stilofunk skrev:
Dold skada: hur länge sedan var det och hur åldras kittet?
Fönstren är lite över 2 månader gamla nu - så det är lite för tidigt att säga något om hur de håller i längden, men det ser bra ut med tanke på att enkelbågarna i växthuset flexar en hel del o kittet sitter kvar.
 
Hur gick det med dina fönster stilofunk? Använde du LaSeal?
 
Jag har använt LAseal o då får jag dra efter med kittkniv (doppad i Yes+vatten) o ev finjustera med ett finger i samma blandning. Men jag föredrar absolut danalims linoljekitt framför detta klet...
 
Det är inte enkelt att få till en snygg kittning på gamla bågar, som kanske dessutom har en minimal fals. Om fönstren är gamla, kan man undra hur underkittet är, om inte detta också torkat ut. Att hacka av det gamla kitter med ett stämjärn eller spackel, brukar leda till att bågen får skador, detta medför att sprutan följer dessa ojämheter, och strängen blir därefter. När man skär av spetsen på kittpatronen i 45 grader, får man också skära av spetsen i vinkelns ovankant, tvärt av, ca 5--7 mm. Är falsen låg, ca 3 mm som på gamla bågar, då går det inte att lägga en bred sträng, som hamnar långt ut på glaset. Viktigt är också att falsen och glaset målas, glaset målas så lång ut att kittsträngen har färg under. Tvivlar på att det går och lägga en snygg sträng på en gammal båge med sina skavanker och ringa höjd. Man kan lägga på kittet med sprutan, men snygga till det med kittkniven. Bilden visar mitt växthus som jag sprutkittat, med kittsprutan där. Kittet är linoljekitt till växthus. Kittsträngarna ligger inte så snyggt, som jag kunde tidigare. OBS, inget kitt i nederkant på växthus

IMG_0061.jpg
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Så här kan det se ut när växthus omkittas. Dessa växthus, 21 st, = 5400kvm, är byggda 1928-29, och användes än i dag, ca 3 ton kitt gick åt.

vxthussorrd.jpg
 
  • Gilla
bhshpk och 1 till
  • Laddar…
Som vanligt på Forumet, finns ingen bild i de första 18 inläggen. Kunde varit bra om trådskaparen bifogat en bild på någon av bågarna. Jag undrar just, om det är så bra med ett modernt plastkitt på gamla bågar. Linoljekittet tillförde trots allt, olja till träbågen. Var därför noga med att måla falsen med en bra oljefärg (t ex Cuprinol) så att falsen har något att livnära sig på.
 
I sommar har vi lagt byggt ett växthus och nu har vi fått tag på glas, men är det någon som har ett bra tips på var man kan få tag på den "gammeldags" sortens kitt?
Min man är uppväxt med en handelsträdgård och vi har ritat och byggt efter gamla foton samt fått tag på glas från äldre växthus som rivs så tanken är att slutföra allt i gammal stil.
 
Gammeldags kitt består av krita och rå linolja. Jag tror att Flügger har storpack (det hade de i alla fall för att par år sedan), men kolla att det är rent! De har också något med gummi iblandat. Annars finns det säkert i byggnadsvårdsbutiker men då antagligen till ett mindre trevligt pris.
 
B
är kanon att kitta me gammel. man får mjuka händer. det uppskattas av dom där hemma
 
Renoverade 800 fönster i somras och vi använde Tremco 3-2-1 och andra silikonbaserade kitter, och jag måste säga ett det tar ett bra tag innan man får snurr på det hela. Har kittat en del förr, så helt grön var jag inte innan. Yes diskmedel i blomspruta var ett vinnande koncept.
 
Tips för er som ska kitta fönster !!
Lägg kittsträngen som ni har tänkt, ha en skål med lite såpa och vatten bredvid och när ni har kittat klart så doppar ni fingret i såpa/vattenskålen och drar ut kittet jämnt o fint. Kittet fastnar ej på fingret och blir kanon efteråt !!! Lycka till....
 
stilofunk stilofunk skrev:
Jag är av den fasta övertygelsen att LAseal är resultatet av mångårigt utvecklingsarbete. Dvs. produkten är bättre än det klassiska kitt som alla torpkramare förespråkar! :D
Eftersom vi haft mycket problem med kitt som torkat och släppt från rutan så vill jag testa om det går att förbättra vidhäftningen med en modernare produkt.
I den frågan vill jag återkomma när det är dags att göra om jobbet, förhoppningsvis om 20 år eller så!
Hur ser det ut så här 10 år efter? Skulle du rekommendera att anbända LASeal?
 
  • Gilla
Brainspace och 1 till
  • Laddar…
Gammal tråd men fortfarande aktuellt. Håller på att renovera fönster från 20-talet vilket antagligen är ett flerårigt projekt. När man pillar i kittet så hittar man modernare lagningar med något som känns som gummi och ligger som lösa remsor. Under detta ligger vatten som delvis löst upp gummit. Där det är vanligt kitt torkar det lättare är min observation. Linoljekittet trillar bort när det är slut och visar var man behöver bättra på.
Det blir inget gummikitt. Har köpt LA:s linoljekitt i 5kg-burk.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Gammal tråd men fortfarande aktuellt. Håller på att renovera fönster från 20-talet vilket antagligen är ett flerårigt projekt. När man pillar i kittet så hittar man modernare lagningar med något som känns som gummi och ligger som lösa remsor. Under detta ligger vatten som delvis löst upp gummit. Där det är vanligt kitt torkar det lättare är min observation. Linoljekittet trillar bort när det är slut och visar var man behöver bättra på.
Det blir inget gummikitt. Har köpt LA:s linoljekitt i 5kg-burk.
Fick hem en några specialtillverkade träfönster med gamla glas och gamla beslag, impregnerade med linolja, allt enligt önskemål. Till min förvåning är de kittade med något gummiartat, visade sig vara LA Seal. Blev förvånad men accepterar läget. Bara det håller bättre än kitt så accepterar jag avsteget från byggnadsvården. Enligt snickaren är det 10 års garanti och han hävdar att då ska det hålla minst dubbelt så länge.

Påminn mig om 20 år så kan jag rapportera hur det blev!
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan intyga, LASeal är riktigt bra. Det är elastiskt, torkar inte, spricker inte och har en fantastisk vidhäftningsförmåga. Dessutom går det att måla med linoljefärg. Efter att våra linoljekittade fönster börjat få kondens pga sprucket kitt efter 3-4 år resignerade jag. Det är dock ett jäkla klet så det blir glasmästaren som får ta hand om kittandet. Det är väl enda nackdelen.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.