Hej!

Har en liten knivig koppling jag måste göra.
Se bifogad bild.

Jag ska koppla ihop två 110-rör men har fått en diff på ca 5-6 cm.

Jag kan inte flytta rören, då det ena är fastgjutet och det andra går genom ett bjälklag.
Tanken är att att röret ska löpa innuti en vägg som ni ser.

Jag hoppas alltså på någon fiffig kopplings-grunka till detta.

Har hört om att vid flytt av toalettstolar kan man använda något som heter toalettstoss, kan det vara något.

Tacksam för tips!

Mvh
Fredrik
 
  • stoss_behov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får köpa ett gäng 30¨och ev någon 45 graders vinklar och använda lite korta rörbitar för att bygga ihop en bit som passar och ev ersätta de vinkar som sitter på röret med dem.
 
Det finns också en sorts "flexkoppling" (minns inte exakta namnet) som har justerbar vinkel. Men det enklaste är nog att ersätta de två 45-gradarna du har nu med 2 st 30 graders vinklar och en kort rörbit däremellan.
 
Aha!
Jag tror jag fattar!
Men då är alltså stoss-ideen inget vidare?

Mvh
Fredrik
 
Kan kanske räcka med att byta den övre vinkeln mot en med muff i båda ändar och en rörbit.

Protte
 
Tackar för svaren!
Hoppas att 3 st 30-böjar inte ska bli för långt åt andra hållet.
Mvh
Fredrik
 
Varför inte förlänga den sista böjen tills den hamnar exakt under det vertikala röret? Jag menar en kort kort rörbit mellan båda vinklarna.
 
B
köp ett rör med muff.
kapa röret och sätt dit. använd inte många böjar.
 
Prottes förslag är det bästa enligt mig (skulle föreslå samma sak nämligen ;) ).
 
B
ett och dom böjarna som han har.
var ligger det svåra?
Flera böjar= mer risker
 
Hej!

Tackar för alla svar, men nu börjar jag virra till det själv märker jag.

- "byggare henke" Kan jag fråga hur du menar, kan några ord fallit bort i ditt svar?

- Protte, hur menar du? Ska jag ta:
först en 45:a-böj
sedan en liten bit rör
sedan en skarvmuff
...men då stämmer väl inte vinkeln, jag måste väl ha ytterliggare en 45:a böj?

Diffen är alltså på 5-6 cm. Rätta mig om jag har fel då jag säger att det är svårt att få in det mellan de två 45:surprised:rna för att kompensera för diffen?

Mvh
Fredrik
 
"Lånade" din bild. Hoppas du tar inte illa upp. Men så hade jag gjort.
Sen skulle jag förkorta det vertikala röret för att få plats med ett rakt rör och "tvingat" in den på plats.
Själv hatar jag muffar. Fick själv problem tack vare en muff och för kraftigt lutning.

men men...
 
  • ex.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Ni menar alltså förmodligen så här:

Först sitter en 45-böj

Sedan köper man ett 110 rör för att tillvara ta själva "muffen":
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-31110.aspx
...fast kortast möjliga.
Kapar det så kort man kan, så man kan skarva.

Sedan sätter man på den sista 45-böjen.

Har jag fatta rätt?

Det enda jag kan tänka mig sätter käppar i hjulet är väl om den tillvara tagna skarven blir för lång åt andra hållet.

Mvh
Fredrik
 
Den kommer att förlänga med ca 75 mm i 45 grader som ger en förskjutning i horisontell läge ca 53 mm.
Det skulle betyda att du klarar dig hur bra som helst. Du kan få det lite jobbigt med att få det på plats. Men det går om man vrider dessa två
45 graders böjar mot varandra. Samt förkortar det röret från taket och använder ett annat 110 rör med anslutning. Det ger lite spel.
Och du slipper problem med FLÖDET!

p.s. köp vanliga korta rör! För 60 kronor! Inte markavlopp!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.