boschkenta boschkenta skrev:
Räcker att du har en längre bräda av samma tjocklek under andra sidan av skenan (parallellt med den du ska såga) och såga försiktigt. Låt maskinen göra jobbet och tryck inte på den, men ha lite lätt tryck på skenan med andra handen, så ska det gå bra. Har klyvt hur mycket som helst på detta sätt, utan tvingar, under flera års tid.
Ok tack! Jag ska resta detta! Men för att undvika att skivan som vilar på bockarna ska gå av så kan man väl ställa in sågklingans djup va?
 
O
M Förstagångsköparen skrev:
Har köpt en cirkelsåg med skena. Jag har hamnat i ett problem direkt som det säkert finns en bra lösning på, men jag har inte listat ut det ännu. Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Längst till höger ligger en tryckt bräda (22×95). Låt oss säga att jag vill kapa den på längden. Hur i hela friden lägger jag skenan då? Hur jag än gör så tar tvingen i, eller så blir det helt ostabilt. Att klyva en skiva är inga problem, för då är det ju bara att lägga skivan mellan två bockar och klyva. Men hur klyver man den här brädan till höger på smidigaste sätt?
Ibland kan det vara smidigast att klyva brädan först och sen kapa den på längden! För då kan du skruva fast brädan i bockarna så den ligger stabilt, sen klyva (du behöver inte ens klyva hela utan kan gå i med sågen i ena änden) och till sist kapa av skruvhålen och få brädan i rätt längd.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det kör man med cirkelsåg och parallell/sidoanslag.
Det här med "pararell/sidoanslag" förstår jag inte riktigt. Kan du förklara lite mer vad det är? Jag googlar och får upp en bild men fattar inte riktigt användningen av denna.
 
Spänn fast skenan och låt sågen gå på utsidan?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Ibland kan det vara smidigast att klyva brädan först och sen kapa den på längden! För då kan du skruva fast brädan i bockarna så den ligger stabilt, sen klyva (du behöver inte ens klyva hela utan kan gå i med sågen i ena änden) och till sist kapa av skruvhålen och få brädan i rätt längd.
Men jag behövde två brädor som var snygga efter sågning. Alltså inga skruvhål 😄
 
Z z_bumbi skrev:
Spänn fast skenan och låt sågen gå på utsidan?
Hur spänner man fast den? Det finns inget att spänna fast med förutom tvingen
 
Har ingen bättre bild, men du ser det här.
Elverktyg, såg, kabel, träplanka, utomhus, gröna växter i bakgrunden, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Det här med "pararell/sidoanslag" förstår jag inte riktigt. Kan du förklara lite mer vad det är? Jag googlar och får upp en bild men fattar inte riktigt användningen av denna.
Så här (även om det här anslaget är enormt, de som brukar följa med är mycket mindre). Anslaget är alltså delen som löper på utsidan av skivan/brädan och ser till att sågen inte viker av inåt:
Kreg%20KMA2685-INT%20Parallellanslag.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har ingen bättre bild, men du ser det här.
[bild]
Hmm.. Ser inte riktigt användningen på den bilden. Jag är helt nybörjare på allt sånt här så jag ber om ursäkt haha. Men du behöver inte förklara ytterligare. Jag får la googla! Tack för engagemanget!
 
zarkov zarkov skrev:
Så här (även om det här anslaget är enormt, de som brukar följa med är mycket mindre). Anslaget är alltså delen som löper på utsidan av skivan/brädan och ser till att sågen inte viker av inåt:
[bild]
Åfasen! Ett sådant fick jag inte med. Det hade varit bra! Kan dock inte köra med en hand då det är någon säkerhetsfunktion som gör att jag måste ha båda händerna på maskinen.
 
O
M Förstagångsköparen skrev:
Men jag behövde två brädor som var snygga efter sågning. Alltså inga skruvhål 😄
Det jag menar är att kapa en längre bräda först, sen kapar du den till dina två kortare bitar i rätt längd där skruvhålen kapas bort! Abstrakt, vit och blå teckning på svart bakgrund, påminner om stiliserade streckfigurer eller mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Var medveten om att det kan nypa och sågen kan kastas tillbaka så ingen hand bakom sågen, då kan det vara slutsnickrat för all framtid.

Ta biten och skruva delen som ska bort i fram och bakkant så biten ligger still, palla ev upp skenan längst andra sidan så skenan ligger bra.
Såga
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det jag menar är att kapa en längre bräda först, sen kapar du den till dina två kortare bitar i rätt längd där skruvhålen kapas bort![bild]
Jahaaa! Smart! Det ska jag tänka på! Mycket bra tips där. Tackar!
 
M Förstagångsköparen skrev:
Åfasen! Ett sådant fick jag inte med. Det hade varit bra! Kan dock inte köra med en hand då det är någon säkerhetsfunktion som gör att jag måste ha båda händerna på maskinen.
Det som följer med brukar som sagt vara mycket mindre, på den här bilden är det svart:
70102808_ba1.jpg
Men det är ju också möjligt att de inte skickar med ett sånt till en såg som passar på skena eftersom skenan för det mesta går att använda.
 
Jag klöv så här för några veckor sedan. Tycker det är bra att ha en extra regel/bräda med samma höjd så sågen ligger stabilare.
 
  • Cirkelsåg på lång träplanka, arbetsbänk, verktyg, bil, utomhus snickeri, snickarprojekt, hemmaförbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.