Har köpt en cirkelsåg med skena. Jag har hamnat i ett problem direkt som det säkert finns en bra lösning på, men jag har inte listat ut det ännu. Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Längst till höger ligger en tryckt bräda (22×95). Låt oss säga att jag vill kapa den på längden. Hur i hela friden lägger jag skenan då? Hur jag än gör så tar tvingen i, eller så blir det helt ostabilt. Att klyva en skiva är inga problem, för då är det ju bara att lägga skivan mellan två bockar och klyva. Men hur klyver man den här brädan till höger på smidigaste sätt?
 
  • Ett arbetsbord med träplankor, verktyg och klämmor i en rörig verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
M Förstagångsköparen skrev:
Har köpt en cirkelsåg med skena. Jag har hamnat i ett problem direkt som det säkert finns en bra lösning på, men jag har inte listat ut det ännu. Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Längst till höger ligger en tryckt bräda (22×95). Låt oss säga att jag vill kapa den på längden. Hur i hela friden lägger jag skenan då? Hur jag än gör så tar tvingen i, eller så blir det helt ostabilt. Att klyva en skiva är inga problem, för då är det ju bara att lägga skivan mellan två bockar och klyva. Men hur klyver man den här brädan till höger på smidigaste sätt?
Det vore enklare att klyva den på en bordssåg istället men har du ingen så kan du lägga ett par skräpbitar av samma tjocklek som ämnet du vill klyva (under skenan) så att den får stöd

Sen behöver du egentligen inte tvinga fast skenan, åtminstone inte med festools skena och rätt teknik men jag använder också tvingar ibland
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 2 till
  • Laddar…
Hej. Om du har en till regel av samma dimension, så kan du lägga den under skenan för att stabilisera och får då ett scenario mer likt en skiva . Så kan du använda tvingar för att hålla ihop de två reglarna till ett ”paket”. Så gör jag emellanåt.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
B Bjolar85 skrev:
Hej. Om du har en till regel av samma dimension, så kan du lägga den under skenan för att stabilisera och får då ett scenario mer likt en skiva . Så kan du använda tvingar för att hålla ihop de två reglarna till ett ”paket”. Så gör jag emellanåt.
Men det går inte att använda tving på det viset eftersom den då slår i cirkelsågen
 
L lakman skrev:
Det vore enklare att klyva den på en bordssåg istället men har du ingen så kan du lägga ett par skräpbitar av samma tjocklek som ämnet du vill klyva (under skenan) så att den får stöd

Sen behöver du egentligen inte tvinga fast skenan, åtminstone inte med festools skena och rätt teknik men jag använder också tvingar ibland
Tittade på en bordssåg men de kostade för mycket så jag köpte detta istället
 
  • Gilla
lakman
  • Laddar…
Jag brukar använda parallellanslaget när jag klyver brädor.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Men det går inte att använda tving på det viset eftersom den då slår i cirkelsågen
Använder du rätt tvingar?

0074187_dewalt-dws5026-tvingar-2-pack_550.jpeg
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Använder du rätt tvingar?

[bild]
Med sådana här tvingar hamnar inget på ovansidan. 👍
Bordssåg är så klart "enklare" men det funkar med skena.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Med sådana här tvingar hamnar inget på ovansidan. 👍
Bordssåg är så klart "enklare" men det funkar med skena.
Jag rådfrågade efter bordssåg här, men alla sa att jag måste betala en förmögenhet för att få en ok bordssåg. Var inte så sugen på det🙃
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Jag brukar använda parallellanslaget när jag klyver bräbrädor
Blir sällan rakt då😄
 
Jag brukar lägga brädan över bordskanten, eller skivan i ditt fall och hålla fast den med handen. Klyva halvvägs och sen svänga brädan, hålla fast den i den färdigt klyvda ändan och klyva resten.

Nu bygger jag för betalt och kan inte hålla på och lalla med nått extra tidskrävande men du kan ju göra samma sak med skruvtvingen om du är oerfaren så slipper du att såga dig i handen.
Kläm fast brädänden i skivkanten med tvingen, Klyv så längt det går, lossa och sväng.
 
  • Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Räcker att du har en längre bräda av samma tjocklek under andra sidan av skenan (parallellt med den du ska såga) och såga försiktigt. Låt maskinen göra jobbet och tryck inte på den, men ha lite lätt tryck på skenan med andra handen, så ska det gå bra. Har klyvt hur mycket som helst på detta sätt, utan tvingar, under flera års tid.
 
  • Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jag rådfrågade efter bordssåg här, men alla sa att jag måste betala en förmögenhet för att få en ok bordssåg. Var inte så sugen på det🙃
Köp tvingarna @zarkov tipsar om, har liknande till mina Boschskenor dom funkar mycket bra.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Det kör man med cirkelsåg och parallell/sidoanslag.
 
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.