vandame skrev:
som jag har fattat får du väll inte ha "toabehållaren(hmm)" inbyggd i tätskiktet, alltså tätskickte måste sitta bakom..
Så det är så att cisternen enligt byggnormer skall vara innanför tätskiktet ?

ohlgren skrev:
J-O. Om du får ett läckage, tex ett smygdroppläckage i din byggda toalåda, då har du ju inget tätskikt , vilket innebär att vattnet läcker ner i golvet (trossbotten, mellanbjälklager eller vad du nu har där).
Vid ett läckage är det ju tänkt att 'rännan' skall leda vattnet till skvalleröret som i sin tur avslöjar läckaget ?

För mig personligen spelar det ju ingen roll om tätskitet skall på innan eller efter 'lådan', bara så man vet vad som är rätt innan man hinner göra fel ;)
Tycker dock det verkar smidigare att bygga färdigt allt innan man sätter tätskikt.
 
P
Tätskift innan lådan! Har frågat min en byggare och min vvs'are. Vvs'aren hade inget att anmärka. Sen behöver du inte ha tätskikt på lådan. Helt onödigt. Tror detta med tätskikt bakom inbyggnad står i IFÖs instruktioner.
Tänk hur det blir om det bara små droppar....
Det kanske verkar krångligt men badrum/toaletter är i sitt namn krångliga att bygga.

IFÖ har två höjder på sina tankstommar. Titta på deras websida så finns säkert instruktionerna där så du vet hur reglarna ska sitta.
 
J-O skrev:
Vid ett läckage är det ju tänkt att 'rännan' skall leda vattnet till skvalleröret som i sin tur avslöjar läckaget ?

.
Vilken ränna pratar du om? Varför skulle läckvatten rinna ut i skvallerröret om det istället kan tränga ner i bjälklaget? Om du inte har ngt tätskikt på golvet (i lådan) så kommer vatten naturligtvis tränga ner i golvet, eller hur menar du?
 
ohlgren skrev:
Vilken ränna pratar du om? Varför skulle läckvatten rinna ut i skvallerröret om det istället kan tränga ner i bjälklaget? Om du inte har ngt tätskikt på golvet (i lådan) så kommer vatten naturligtvis tränga ner i golvet, eller hur menar du?
Givetvis bygger man ju ett fall eller en ränna som leder bort eventuellt vatten till skvalleröret

Men oavsett så är det ju avgjort nu, tätskikt innan 'lådan' !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.