Jag har brottats en del med min bandsåg sedan jag bytte upp mig från en kinesisk bordsvariant till en "riktig". Att såga i tunna och snälla ämnen funkar kanon, men jag har klart mer utmaningar när jag lekt sågverk och gett mig på att klyva grövre material. Jag har läst alla manualer och sett alla filmer som finns på youtube (nästan) om hur man undviker avdrift eller vad det heter. Ibland funkar det ett tag, men när som helst vill den dra iväg helt galet. Klart frustrerande för att uttrycka det milt. I min naiva skalle trodde jag att allt skulle vara ljust och vackert om man köpte en ny europeisk maskin, men riktigt så blev det inte.

Till slut gav jag upp alla magiska varianter och tricks och ville börja om från noll för att utesluta slutage, smuts och dumheter jag själv hittat på. Jag beställde ett nytt blad (19 mm) och tog väldigt god tid på mig när jag installerade det helt enligt tillverkarens manual. När jag sedan testade att skiva upp några körsbärsstockar gick det helt problemfritt. Ett tag. Tre stycken en meter långa, 35 cm grova stockar skivades till entumsbrädor utan någon som helst avdrift. Efter halva fjärde stocken märktes lite drift och det sista skäret genom den stocken fick jag jobba för att hålla ens i närheten av rakt. Jag kollade sågens inställningar och de var fortfarande "by the book".

Hur länge håller ett blad innan det tar slut, blir slött, blir smutsigt eller vad det är som händer efter ett tag? Är det jag beskriver onormalt kort? Nu köpte jag ett för 300 kr från KapAB, då de kunde leverera snabbt. Borde jag köpt något annat?

Vad gör man för att inte behövs köpa nytt så fort det blir problem? Jag som drar mig för att slipa motorsågskedja känner inte att fyra meter bandsågblad är något jag bara slipar till lite snabbt. Borde jag avhartsa eller tvätta trots att jag inte ser någon smuts? Något annat jag borde göra?
 
Det finns blad, blad och sedan även blad. De första är vanliga med härdade tänder i kolstål, de andra har rygg i kolstål men tanddelen i verktygstål (stållegering m kobolt tex M42). Sedan finns det blad med tänder i hårdmetall som volframkarbid. Det är en faktor 5-10x i livslängd mellan dessa olika typer och de sistnämnda kan dessutom med fördel slipas om precis som vanliga sågklingor. De senare kategorierna brukar vara styvare/tjockare och ska spännas hårdare vilket också hjälper mot avdrift.
Med ditt befintliga blad kan du prova att spänna mer, så länge det inte går av så hjälper det.

Att undvika att såga igenom barken hjälper också då den ofta har sand/damm som nöter mer på eggarna.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Håller med om allt ovan. Min erfarenhet är liknade det du beskriver... ett bandsågsblad av ordinär kvalitet (ca 300 kr) kört i smutsigt virke (bark) håller inte så länge.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
F
Passar på att "låna tråden" eftersom jag har upplevt samma problem. Jag har trott att det berott på dålig konstruktion (styrning av sågbandet), men efter byte till annan har jag upplevt samma.
Har kanske inte varit så noga med att virket varit rent alla gånger. Man slipar väl inte band? Eller? Finns det olika kvaliteer?
 
F frasen_36 skrev:
Passar på att "låna tråden" eftersom jag har upplevt samma problem. Jag har trott att det berott på dålig konstruktion (styrning av sågbandet), men efter byte till annan har jag upplevt samma.
Har kanske inte varit så noga med att virket varit rent alla gånger. Man slipar väl inte band? Eller? Finns det olika kvaliteer?
Går utmärkt att slipa bandsågsblad. Finns gott om gör det själv jiggar på tuben
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det finns blad, blad och sedan även blad. De första är vanliga med härdade tänder i kolstål, de andra har rygg i kolstål men tanddelen i verktygstål (stållegering m kobolt tex M42). Sedan finns det blad med tänder i hårdmetall som volframkarbid. Det är en faktor 5-10x i livslängd mellan dessa olika typer och de sistnämnda kan dessutom med fördel slipas om precis som vanliga sågklingor. De senare kategorierna brukar vara styvare/tjockare och ska spännas hårdare vilket också hjälper mot avdrift.
Med ditt befintliga blad kan du prova att spänna mer, så länge det inte går av så hjälper det.

Att undvika att såga igenom barken hjälper också då den ofta har sand/damm som nöter mer på eggarna.
Tackar. Det låter på dig som att det inte bara är min oduglighet alltså. Kan jag sammanfatyta det med att om det funkar i början, men inte efter ett tag (och bladjusteringen är densamma) är det bladet jag borde fokusera på och inte fler youtubeklipp?

Några konkreta tips om vad jag borde köpa och var? Det gäller nog mest för ett bredare klyvblad.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Går utmärkt att slipa bandsågsblad. Finns gott om gör det själv jiggar på tuben
Låter hoppfullt, men frågan är hur bra det blir för en vanlig kontorsråtta. När jag slipat kedjor har det ibland dragit lite snett efter det, men det har inte gjort något. Skulle det bara bli nästan bra efter slipningen av bandsågblad är det ju ingen större idé.

Gör du det själv?
 
Hep Hep skrev:
Låter hoppfullt, men frågan är hur bra det blir för en vanlig kontorsråtta. När jag slipat kedjor har det ibland dragit lite snett efter det, men det har inte gjort något. Skulle det bara bli nästan bra efter slipningen av bandsågblad är det ju ingen större idé.

Gör du det själv?
Ja, åtminstone touchar upp dem lite emellanåt.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tackar. Det låter på dig som att det inte bara är min oduglighet alltså. Kan jag sammanfatyta det med att om det funkar i början, men inte efter ett tag (och bladjusteringen är densamma) är det bladet jag borde fokusera på och inte fler youtubeklipp?

Några konkreta tips om vad jag borde köpa och var? Det gäller nog mest för ett bredare klyvblad.
Jag har ett lager från engelsk butik men tror inte längre de skickar hit. Det var en tysk butik uppe i en tråd för ett tag sedan. Sen finns det några svenska butiker men de jag har sett har varit dyrare och mer svårnavigerade. Så jag är inte riktigt uppdaterad helt enkelt :)
Jag brukar använda ett 3TPI bimetallblad som jag spänner så sågen bågnar. I takt med att det blir slöare får man mata långsammare.

Edit:
https://www.saegeband-manufaktur.de/
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
När man tänker på hur det fungerar på "riktiga sågverk" så använder ju de olika matningshastigheter beroende på stockarnas beskaffenhet

Träslag, grovlek och längd är alla faktorer man beaktar när man ställer matningshastigheten för både linje och klingor samt även tandantal på (cirkulära) klingor

Högre matningshastigheter kan också innebära att man faktiskt behöver kyla klingorna (med vatten) för att inte förstöra eggen på tänderna
 
Matarverk skulle vara väldigt trevligt när blöta och tunga stockar ska klyvas. De suger lätt fast i bordet och då blir matningen ryckig. Jag riktigt känner hur bladet plågas när stocken släpper och hoppar fram ett par cm.

Apropå ”riktiga” sågverk. De här har en bandslipmaskin stor som alla mina maskiner tillsammans.
Tre män diskuterar vid ett stort sågverksband i ett verkstadsrum med verktyg och utrustning synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand jämför storleken på ett sågblad med spån som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Vardagsrum
  • Laddar…
F
Frustrator Frustrator skrev:
Går utmärkt att slipa bandsågsblad. Finns gott om gör det själv jiggar på tuben
Tack ska kolla där. Kan man utgå från att det är slipningen av bandet som orsakar att det drar snett?
 
F frasen_36 skrev:
Tack ska kolla där. Kan man utgå från att det är slipningen av bandet som orsakar att det drar snett?
Nej det kan vara skränkningen eller bladupphängningen också.
 
Drar det åt samma håll hela tiden?
Kan drivhjulen vara slitna så bladet slits där det ligger emot drivhjulet eller något annat?
Smuts i barken har jag med råkat ut för.
 
F
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Drar det åt samma håll hela tiden?
Kan drivhjulen vara slitna så bladet slits där det ligger emot drivhjulet eller något annat?
Smuts i barken har jag med råkat ut för.
Ja, det drar åt samma håll hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.