, så kanske detta kan hjälpa.

Är man riktigt orolig bör man inte andas alls! :surprised:
 
T tank77 skrev:
Skulle precis säga detsamma, så jävla trött på alla asbest-trådar som dyker upp då och så. Denna tar ju priset med råge, här snackar vi tio år sedan och tre sketna hål, herregud alltså:rolleyes::surprised::thinking:

Skulle inte förvåna mig om att TS är rökare:rofl:
Håller helt med, hur klarar dessa personer vardagen med alla faror som lurar överallt? Nu är det väl dessutom dags för en ny radon rond :crysmile:
 
O
S Squall Leonhart skrev:
Det är ju inte konstigt om folk är oroliga. Informationen man får från olika myndigheter ligger ofta i nivå med "du kommer att dö" eller "sanering är äckligt dyrt men det måste bort".
När det sen kommer till många hantverkare är det snarare tvärt om. Då är det inte farligare än mellanmjölk.
Ett bra sätt då att få information om ämnet och specifikt ens egna fall är ju att slänga ut frågan på ett forum där det sitter folk med erfarenhet och kunskap.
Måhända att frågan dykt upp ofta men det gör diskussionen om svenssons ska få dra el också, men dessa trådar skriver folk gladeligen avhandlingar i utan att klaga på TS. Det är bara ett exempel ur mängderna med upprepade trådar. Informationen tar ingen större plats så stör du dig på ämnet är det nog bättre att bara ignorera det istället för att anklaga TS för att vara ett troll.
Myndigheterna brukar kunna vara okej i sin information. Dock finns det fullt med ställen på nätet där man kan läsa om hur livsfarligt asbest är, att det räcker med att titta på en eternitplatta på bild så drabbas man av lungcancer och dör i på studs.

Just Miljö och hälsa delen har problem med besök av en del troll. Då framförallt asbest och radon.
 
O
G greenhouse skrev:
Hej !

Nej jag trollar inte alls. Jag är genuint orolig. Måhända onödigt men better safe than sorry. Damm kan ju ligga kvar länge och om man inte aktivt städar så ligger det ju kvar. I vår källare som är från 50 talet så är det skrymslen och som aldrig städas.

Sen kan det ju vara så att koncentrationerna av fibrerna är mycket låga så länge man inte aktivt bearbetar materialet. Och riskerna därmed minimala.

Vill också upplysa om att de som dör i mesoteliom skiljs i statistiken från de som dör i "vanlig" lungcancer. Det är alltså många fler än 100st som dör årligen i asbestrelaterad lungcancer. Dock är det som tidigare påpekades mest rökare som drabbas av detta.

Anser ni tråden som tramsig och trollig är det lätt att låta bli att läsa den. Jag är iaf mkt tacksam för de som tar sig tid att resonera och komma med fakta och goda argument.


... och nej jag är inte rökare.
Om du är orolig, varför går du inte ner och våttorkar tvättstugan? enkelt och bra och de eventuella asbestfibrer som legat kvar i 10år borta.
Men egentligen varför inte oroa dig för hantverkaren? Den stackars människan har utsatts för väldiga mängder asbest. förvisso eftersom han är lite väl naiv
Han fick nog de flesta asbestfibrerna i lungorna och kläderna efter att han borrade hålen.
 
Staffans2000
O Odjuret skrev:
Myndigheterna brukar kunna vara okej i sin information. Dock finns det fullt med ställen på nätet där man kan läsa om hur livsfarligt asbest är, att det räcker med att titta på en eternitplatta på bild så drabbas man av lungcancer och dör i på studs.

Just Miljö och hälsa delen har problem med besök av en del troll. Då framförallt asbest och radon.
Och trasiga lysrör!
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och trasiga lysrör!
Vadå? Trasiga lysrör är livsfarliga! Glasskärvorna blir sylvassa och kan ge otäcka skärsår.

;)
 
Jag raderade inlägg här som var otrevliga och inte svarade på TS fråga.

/Moderator
 
L Leif i Skåne skrev:
Sök på forumet efter asbest
Så här står det i en annan tråd.



academia
MedlemNivå 5
  • Medlem jan 2015
  • Bohuslän
  • 185 inlägg
  • 82 gillningar
  • 22 bilder
10 jan 2016 00:58#42
En enstaka asbestfiber dödar inte...eller? Kanske kan vara nyttigt att läsa detta om man har oro eller noja:

Asbest finns i luften överallt på vår planet.
Som exempel kan man ta ett snitt att det finns ca 0.0012 asbestfibrer per milliliter luft bara i utomhusluft (0.0012 f/ml).
(Exempel hämtat från en utomhusluftstudie från Australien, liknande nivåer finns i Sverige)

Detta innebär att det finns ca 1200 asbestfibrer i varje kubikmeter utomhusluft.

1 kubikmeter = 1000 liter = 1000000 ml * 0,0012 = 1200 asbestfibrer

Låt säga att det blåser 1 sekundmeter ute:

Du får då på dig 1200 asbestfibrer i sekunden på dina kläder:
Efter 1 minut: 72000 fibrer på kläderna
Efter 1 timme: 4320000 fibrer på kläderna
Efter 1 dygn: 103680000 fibrer på kläderna

Andning, när det finns 0.0012 asbestfibrer per milliliter i luften:
Ett andetag: ca 0.5 liter luft
I ett andetag andas du in 0,6 asbestfibrer
Man andas minst 15 andetag på en minut = 9 asbestfibrer
Inandning efter 1 minut = 9 asbestfibrer
Inandning efter 1 timme = 540 asbestfibrer
Inandning efter 1 dygn = 12960 asbestfibrer

Allt är relativt, men ovan är inget man dör av. Som upprepats så är det mer än så som krävs, under längre tid. Om man har kontamineringsnoja, så kanske detta kan hjälpa.

Är man riktigt orolig bör man inte andas alls! :surprised:
Och för att få en skala på din uträkning:
30
images
 
  • Gilla
Squall Leonhart och 2 till
  • Laddar…
3hål borrade för 10år sen är inget att vara orolig för. Är en "begränsad" mängd asbestdamm som kunnat komma från de små snittytorna vid borrningen. 3 hål med en 70mm dosfräs är som ett enda 65cm sågsnitt i motsvarande skiva. Dvs att man kapat EN skiva EN gång för 10år sen i det rummet.

De som fått skador av asbest har i regel yrkesmässigt jobbat dagligen i många år med tex bromsar, isolering eller liknande. Där det hela tiden frigörs nya asbestpartiklar. De som tex satte eternittak/väggar kapade ideligen skivor hela dagarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.