O
Jag har svårt att se hur det skall gå att få till... En cykelbana är inte dimensionerad för biltrafik.
 
Ett servitut är väl inte rätt i det här fallet, servitut följer väl med fastigheten och det finns väl ingen anledning att nästa ägare ska ha rätt till bilkörning på gångvägen? Nej ett tidsbestämt tillstånd som kan förnyas vid behov borde vara det rätta?
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Nej, fel av mig, man får inte köra på cykelväg med handikapptillstånd.
 
Finns behovet redan nu? Dvs är dina föräldrar så funktionsnedsatta att de kan få intyg av arbetsterapeut att det behövs åtgärder?
 
Tack för alla inspel - jag kommer inte längre med kommunen nu, så det blir att få förhandla med grannen om servitut för infart över deras tomt.
 
Hur lång sträcka av cykelbanan handlar det om? Ibland är det bättre att inte fråga om lov.
 
harry73
Odjuret skrev:
Jag har svårt att se hur det skall gå att få till... En cykelbana är inte dimensionerad för biltrafik.
Dimensionerar man cykelvägen enligt regelboken, klarar den 150 000 standardaxlar och max en 8 ton axel.
I praktiken klarar de ofta mycket mindre, men en personbil är nog aldrig ett problem.
 
Mikael_L
Jag håller med några andra skribenter här.

Nyttja kommunens skyldighet att handikappanpassa huset.
Börja med att kontakta kommunens bostadsanpassning. Be om ett besök för att utreda behoven. Lägg fram som en lös fundering om det går att lösa genom att din Pappa får använda cykelvägen.
Så sen kanske det kommer fram den lösningen till slut inom kommunens egna korridorer.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
Jag har raderat osakliga inlägg.

/Moderator
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag håller också med många föregående skribenter här. Släpp tanken på servitut och försök istället få kommunen att skriva ett enkelt tillstånd till den person det berör.
Jag som granne och/eller nyttjare av cykelbanan skulle ha full förståelse för att en rörelsehindrad nyttjar den för att ta sig till och från hemmet men skulle mest bli förbannad om huset säljs vidare och nästa, fullt friska, ägare brummar runt på cykelbanan. (I min fantasi kör han suv och pratar i telefon och kör liite för fort också)
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
Håller med övriga, ett servitut ger ju alla som ska till fastigheten rätt att nyttja cykelvägen, och det blir helt fel. Gå istället via socialtjänsten och deras bostadsanpassning, lägg fram vad som krävs och smyg in att "men om det går att få tillstånd för honom att köra in på cykelvägen blir det mycket billigaqre" och så låter man kommunen lösa det som ett internt ärende.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
I praktiken klarar de ofta mycket mindre, men en personbil är nog aldrig ett problem.
Snöröjningsfordon är numera ofta mycket större än personbilar och kör ju regelbundet på cykelbanor. Visserligen tar de rätt mycket stryk av det, men det är i alla fall inte enstaka bilar som är problemet.
 
Vi fick aldrig något svar på frågan om det är ett aktuellt behov, eller om det är ett framtida behov. Jag kan ju förstå att man vill säkra sig för ett framtida behov, men det kan vara svårt att få kommunen att agera förrän det finns ett aktuellt behov.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K Kromo skrev:
Men vänta lite nu inte får alla med handikapparkeringstillstånd köra bil på cykelvägar?
Om det är så så borde det ju åka en och annan bil på cykelvägarna men det sef man ju aldrig. Samt har man rätt att åka där hur gör man på dom cykelvägarna som har bommar? Ringer kommunens jour och säger att dom måste komma och öppna? Inget illa menat men inte fan kan det vara så!
Du får köra på cykelvägar om adressen ligger efter den och absolut inte är tillgänglig på annat sätt.
Under eget ansvar och inte köra fortare än gångtrafikanter rör sig med största hänsyn till de vägen är avsedd för.
Vissa kommuner har lite annan tolkning av reglerna men de flesta följer den här rekommendationen mer eller mindre.
Dock får nog en anlagd parkering invid gångväg ses som en självklarhet.
 
Claes Sörmland
C carawelle skrev:
Du får köra på cykelvägar om adressen ligger efter den och absolut inte är tillgänglig på annat sätt.
Under eget ansvar och inte köra fortare än gångtrafikanter rör sig med största hänsyn till de vägen är avsedd för.
Vissa kommuner har lite annan tolkning av reglerna men de flesta följer den här rekommendationen mer eller mindre.
Dock får nog en anlagd parkering invid gångväg ses som en självklarhet.
Jag trodde 3 kap. 6 § trafikförordningen satte stopp för bilkörande på cykelbanor:

"Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.