J jonaserik skrev:
Vacumpump, vet inte om en sådan är tung i starten och då bör det vara Y/D start, annars så är det inga problem att starta med 16 amp säkringar och Y . Med Y/D kan man ha en speciel Y/D brytare och koppla om med för hand , startar på D och när den varvat upp slår över till Y , i stället för en låda med kontaktorer som kostar mycket mer. Skriv in """ Y/D kopplare """ så för du många svar och priserna varierar kraftigt, du behöver ingen exklusiv art. Finns från en 500 hundring upp till 1000 för manuell och ca 3000 för automatisk och den kan fjärrstyras.
Den här motorn går inte att Y/D-starta här i Sverige så krångla inte till det för TS.
 
  • Gilla
Boggi och 2 till
  • Laddar…
M Mindspace skrev:
är det en spänningsmätare jag behöver eller kan jag använda en multimeter?[bild][bild]
Vilken som går bra för detta ändamål, multimetern har dock ett bredare användningsområde.
 
  • Gilla
Mindspace
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vilken som går bra för detta ändamål, multimetern har dock ett bredare användningsområde.
Tog multimetern, har fler leksaker jag vill bygga i framtiden
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
En stor tankevurpa i inlägg # 13 av mig det blev lite fel där och har lagt till info. Och det var innan ni andra skrev något.
 
Som tillägg ,blev lite baklänges det med Y/D , då ska motorn vara 400/660 lindad start på y och drift på D. I Norge går det säkert att ha Y/D om det är 230V nät.
Den ska starta direkt på Y 400.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
M Mindspace skrev:
är det en spänningsmätare jag behöver eller kan jag använda en multimeter?[bild][bild]
Jag rekommenderar starkt att du åker till Clas istället och köper denna spänningsprovare. En multimeter ser jag som direkt olämplig i starkströmsinstallationer. Men det är kanske för sent?
https://www.clasohlson.com/se/Spanningsprovare-UNI-T,-UT18C/p/36-8125
Spänningsprovare från UNI-T, modell UT18C, med röd och svart design och tydliga spänningsnivåindikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar starkt att du åker till Clas istället och köper denna spänningsprovare. En multimeter ser jag som direkt olämplig i starkströmsinstallationer. Men det är kanske för sent?
[länk]
[bild]
Inget fel iof med den, men går inte att mäta ett spänningsfall över en lampa. Ligger en lampa över med endast fas eller noll fram så kommer dioderna att indikera full spänning. För stort inre motstånd . Det ska vara en med en spole som drar och visar viken spänning det är vid mätning. Men som ett instrument att ha hemma men för en elektriker i jobbet är den inte bra. Duspol heter en, men kostar mycket mer.
 
Uni-T UT18C har även ett teckenfönster, inte bara dioder.
Jag har visserligen inte klämt på den, men specen innehåller allt jag vill se och den har ett bra pris.
Uni-T är kanske ett budgetfabrikat, men långt över biltema och inte långt efter täten.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Redan försent tyvärr har köpt och testat faserna nu mellan alla 3 faser (alltså när jag mäter dom 2 och 2 så är det 410v vardera. Antar att det räknas som 400V då. Jag tänker att jag ska köpa ett motorskydd från jula om en stund.

Denna är vad jag kollat på eftersom jag kan ställa den till 2,8A som står på motorns skylt. Är det rätt tänkt?

Motorskydd IP54 400V 2,5-4 A från Jula som visas på en produktbeskrivningssida med pris och användarrecensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Du är hemma som man kallar det. Lycka till och ursäkta min tankevurpa.
 
  • Gilla
Mindspace
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du är hemma som man kallar det. Lycka till och ursäkta min tankevurpa.
Ingen fara jag är otroligt glad för alla svar jag fått 🙌🙌
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Allt funkar fint behövde inte ens byta faser allt funkar fint nu tack för hjälpen🙌🙌
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
M Mindspace skrev:
...behövde inte ens byta faser...
Grattis! Det var ovanligt.
Normalt sett är det ungefär 90% risk att motorn går åt fel håll trots att sannolikheten säger 50/50 🙂
 
  • Gilla
Mindspace
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Grattis! Det var ovanligt.
Normalt sett är det ungefär 90% risk att motorn går åt fel håll trots att sannolikheten säger 50/50 🙂
Spårade alla ledare bak till proppskåpet så jag visste att det va rätt kopplat mellan alla gamla kablar och nya kablar med olika färger 🧙‍♂️
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M Mindspace skrev:
Spårade alla ledare bak till proppskåpet så jag visste att det va rätt kopplat mellan alla gamla kablar och nya kablar med olika färger 🧙‍♂️
spelar ingen roll. Ju mer du mäter och spårar desto större blir sannolikheten att motorn går åt fel håll när du slår på spänningen.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.