Golvvärmen ska bara vara på innan jag sätter igång det vattenburna systemet. Sen kommer jag med största sannolikhet stänga av den. Jag ska undersöka lite hur lite/mycket ström den drar nu när jag har igång den sedan får jag se hur det blir.

Det vattenburna systemet är väldigt exakt, kör med pellets och ligger i stort sett alltid jämt på 22 grader inne, förutom om det varit en riktig köldknäpp
 
Det går lika bra med en "vanlig" bimetall-termostat.
På eller av till transformatorn.
Varför dimmra (manuellt styra) effekten på golvet? (oekonomiskt).

Vid reglering av rumsvärme behövs det generellt ingen D-del, det finns ingen vinst med en snabb PID-regulator.
PI eller bara långsam I blir bra om det ska regleras med pulser (långsamt/trögt system).
Dock är jag osäker på hur pulsandet påverkar trafo och värmekabel, det kan påverka livslängden negativt.
Så då är ju en bi-metall termostat bra (och billig, relativt elektroniska dito) för dig, då detta inte kommer vara i drift speciellt mycket.

Det enda jag kan tänka mig är behovet av temperaturbegränsning på golvet, om det t.ex. är trägolv.
Då måste man ha golvgivare, så att golvet inte tar skada av övertemp.
Men det ser ju ut att vara klinker.
 
Även klinker skadas av för hög temp, eller rättare sagt fixet som det sitter i skadas. Nackdelen med en termostat istället för en regulator är att då kör den fullt effekt på golvet tills rätt temp i rummet uppnåtts. Beroende på hur hög effekt det då är på golvet så kan det bli för varmt. Dimmern som suttit ger ju en konstant effekt som kan bli för varm den också om dimmern är fullt uppskruvad.
 
Ok, jag var inte medveten om att fixet kan ta skada, vid vilken temperatur sker det?

Summerat skulle jag då påstå att termostat med tempmätning i golvet är det bästa...
Jag vet inte om jag lurar mig själv, men det ringer någon liten klocka långt bak i huvudet om att de finns termostater som kan läsa av golvets temperatur med IR. Alltså att man inte måste ha en givare i golvet...
Men de är säkert dyra... Om de ens finns...
 
Redigerat:
Annars kanske du kan använda en golvvärmetermostat som har golvgivare, och på något sätt montera golvgivaren utanpå golvet? Det kommer bli en ful och ömtålig "plutt" som sticker ut några centimeter från väggen vid golvet?



Rumstermostat och dimmer tillsammans (i serie) är nog annars en vettig lösning faktiskt...
 
Tänk om det finns en rör ut i golvet avsett för givare, bara att föregående ägare skrotat termostat och givare? ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Nu har jag monterat ihop allt och det fungerar. Det ända som inte fungerar är att golvvärmen har lite spratt och ger värme lite varstans. Vissa plattor är varma för att sedan hoppa över en rad där det sedan är värme igen. Plus att det inte är någon stor del av golvet som där är golvvärme på. Vad jag vet ska där vara golvvärme över en större yta. Men det var så innan också så det har inget med inkopplingen att göra. Det får bli ännu ett av projekten jag sätter elektrikern på när jag nu ska ta hit honom.

WP_000514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Verkar var en amatörinstallation, åtminstone det med dimmern. Lika bra att låta elektrikern isolationsprova det hela också (något som amatören vanligtvis inte har utrustning till).
 
Är det samma ojämna värmefördelning nu efter att värmen varit på några timmar? I och med att du bytt en effektregulator mot en termostat så kommer värmegolvet att gå med full effekt. Det kanske kan vara så att där slingan ligger lite grundare blir det fort väldigt varmt medan det tar längre tid på andra ställen. Termostaten, med sensorn i apparatdosan, ger dessutom en väldigt trög och brutal reglering jämfört med en tempgivare i golvet, eller en effektregulator/dimmer.
 
imported_Benno skrev:
Verkar var en amatörinstallation, åtminstone det med dimmern. Lika bra att låta elektrikern isolationsprova det hela också (något som amatören vanligtvis inte har utrustning till).
Vet du hur det brukade göras på den tiden man hade 48V-matade värmegolv?

Jag är ytterst tveksam till att behöva isolationsprova golvet, det matas trots allt med 48V och risken att en tung 50Hz-transformator får isolationsfel inomhus är rätt låg.

När isolationsprovade du dina väggvårtor ("batterieliminatorer") sist, liksom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.