M Martin Bodestedt skrev:
Det är verkligen en väldigt berättigad fråga. Vi väljer färger och material för att behålla fritidshus/torp eller snarare gammalt hus känslan. Men lister alltså... Renoverade ett hus från 1915 i Tyskland med mit ex och det funkade aldrig med listerna. Man får inte fast dom i dom gamla väggarna, här har jag nån slags isoleringsplatta i väggarna som man knappt kan hänga upp en tavla i. Att få fast listerna utan Super-Glue e bara och glömma. Dessutom är dom i vägen när man ställer möbler. Och inte snygga heller tycker jag. Jag tycker det är ett störande moment rent optiskt. Jag har gammalrosa väggar och furugolv, i vilken färg skulle listerna va?. Trä?rosa? vit? För många problem. Lägger hellre golvet utan lister men på nåt smart vis och med en flexibel fog mot väggarna. Om det nu går. Får se. Men dom sagt, jag är kanska lite oresonlig där. Min tjej har ställt samma fråga...
Jag förstår.
Tråkiga svaret är väl att det sällan blir 100% perfekt i gamla torp där allt är snett och vint, och vissa kan tycka att det är en del av charmen.
Men rätt nära kan man ändå komma om man lägger ner mycket tid och/eller mycket fogmassa ;)
Vill man inte att listerna ska vara så framträdande så kan man definitivt måla in dem i väggfärgen, alternativ måla in dem i golvfärgen om man har ett målat golv.
 
Ja limma fast dom hade väl gått men det tar ju emot. Jag lägger det simmande sen kollar jag hur det uppför sig och tar ett beslut senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.