Hej jag har svårt för att använda energiberäkning.se, jag förstår mig inte riktigt på värdena som ska in. Och får en förbrukning på över 400 kwh/m2/år

Jag ska bygga en stuga i lösvirke, platta på mark med vattenburen golvvärme. BOA 25m2.
Väggarna får ca 300mm glasfiberull isolering och 500mm i tak, så tät ångspärr som möjligt såklart. 300mm cellplast under plattan. Två treglasfönster och en ytterdörr.
Mekanisk frånluftsventilation och friskluftsventil vid fönster.

Borde inte detta klara kraven på under 110kwh/m2? Eller vad kan det tänkas hamna på? Är det ett måste med FTX ventilation för att komma under 110?


Vänliga hälsningar

Nicklas
 
  • stuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det beror ju lite på vad du har för värmekälla också. Vårt hus ska enligt energiberäkningen ligga på 39 kwh/m2 och det är med 260mm isolering i bjälklaget, 215mm i väggarna och 400mm i taket (mellanbjälklaget mot inredningsbar vind som nu är kallvind). Vi ser ut att i praktiken hamna på ca 35 kwh/m2 under första året och då är det med bara 260mm isolering i taket. Detta med frånluftsvärmepump i form av Nibe F750.

Så det känns som att du borde komma en bra bit under 110 kwh/m2. Åtminstone om man räknar på faktisk elförbrukning och inte byggnadens energibehov (utan att ta värmepumpens Cop i beaktande).

Edit: stavfel
 
Redigerat:
Hej det är tänkt att stugan ska få vattenburen golvvärme genom pelletspanna i garaget. Tror ni jag kommer under gränsen med detta samt utan ftx ventilation?
 
Jag tror absolut att det kommer under gränsen 110 kWh/m2 med sådan rejäl isolering. Går ju även att använda energiberakning.se om det krävs beräkning och detaljuppgifter.
 
Är inte hus <50 m2 undantagna från energikraven?

Sedan är väl just ventilationen, med de krav på luftombyte som finns, en enorm energitjuv, som nästan är tvingande till återvinning för att klara energikraven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.