Hej!

Vårt äppelträd har ett sår som jag inte vet vad det är för något eller hur man ska läka det. Se bifogade bilder. En på själva såret och en på hela trädet taget i förra veckan.
Är det någon som har något tips?

Ytterligare info:
- Vi flyttade in i våras och fick tillträde i maj när trädet börjat slå ut så det blev inte beskuret på våren. Blomningen var dålig (endast ett fåtal blommor) och skörden har varit väldigt sparsam med få äpplen.
- Såret på trädet verkar inte "blöda".
- Läget är halvsoligt, jordarten tror jag är någon lerjord och växtzonen är den för stockholmsområdet.

Jag antar att såret är den huvudsakliga orsaken till att trädet verkar må dåligt. Tacksam för hjälp om hur man bäst ska hjälpa trädet att läka såret.

Tacksam för alla tips och råd!

Mvh Axel
 
  • Äppelträd med ett stort sår i barken på stammen, omgivet av grönska och högt gräs, med en röd byggnad i bakgrunden i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äppelträd i trädgård med tät lövverk, fotograferat i dagsljus med solljus filtrerande genom grenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att hjälpa trädet att läka annat än att ta hand om det som vanligt och ge det goda förutsättningar. Beskär nu i september eller på vårvintern.
Vissa träd ger bara ordentligt med frukt vartannat år, de orkar inte sätta så många blommor året efter en gynnsam sommar med fullständig pollinering. Det går att motverka genom att gallra bland karten på sommaren om det ser ut att bli ett bra år.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Ok då låter jag såret vara och satsar på de andra sakerna. Så fort det torkar upp ute vilket det ska göra de kommande dagarna ska jag beskära det något.
Vad gäller gallring av kart så fanns det knappt några att gallra bland i våras. Men jag håller tummarna att det kommer finnas fler till nästa år.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi har faktiskt haft problem med rådjursbockar som kommit in på tomten och skavt hornen på ett av våra äppelträd och gjort stora sår på stammen liknade dina så trädet ser nu ut att inte må så bra längre. En morgon stod en sådan där lömsk bock och skavde mot ett antal stammar i vår häck, dom blev helt avbarkade. Dom är nu skyldiga mig ett antal läckra fileer och stekar tycker jag
 
  • Gilla
  • Haha
peter chroscielewski och 8 till
  • Laddar…
A Axelem skrev:
Hej!

Vårt äppelträd har ett sår som jag inte vet vad det är för något eller hur man ska läka det. Se bifogade bilder. En på själva såret och en på hela trädet taget i förra veckan.
Är det någon som har något tips?

Ytterligare info:
- Vi flyttade in i våras och fick tillträde i maj när trädet börjat slå ut så det blev inte beskuret på våren. Blomningen var dålig (endast ett fåtal blommor) och skörden har varit väldigt sparsam med få äpplen.
- Såret på trädet verkar inte "blöda".
- Läget är halvsoligt, jordarten tror jag är någon lerjord och växtzonen är den för stockholmsområdet.

Jag antar att såret är den huvudsakliga orsaken till att trädet verkar må dåligt. Tacksam för hjälp om hur man bäst ska hjälpa trädet att läka såret.

Tacksam för alla tips och råd!

Mvh Axel
Detta kan vara vintersolskada . Detta inträffar när snö eller annan reflekterande yta fokuserar ljus på trädet och får det att värmas upp, sedan får en kraftig temperatursänkning att de aktiverade cellerna fryser och dör. Barken tenderar då att delas och skalas, enligt Blomsterlandet. Kan vara en orsak som man ser finns en gammal skada högre upp ovan grenen.
 
K krambriw skrev:
Vi har faktiskt haft problem med rådjursbockar som kommit in på tomten och skavt hornen på ett av våra äppelträd och gjort stora sår på stammen liknade dina så trädet ser nu ut att inte må så bra längre. En morgon stod en sådan där lömsk bock och skavde mot ett antal stammar i vår häck, dom blev helt avbarkade. Dom är nu skyldiga mig ett antal läckra fileer och stekar tycker jag
Aha, ja där finns mycket rådjur och annat vilt i närheten så det är inte alls omöjligt. Men ni avvaktade bara att trädet får läka ut det själv?
 
B BJKALLE skrev:
Detta kan vara vintersolskada . Detta inträffar när snö eller annan reflekterande yta fokuserar ljus på trädet och får det att värmas upp, sedan får en kraftig temperatursänkning att de aktiverade cellerna fryser och dör. Barken tenderar då att delas och skalas, enligt Blomsterlandet. Kan vara en orsak som man ser finns en gammal skada högre upp ovan grenen.
Intressant, skadan ligger åt nordväst så den borde inte ha fått någon direkt södersol på sig. Däremot reflekterar kanske fönstren på huset ner sol på stammen.
Vad är en rimlig åtgärd att vidta för att förebygga detta tror du?
 
A Axelem skrev:
Men ni avvaktade bara att trädet får läka ut det själv?
Tillsvidare har vi satt ett typ metallnät runt stammen för att skydda den, vi får se om trädet återhämtar sig. Tycker bladen gulnat snabbare än på övriga träd och det ger mycket mindre frukt i år mot tidigare och i jämförelse med våra andra träd (vi har 4 äppelträd totalt)
 
Ni kan ju alltid ställa frågan till tidigare ägare huruvida trädet brukar ge frukt. Vi har ett gigantiskt äppelträd på vår tomt som endast ett år av sex haft några blommor och då enbart en handfull så tror totalt har det givit 6 äpplen på lika många år. Har två till träd som står i rad efter detta och dessa ger alltid galet mycket äpplen, vissa träd ber helt enkelt efter stubbfräsen.
 
T TypRätt skrev:
Ni kan ju alltid ställa frågan till tidigare ägare huruvida trädet brukar ge frukt. Vi har ett gigantiskt äppelträd på vår tomt som endast ett år av sex haft några blommor och då enbart en handfull så tror totalt har det givit 6 äpplen på lika många år. Har två till träd som står i rad efter detta och dessa ger alltid galet mycket äpplen, vissa träd ber helt enkelt efter stubbfräsen.
Bra inspel, det ska jag göra! Lite orolig är man ju att domen ska falla men i så fall lika bort att dra av plåstret snabbt så man kan börja om med nytt träd :)
 
A Axelem skrev:
Bra inspel, det ska jag göra! Lite orolig är man ju att domen ska falla men i så fall lika bort att dra av plåstret snabbt så man kan börja om med nytt träd :)
När man får sådana här skador på stammen gäller det att hålla rent i skadan för att barken skall kunna övervalla och täcka såret. Nu är skadan så stor så att jag tror att det tar lång tid för trädet att läka ihop den. Jag brukar spola rent skadorna med vatten och borsta rent i såret. Om stammen inte visar tecken på att läka ihop så skulle jag satsa på ett nytt träd.
 
Jag håller inte med om någon av de andra "diagnoserna" som du har fått ovan. Varken torkskador, rådjur eller något annat av förslagen ger upphov till sådana kraftiga skador på stammen. Ditt träd har drabbats av fruktträdskräfta, vilket är en svampsjukdom som ofta tar sig in i trädet pga felaktig beskärning. Är angreppet litet kan man försöka begränsa det, men när det är så stort som på ditt träd har du inga andra alternativ än att ta bort trädet helt - särskilt viktigt är det om du har fler fruktträd i närheten, då kräfta är mycket smittsamt.

Om du vill plantera ett nytt äppelträd så gör du klokt i att välja en annan plats då svampsporerna kan ligga kvar i jorden. Välj också en äppelsort som är motståndskraftig mot kräfta. Fråga om råd i trädgårdsbutiken så hjälper de dig.
 
Alla har olika teorier så här kommer vad jag skulle gjort med trädet.
Gallrat ut en tredjedel av årsskotten och varit nöjd med det denna säsongen. Var noga med att göra rent dina verktyg i t-röd för att förhindra spridning av EV. Kräfta. (För dåliga bilder för att säga med säkerhet) Man kan tydligt se att trädet har försökt valla över skadan, om det är färdigt med det eller ej vet jag inte. På dom träd jag har sett kräfta är det mer "ovallat" eller förtvinad övervallning. Med stor risk för strypning/död på den grenen.
 
M MagicFingers skrev:
Alla har olika teorier så här kommer vad jag skulle gjort med trädet.
Gallrat ut en tredjedel av årsskotten och varit nöjd med det denna säsongen. Var noga med att göra rent dina verktyg i t-röd för att förhindra spridning av EV. Kräfta. (För dåliga bilder för att säga med säkerhet) Man kan tydligt se att trädet har försökt valla över skadan, om det är färdigt med det eller ej vet jag inte. På dom träd jag har sett kräfta är det mer "ovallat" eller förtvinad övervallning. Med stor risk för strypning/död på den grenen.
Oavsett vem som har rätt är skadorna med stor sannolikhet alltför omfattande för att trädet ska överleva i mer än ett par år. Om trädet inte har kräfta eller någon annan svampsjukdom än så kommer det att dyka upp eftersom sporerna har så många ytor att fästa på. Eftersom trädet också ger sparsamt med frukt så är det i mina ögon lika bra (om ts vill ha äpplen dvs) att ta bort det helt och ersätta det med något annat.
 

Bästa svaret

Jag tycker inte det har det karaktäristiska "brända" utseendet från kräfta men låt oss anta att det är det:
Det kan ändå vara värt att ge trädet en säsong till och se om det vill ge mer frukt. Många (vissa säger nästan alla) gamla äppelträd har kräfta, men de kan ändå leva länge och ge rikligt med frukt. Jag har en gammal Transparent Blanche som är rejält ansatt, det är bara en tredjedel bark runt stammen på ett ställe. Det är inte det piggaste trädet så man får beskära det lite lugnare. Men det ger ordentligt med frukt som behöver gallras.

Kräfta dödar främst ungträd som inte hunnit etablera sig. Detta träd kan vara så ungt och angripet att det är kört. Eller så kan det leva länge och ge ordentligt med frukt. Jag skulle väntat och gett det omsorg innan jag gav upp :)
 
  • Gilla
Axelem och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.