Hej, jag funderar på om någon vet om det finns flera tillverkare av små rumsaggregat med värmeåtervinning än www.airstar.se Dom verkar ju okej, men det borde finnas andra också. Har sett att det finns i andra länder, men jag är bara intresserad av det som säljs i Sverige.
 
Dom verkar inte finnas kvar på något större ställe i alla fall. Airstar går ju att köpa på många ställen, så dom verkar ju helt klart störst i Sverige.
 
Jag köpte en från Mitsubishi som heter vl-100.

Mer info finns på http://www.mitsubishielectric.se/klimatprodukter/ under produkter-ventilation-väggmodell

Jag valde den för att den blåser in och ut luft kontinuerligt och inte "andas" som airstar.

Jag har inte hunnit installera den ännu så jag vet inte om den fungerar bra.

/Mats
 
Okej, ja det låter ju bra. Ett aggregat räcker till 83m2, det är också en fördel mot Airstar. Vad ligger priset på då?
 
Nu var det min pappa som fick ett bra pris då han köpte en till sig och en till mig så jag är inte riktigt säker. Jag hittade en sajt på nätet (http://www.isn.se/ventilation.htm#vvl100) där den kostar 3995.

/Mats
 
Jag hittade en lista med återförsäljare. Ska kolla vad min närmaste tar.
 
Finns även http://www.onzza.com/?artnr=1207&Land=SE&site=sell
Fördelen med AirStar's aggregat som jag ser det är att den har ett värmelement också som kan hjälpa till att värma luften som blåser in i rummet om det blir kallt. Skulle vara intressant att få reda på hur mycket Mitsubishin låter...AirStar aggregatet låter egentligen för mycket för att jag skall vara helt nöjd. Intressant är att Mitsubishin har drygt 3ggr så mycket luftväxling som AirStar.

Edit: Ser nu att min länk går till samma aggregat som Per Erik referar till...
 
Redigerat:
Jag jobbar på Sverigeagenten som distrbuerar Mitsu VL100 (Q Vent) och all info hittar ni på canvac.se. Ljudet ligger på 29.5 alt 39 dB även åf skall du hitta där om inte annat går de att köpa genom ahlsell. Priset är rek 4990:- inkl
 
Har nu kollat upp priset själv också. Båda mina närmaste återförsäljare tog 4990kr.
 
Hej reineboy, lite frågor:

I produktbladet under "Kapacitet luftmängd" står det "18,1 liter per sek. och m2". "och m2" skall väl inte stå där?

I skötsel dokumentet ser det bara ut att vara en fläkt, men det måste väl vara två?
...upptäckte att i bilden i produktbladet så verkar det vara två fläkttrummor. Sitter de på samma motor axel?

Hur är luftströmmarna. Blåser den ut tilluften rakt ut från aggregatet och suger in längs med väggen runt om?

Hur fint är filtret (filter klass)?

I skötsel dokumentet står det 77% för låg läget och 70% för hög läget. Alltså tvärtom mot produktbladet, undra vad som är rätt?

Till alla, notera detta viktiga:
"Slå av fläkten, om utomhustemperaturen faller under -10°C eller fuktigheten i rummet stiger till över 40%, för att förhindra att Lossnay-kärnan fryser eller skadas."
Vilket medför att den måste vara avstängd stor/större delen av året!
 
Redigerat:
Mich skrev:
"Slå av fläkten, om utomhustemperaturen faller under -10°C eller fuktigheten i rummet stiger till över 40%, för att förhindra att Lossnay-kärnan fryser eller skadas."
Har du över 40% relativ luftfuktighet inne när det är under -10 ute har du väldigt dålg ventilation i huset.
 
Visst har man kass ventliation om det skulle vara fallet som Frittdrag beskriver. Men om man läser en gång till....

"om utomhustemperaturen faller under -10°C ELLER fuktigheten i rummet stiger till över 40%".

Vad brukar man ha för luftfuktighet i ett "normalt" hus inomhus (ej badrum inräknat)?
 
Jag läste också detta om -10°C eller 40% igår kväll och tyckte det lät dåligt, så jag tänkte skriva om det på forumet nu, men andra hade visst tänkt på samma sak...
 
gadu^ skrev:
Visst har man kass ventliation om det skulle vara fallet som Frittdrag beskriver. Men om man läser en gång till....

"om utomhustemperaturen faller under -10°C ELLER fuktigheten i rummet stiger till över 40%".

Vad brukar man ha för luftfuktighet i ett "normalt" hus inomhus (ej badrum inräknat)?
Så här års har jag 40-50% inne, vinterhalvåret runt 30-40%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.