MultiMan
Ja, som jag redan skrivit och andra med mig så saknas L2, fas nr 2. Igen, som jag redan frågat, var går den vita kabeln som kommer ur dosan till höger?

Uttaget bör alltid vara fullkopplat, men här kanske det är fulkopplat på något sätt, annars förstår jag inte varför en vit, ensam ledare försvinner iväg åt höger.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
På din sista bild syns mycket tydligare det som jag skrev tidigare. En fas saknas i uttaget. Du måste kontrollera att hällen är ansluten till de två faser som finns i uttaget och inte till den tredje som saknas.
Tack ska du ha...verkar som den gamla hällen gick på två faser och inte en fas som jag trodde tills nu.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, som jag redan skrivit och andra med mig så saknas L2, fas nr 2. Igen, som jag redan frågat, var går den vita kabeln som kommer ur dosan till höger?

Uttaget bör alltid vara fullkopplat, men här kanske det är fulkopplat på något sätt, annars förstår jag inte varför en vit, ensam ledare försvinner iväg åt höger.
Den har fimpats och sitter löst bakom uttaget
 
A ajc skrev:
Den har fimpats och sitter löst bakom uttaget
 
  • Delvis monterad eluttag med exponerade ledningar och öppnad vägginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Om den är inkopplad i centralen så är den rätta lösningen att ansluta den till den nuvarande tomma platsen för fas 2, L2. Mycket märkligt att den bara ligger löst. Är den skyddad med en toppklämma?

Men, det måste kontrolleras att det verkligen är den försvunna fasen, så är du inte kunnig själv är den rätta lösningen att ringa elektriker som du gjort. Med lite tur är det ett mycket snabbt arbete att mäta, kolla säkringar och sedan koppla in den vita på rätt plats.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A ajc skrev:
Tack ska du ha...verkar som den gamla hällen gick på två faser och inte en fas som jag trodde tills nu.
Det är det vanliga att hällen är ansluten till två faser. Det är möjligt att att ansluta den till en fas också. Men sämre. Om den gamla hällen var ansluten till en eller två faser måste du öppna stickproppen för att avgöra.
 
A Avemo skrev:
Det är det vanliga att hällen är ansluten till två faser. Det är möjligt att att ansluta den till en fas också. Men sämre. Om den gamla hällen var ansluten till en eller två faser måste du öppna stickproppen för att avgöra.
Tack för svaret
 
A Avemo skrev:
Det är det vanliga att hällen är ansluten till två faser. Det är möjligt att att ansluta den till en fas också. Men sämre. Om den gamla hällen var ansluten till en eller två faser måste du öppna stickproppen för att avgöra.
Öppnat upp gamla stickproppen på hällen som har funkat och såhär ser det ut...L2 används inte. Två blå trådar sammankopplade på N och svarta på L1 som syns på bilden.
 
  • Inuti en öppnad stickpropp med två blå trådar sammankopplade, oanvänd L2-kabel och färgkodade anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ajc skrev:
Öppnat upp gamla stickproppen på hällen som har funkat och såhär ser det ut...L2 används inte. Två blå trådar sammankopplade på N och svarta på L1 som syns på bilden.
Den är mycket riktigt ansluten till två faser. Då är det bara att öppna stickproppen till den nya hällen och kontrollera att samma två faser används.
 
  • Gilla
ajc
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den är mycket riktigt ansluten till två faser. Då är det bara att öppna stickproppen till den nya hällen och kontrollera att samma två faser används.
Tack för snabb återkoppling Avemo...ska göra! Trodde jag...back...gjuten stickkontakt på nya hällen såklart...får väl bli ett besök till CO och inhandla ny stickkontakt då.
 
Redigerat:
Använd den från gamla
 
L Lars47 skrev:
Använd den från gamla
Hej...du menar kapar av den nya hällens gjuten stickkontakt och kopplar om i den gamla stickkontakt på samma kopplingsätt som har funkat hittills??
 
Ja
 
L Lars47 skrev:
Ja
Hoppas det funka bara...annars sabbat den gamla hällen då den saknar elkontakt då
 
Den går ju att flytta tillbaka
 
  • Gilla
ajc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.