Här hittar du en bra beskrivning av en som gjorde en liknande övergång som du funderar på:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-radiator-pa-17-2-mm-stalroer.389798/#post-3865848

Du behöver veta rummets effektbehov för att hitta rätt storlek på radiator(er). Det är inte helt enkelt att ta reda på det.

Kanske går det att uppskatta effektbehovet genom att jämföra med något rum av liknande storlek som blir tillräckligt varmt och uppskatta vilken effekt den/de radiatorerna kan ge. Ett annat sätt kunde vara att förse elradiatorn med en energimätare, stänga av vattenradiatorn och ställa in thermostaten på elradiatorn så att rummet blir lagom varmt. Kör så ett antal timmar och läs av energimätaren. Räkna om effekten till vad som krävs vid DUT i ditt område. Ytterligare ett sätt är att beräkna effektbehovet genom att räkna för hand eller med hjälp av t ex Purmos beräkningsprogram Calculator. Det förutstätter att du känner till eller kan räkna ut U-värden för berörda ytor.
 
janwide
Jag trodde också att jag mätt fel först men jag har dubbel och trippel kollat så det stämmer (y)
 
Det ska påpekas att gamla järnrör inte har nåt med moderna stålrör att göra. Med ref till kopplingen ovan alltså. Den är till modernare rör. Ska man ha klämringsskarvar till äldre rör så är det en speciell koppling för just sådana rör.
 
  • Gilla
Andrehandymagi
  • Laddar…
janwide
S Stefan1972 skrev:
Det ska påpekas att gamla järnrör inte har nåt med moderna stålrör att göra. Med ref till kopplingen ovan alltså. Den är till modernare rör. Ska man ha klämringsskarvar till äldre rör så är det en speciell koppling för just sådana rör.
Har du någon att föreslå?
 
S Stefan1972 skrev:
Det ska påpekas att gamla järnrör inte har nåt med moderna stålrör att göra. Med ref till kopplingen ovan alltså. Den är till modernare rör. Ska man ha klämringsskarvar till äldre rör så är det en speciell koppling för just sådana rör.
I följande dokument står det följande:
”MONTERINGSANVISNING VATETTE STÅL för stålrör SS-326/327, svarta, blåa, gröna och röda.”
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633219_stal.pdf

I följande dokument på sidan 41 så står det ”Dy (≈17,2) 3/8””, alltså ungefär 17,2mm,1
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/2019_VatetteKatalog_web.pdf


@janwide om man inte vill använda plastklämring så kan man gänga järnrören och använda tex följande koppling
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-15x10r-inv/
 
janwide
Demmpa Demmpa skrev:
I följande dokument står det följande:
”MONTERINGSANVISNING VATETTE STÅL för stålrör SS-326/327, svarta, blåa, gröna och röda.”
[länk]

I följande dokument på sidan 41 så står det ”Dy (≈17,2) 3/8””, alltså ungefär 17,2mm,1
[länk]


@janwide om man inte vill använda plastklämring så kan man gänga järnrören och använda tex följande koppling
[länk]
Tack för ovärderlig info. Är det ok att blanda kopparrör med de gamla järnrören?
 
janwide
Tror att jag missat det uppenbara sättet att koppla på nya rör och kopplingar. Både vredet upptill och vinkeln i nederkant är ju gängade på rören. Bara att gänga loss och gänga på nya kopplingar. Det blir kanske inte den snyggaste lösningen men det funkar utmärkt i vår tvättstuga.
Angående att välja storlek på radiator. Kan den bli för stor? Det är väll bara att skruva ner flödet om det blir för varmt. Eller?
Och är det ok att koppla vidare med tex prisol?
Närbild på gängade rörkopplingar och ventil i en tvättstuga, potentiell radiatorinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängade rörkopplingar och vred på en radiator i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
I följande dokument står det följande:
”MONTERINGSANVISNING VATETTE STÅL för stålrör SS-326/327, svarta, blåa, gröna och röda.”
[länk]

I följande dokument på sidan 41 så står det ”Dy (≈17,2) 3/8””, alltså ungefär 17,2mm,1
[länk]


@janwide om man inte vill använda plastklämring så kan man gänga järnrören och använda tex följande koppling
[länk]
ok, det var nytt för mig.
 
Krilleman
S Stefan1972 skrev:
Det ska påpekas att gamla järnrör inte har nåt med moderna stålrör att göra. Med ref till kopplingen ovan alltså. Den är till modernare rör. Ska man ha klämringsskarvar till äldre rör så är det en speciell koppling för just sådana rör.
Det vill jag inte påstå.
Enda sen stålrören tillverkades av Wirsbo och var gröna har samma dimension använts.

Fast idag är stålrör blåa.

Har du exempel?
 
janwide
Och få bryr sig om TS frågor :rofl:
 
Du skrev i en annan tråd att radiatorns returventil var strypt. Om det inte blir tillräckligt varmt genom att öppna ventilen så tycker jag fortfarande att du ska uppskatta effektbehovet innan du investerer i större radiatorer. Det tar såklart lite tid men kommer troligen att spara pengar. Den radiatorn som sitter där ser ut att vara en enkelpanel. Bryr man sig inte om pengar så går det att köpa t ex den största TP33 som får plats. Strypa går ju alltid. Det blir kanske lite som att köpa en stark bil och köra med foten på bromsen, dålig ekonomi.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det vill jag inte påstå.
Enda sen stålrören tillverkades av Wirsbo och var gröna har samma dimension använts.

Fast idag är stålrör blåa.

Har du exempel?
det var inte så jag menade. Har alltid uppfattat saken som att ska man skarva äldre järnrör med klämringsskarvar så är det kopplingar avsedda för det man får använda. Visste inte att Vatette hade nån variant med nån plastinsats som även de fungerar.
De moderna stålrör jag menade är de som har samma dimensioner som koppar/pex och allt vad det nu finns.
 
S Stefan1972 skrev:
det var inte så jag menade. Har alltid uppfattat saken som att ska man skarva äldre järnrör med klämringsskarvar så är det kopplingar avsedda för det man får använda. Visste inte att Vatette hade nån variant med nån plastinsats som även de fungerar.
De moderna stålrör jag menade är de som har samma dimensioner som koppar/pex och allt vad det nu finns.
Vatette Stål har funnits sedan 2005,
https://www.rskdatabasen.se/kategor...behorreservdelar/vatette-hylsa-dn10-1945345-1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.