Odjuret skrev:
Badkar räcker långt för att undvika vatten på fel ställen.
Det var min tanke också... hoppas det funkar ett par år innan vi planerar att renovera badrummet.
 
Inte nog med att rören kommer ur golvet, de gör det precis intill brunnen. Kan nästan garantera att riktig tätskiktsmanschett saknas runt brunnen. Svämmar det över det allra minsta på golvet så kommer det att läcka vid sidan om rören.
Jag tror inte att det är en yrkesman som gjort detta, för då hade han dragit upp rören i väggen där man kunde satt en väggbricka för blandare.
 
Men tidigare har det väl varit godkänt att ha genomföringar i golv? Så när badrummet uppfördes kanske det var tillåtet att gå med rören genom golvet?
Att sedan kaklingen ser amatörmässig ut, gör ju så klart att man undrar hur tätskiktet ser ut under.
 
Odjuret skrev:
Badkar räcker långt för att undvika vatten på fel ställen.
Här håller jag inte med. Om jag fattar bilden rätt kommer rören att komma upp mellan badkaret och väggen. Då blir det en springa på minst ett par centimeter mellan badkarskant och vägg. Första gången man står och duschar lär golvet under badkaret bli plaskblött.

Men visst, sitter man alltid ner och duschar jätteförsiktigt så går det säkerta att hålla tort under karet, åtminstone i några dagar...;)
 
Bloink skrev:
Men tidigare har det väl varit godkänt att ha genomföringar i golv? Så när badrummet uppfördes kanske det var tillåtet att gå med rören genom golvet?
Att sedan kaklingen ser amatörmässig ut, gör ju så klart att man undrar hur tätskiktet ser ut under.
Mig veterligen så har det aldrig varit tillåtet att gå upp med rör så nära brunnen. Inte så länge som det har funnits Plusprisol iaf. Dessutom så verkar brunnen ligga för nära väggen. Rören kommer ju upp i princip på den lägsta punkten. Svämmar brunnen över det minsta så kommer det att läcka i genomföringen.
 
Redigerat:
O
Alfredo skrev:
Här håller jag inte med. Om jag fattar bilden rätt kommer rören att komma upp mellan badkaret och väggen. Då blir det en springa på minst ett par centimeter mellan badkarskant och vägg. Första gången man står och duschar lär golvet under badkaret bli plaskblött.

Men visst, sitter man alltid ner och duschar jätteförsiktigt så går det säkerta att hålla tort under karet, åtminstone i några dagar...;)
Okej, blir inte helt torrt, du har rätt;), men det är mycket bättre att duscha i badkaret än direkt på golvet! Så är det så att man har badkar så tycker jag att man kan duscha i det och slippa köpa en kabin bara för att använda tills man skall renovera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.