Hej!

I vårt hus har en hantverkare borrat genom eternit i källartaket för att dra ner avloppet från badrummet. Detta har gjorts helt utan tanke på säkerhetstänk vad gäller dammhantering. Möjligen har dammet sopats eller dammsugits upp. Det var ca 10 år sedan och vi bodde inte i huset. Vi flyttade in för ca ett år sedan. Borrningen har gjorts med "dosfräs" och sedan kördes det ner rör i hålen. Det rör sig om 2-3 hål med ca 10-15 cm diameter och snittytorna ligger frilagda.

Detta är i källaren i vår nuvarande tvättstuga, sannolikt har det alltså yrt damm i hela tvättstugan, delar av övriga källaren och kanske även övervåningen i den mån dörrar och dylikt var öppna. Jag tänker att det torde vara ett relativt litet dammutsläpp men det det känns ändå inte bra då det är vår tvättstuga som sagt. Det är ju mer eller mindre omöjligt att bedöma var damm finns eller inte, det är ju massa skrymslen och vrår.

Hur pass farligt kan detta vara? Ska man räkna med asbestfibrerna har "vädrats ut" över ca 10 års tid så att halterna är så låga att det inte är någon fara?

Undanber mig svar av typen "min morfar åt asbest till frukost varje dag och han blev 85" :)
 
L
Det med asbets har debatterats i årtionden , klart inte bra materiel , men lite överdrift från somliga , en del har faktiskt noja om asbets , nu säger jag inte att du har det , men någon räddsla för det i ert hus tror jag inte du ska ha , i fast form är asbets ofarligt , sen om det bearbetas så det blir damm är en annan sak .
I ert fall talas det om 10 år , vad kan finnas kvar ? troligen har det målats om ett flertal tillfällen och skulle ev. damm då finnas i mindre form , så är det bakom färgen om det är något .
Sen om det finns hål i taket med rör och en liten springa emellan tak och rör kvar , så är det bara att täta till det med målarfog eller dyligt .
Att det skulle vara kvar något i köksdelen och vara farligt det betvivlar jag
 
Du kan vara lugn. Hur tror du skivorna kom dit från början? Dom kapades nog på plats och varje spik/skruvhål borrades inomhus så att dammet yrde. Dammet från några enstaka hål som borrades för 10 år sen lär knappas vara några problem.

Asbest andas du in varje dag, den finns naturligt i luften vi andas. Dock i betydligt lägre koncentration. :)
 
  • Gilla
Johan Fastén
  • Laddar…
BirgitS
Hur vet du att borrningen skedde utan säkerhetstänkande om det nu skedde långt innan du flyttade in?
Hantverkaren kan ju mycket väl ha plastat in tvättstugan och sen har det våttorkats i flera omgångar.

Även om det nu var en vårdslös hantering så har väl huset städats och vädrats flera gånger under åren. Asbestdamm i en tvättstuga är väl dessutom mindre farligt än i kök eller sovrum, som man vistas i betydligt mycket mer.

Ta det lugnt, din oro är betydligt farligare än det asbest som du ständigt oroar dig för.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Tackar för svaren.

Jo anledningen är att jag vet det är att jag ringde hantverkaren (som bor i byn) och frågade. Hans inställning var "äsch det är ingen fara med så lite".
 
H
G greenhouse skrev:
Tackar för svaren.

Jo anledningen är att jag vet det är att jag ringde hantverkaren (som bor i byn) och frågade. Hans inställning var "äsch det är ingen fara med så lite".
Om han har överlevt i 10 år efter han borrade skulle jag vara lugn. Han tog ju den största risken.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
så länge inget damm kommer loss från skivorna är det lungt... Tror nog under 10års tiden har det blivit bort sugat med dammsugarn och allt.
 
Det finns en ganska utbredd obefogad oro för asbest. Anledningen till att det är ett så vanligt byggnadsmaterial är att det inte är speciellt farligt, under normala omständigheter. Det tog lång tid att upptäcka problemen, just därför att det inte är speciellt farligt. De som det är farligt för är de som jobbar med det dagligen, och sågar, borrar och slipar i asbest, men de har en helt annan exponering, både när det gäller typ och mängd.
 
  • Gilla
jkdsfsuoh
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det tog lång tid att upptäcka problemen, just därför att det inte är speciellt farligt.
Njae, asbest är farligare än man skulle tro enbart baserat på längden till symptom uppträder. Det är det som gör den så lurig. Asbest är något så ovanligt som en sjukdom med extremt lång inkubationstid (flera decennier). Men när denna väl löpt ut så dör man i stort sett "knall och fall". Medianöverlevnadstiden för mesoteliom är bara 9 månader.

Detta är inte vanligt. Dvs att man har så lång inkubation efter exponering med så allvarliga konsekvenser. (Det enda andra jag kommer på på rak arm är "galna ko-sjukan" som i människa har inkubationstid på något/några decennier, men detta efter mycket lägre exponering).

Samtidigt så skall man inte överdriva riskerna med asbest. Särskilt riskerna för kvarvarande damm ett decennium efter det att kontamineringen uppstod. Störst risk är det för de som exponerats i yrket. Och handen på hjärtat så är det faktiskt nästan bara de som exponerats i yrket och samtidigt röker som har någon verklig riskökning. Just kombinationen rökning+asbest är riktigt dålig.

Så till TS, dammtorka vått och släng trasorna/pappret (även om det antagligen är att ta i). Det är fö bra i största allmänhet. Måla sedan över exponerad eternit (eller ta bort den på rätt sätt). Köp sedan dammsugare med riktigt HEPA-filter som sluter tätt, alltså från en välrenomerad tillverkare (om det luktar damm när maskinen körs så är det inte korrekt) och använd den i fortsättningen. Den ser då effektivt till att ev. asbestfibrer stannar i filtret och inte rörs runt. Samt håller renare i största allmänhet. (Se till att byta HEPA-filtret någon gång om året). (Jag har skrivit i en annan tråd precis vilket HEPA-filter det skall vara, men det är om sanningen skall fram inte kritiskt).

Sov sedan lugnt, i förvissningen att dina risker blivit minimerade. Det finns mycket, mycket annat som är värre och som vi sväljer dagligen och stundligen.
 
  • Gilla
Krabbeluring och 2 till
  • Laddar…
Det är ca 100 människor som får mesoteliom i Sverige varje år, och nästan alla har arbetat med asbest yrkesmässigt. Det handlar alltså bara om en handfull fall där folk får mesoteliom utan att ha arbetat med asbest. Så det är rimligt att säga att asbest inte är särskilt farligt för vanligt folk.

Som jämförelse dör runt 12000 människor varje år i Sverige till följd av rökning.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Angående överdriften kring just asbest, hur står sig asbest mot andra "inandningsrelaterade skador/sjukdomar"? Jag tänker t.ex på rökning, avgaser, starka ämnen (typ bensinångor, xylene liknande), betongdamm eller damm från MDF-skivor.
Med jämförelser kan man kanske bilda sig en bättre uppfattning om hur farligt det egentligen är när myndigheter/liknande går ut med dödsdomar om man tittar på ämnena.
Jag tänkte bara på andra ämnen där man säger att det är en överdrift medan att sjukvårdens statistik säger annat.
 
F f91jsw skrev:
Det är ca 100 människor som får mesoteliom i Sverige varje år, och nästan alla har arbetat med asbest yrkesmässigt. Det handlar alltså bara om en handfull fall där folk får mesoteliom utan att ha arbetat med asbest. Så det är rimligt att säga att asbest inte är särskilt farligt för vanligt folk.
Nej. Det är inte nödvändigtvis sant. Det dör exv. många färre varje år till följd av bergsklättring. Så det är en helt ofarlig sysselsättning då? Helt i paritet med fotboll? (Även i de franska alperna så dör det bara ungefär 50 personer om året, och det är ju inte särskilt mycket det heller).

Nej, som gammal alpinist så tror jag ingen skulle hålla med om det. Utan för att kunna göra en sådan jämförelse så måste man också ta med exponering i beräkningen, och hur den exponeringen varierar.

Och frågan om hur mycket asbest folk i allmänhet har exponerats för är förvånansvärt svår att svara på. Asbest är svårt och dyrt att mäta. Vi ser vissa oroande tendenser från USA vad gäller ventilationsrör i asbest t ex. Vi vet inte att det finns något tröskelvärde för just mesoteliom, utan det är en situation av "tar du fler lotter så har du större chans att åka på en nitlott".

MEN som jag skrev redan i mitt förra inlägg; det finns ingen anledning att överdriva riskerna, även om de skulle vara lite svåra att bedöma. De är i vilket fall inte jättestora, om man räknar med en "typisk" exponering för medelsvensson.

Det finns som du påpekar mycket annat som med stor sannolikhet är mycket farligare. Rökning är ju som sagt extremt farligt ur folkhälsosynpunkt.
 
S Squall Leonhart skrev:
Angående överdriften kring just asbest, hur står sig asbest mot andra "inandningsrelaterade skador/sjukdomar"? Jag tänker t.ex på rökning, avgaser, starka ämnen (typ bensinångor, xylene liknande), betongdamm eller damm från MDF-skivor.
Med jämförelser kan man kanske bilda sig en bättre uppfattning om hur farligt det egentligen är när myndigheter/liknande går ut med dödsdomar om man tittar på ämnena.
Jag tänkte bara på andra ämnen där man säger att det är en överdrift medan att sjukvårdens statistik säger annat.
Oj. Det var en diger lista... Vad gäller trädamm så kan det leda till allergier och kraftigt nedsatt lungfunktion. Men man får inte (vad jag vet) cancer eller dylikt av det (slug just upp det, det är misstänkt, speciellt vad gäller hals/nacke). Samma med exv. glasfiber (isolering). De skulle kunna ge samma symptom som asbest, men ger det inte, för fibrerna fastnar högre upp i luftvägarna. Så det är otrevligt, men ger inte sådana skador på sikt.

Kemikalier är ett kapitel för sig, som ofta är svårt att få ett bra grepp om. De är svåra att mäta, särskilt över populationer. Samma med avgaser. Med skillnaden att vad gäller just partiklar osv. så har vi en överdödlighet av det, men den drabbar främst redan sjuka. (Vi är inte vad jag vet riktigt säkra på cancerfrekvenser osv. än). Så där kan man justera sin risk givet att man vet sin hälsostatus.

Betongdamm/stendamm ger samma trista symptom som trädamm (KOL, stendammslunga), och också "vanlig" lungcancer. Den har inte värdens bästa prognos, men (mycket) bättre prognos än mesoteliom. Det är just mesoteliomet som placerar asbesten i en klass för sig.

Viktigt att komma ihåg här är dock att lungcancer oftast är en multifaktorsjukdom. Dvs ju fler exponeringar för olika riskfaktorer man staplar på desto värre blir det. Och sambandet är inte linjärt, dvs 1+1=3 eller mer för många av riskfaktorerna. Exv. rökning och asbest tillsammans ger större risk än summan av rökning och cancer var för sig skulle göra. Det är alltså ännu farligare än vad man skulle kunna tro om man tittade på riskfaktorerna var för sig.

Summa summarum. Att leva är att acceptera och hantera risk. Vill man inte det så kan man inte gå ur sängen på morgonen (tom döden i trafiken på väg till jobbet). Fast, att ligga kvar det är också förenat med (ganska stora) hälsorisker det med. :)

Så hur man än vänder sig... ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är inte nödvändigtvis sant. Det dör exv. många färre varje år till följd av bergsklättring.
Det är inte en relevant jämförelse, som du säkert redan vet. Tråden handlar om ifall asbest i vardagen är farligt, t ex 10 år efter att eternitplattor bearbetats i ett hem. Den typen av exponering drabbar i stort sett hela Sveriges befolkning någon gång. Med tanke på hur mycket asbest som finns och har funnits i svenska hem sedan mitten av 1900-talet kan man nog med ganska stor säkerhet säga att vardaglig exponering för asbest i hem är ganska ofarlig.
 
F f91jsw skrev:
Med tanke på hur mycket asbest som finns och har funnits i svenska hem sedan mitten av 1900-talet kan man nog med ganska stor säkerhet säga att vardaglig exponering för asbest i hem är ganska ofarlig.
Nej. Det är just det som är min poäng. Vi vet inte hur folk exponerats för asbesthaltigt damm bara för att det funnits och finns asbesthaltigt material i våra byggnader. Asbest skadar nämligen just precis ingen så länge som det finns bundet i byggmaterial. Utan det är bara i form av luftburet damm som det är farligt. Asbesthaltiga vattenledningsrör är t ex inte farliga, trots att de släpper ifrån sig asbestfibrer i dricksvattnet; asbestfibrer är (vad vi vet) inte farliga i magsäcken.

Så, vi har svårt att bedöma precis hur farligt asbest är för dem som inte exponerats yrkesmässigt och röker. Vi vet helt enkelt inte exponeringen. Detta är problematiskt eftersom vi då inte kan säga vilka beteenden som är riskfyllda, dvs vad man specifikt skall undvika. (Asbestgranuler på hårt golv, ger exv. höga halter i luft under lång tid, pga att folk trampar på dem och de finfördelas).


Men, om din poäng är att asbest, bland farligheter i allmänhet, inte är särskilt farligt; dvs i jämförelse med rökning, köra motorcykel, strunta i bilbältet osv. Så håller jag naturligtvis helt med. Lite på samma sätt som bergsklättring. Gör man rätt så exponeras man inte för stora risker, och gör man fel så har man för det mesta ändå tur.

Vad jag dock vänder mig emot är, den vanliga hoppet att från den insikten tappa respekten, för det. Det är som med el. Man skall inte vara rädd, men ha en hälsosam respekt för det. Dvs inte slarva bara för att "det inte är så farligt". (El är naturligtvis farligare, speciellt i närtid, om man slarvar. Inte tu tal om det.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.