Jag skall sätta upp en Ifö vägghängd toa. Som sedan skall kläs med kakel.
Jag tänker förlänga WC-lådan fram till en sidovägg. I vägghörnet finns lite kopplingar som då kommer att hamna inne i lådan. Jag måste därför ha dit en inspektionslucka också för att kunna kolla kopplingarna.

Vad är bäst/enklast att klä in den med?
Vilken av Lip eller Lux skivor är bäst/enklast att använda? Eller finns andra skivalternativ? Fördelar och nackdelar?

Ifö har ju en stålram. Jag skall förlänga lådan till sidoväggen (ca 0,7 m). Hur förlänger jag enklast? Bygger en ram i trä eller stål som man ansluter till Ifö-ramen? Hur ansluter man den bäst?

Hur fixar man till en lucka bäst/snyggast?

Helt enkelt, är det ngn som byggt en förlängd låda för vägghängd toa som skulle kunna vara snäll och beskriva hur de gjort?

Och ja, jag vet att rör genom golvet är skit, men det var enda praktiskt genomförbara sättet. Rörmokare, Säkert vatten certifierad har gjort jobbet. Jag skall gjuta en liten klack där rören kommer upp.
 
  • DSCF6408.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ohlgren skrev:
Jag skall sätta upp en Ifö vägghängd toa. Som sedan skall kläs med kakel.
Jag tänker förlänga WC-lådan fram till en sidovägg. I vägghörnet finns lite kopplingar som då kommer att hamna inne i lådan. Jag måste därför ha dit en inspektionslucka också för att kunna kolla kopplingarna.

Vad är bäst/enklast att klä in den med?
Vilken av Lip eller Lux skivor är bäst/enklast att använda? Eller finns andra skivalternativ? Fördelar och nackdelar?

Ifö har ju en stålram. Jag skall förlänga lådan till sidoväggen (ca 0,7 m). Hur förlänger jag enklast? Bygger en ram i trä eller stål som man ansluter till Ifö-ramen? Hur ansluter man den bäst?

Hur fixar man till en lucka bäst/snyggast?

Helt enkelt, är det ngn som byggt en förlängd låda för vägghängd toa som skulle kunna vara snäll och beskriva hur de gjort?

Och ja, jag vet att rör genom golvet är skit, men det var enda praktiskt genomförbara sättet. Rörmokare, Säkert vatten certifierad har gjort jobbet. Jag skall gjuta en liten klack där rören kommer upp.
Lip eller luxskiva är skitsamma. Bra vilket som.

Men vad du än gör så tätskikta innan du börjar klä in saker och ting. Och ska du ha kopplingar inbyggda så ska det finnas "skvallerör" som leder ut läckage så att man lätt upptäcker det. Det räcker inte med att sätta en inspektionslucka. För vem kollar i den?
 
Har du ordnat ett fäste bakom skivorna för mittstaget på fixturen?

Annars går det att sätta utanpå skivorna eftersom det döljs i lådan.

Jag hade satt upp stålreglar på rätt avstånd och sedan skruvat upp gipsskivor, man kan lyxa till det med våtrumsgips, men rent tekniskt är det säkert onödigt, då det blir god ventilation i lådan och risken för mögel blir låg.

Inspektionsluckan tillverkar sågar man upp i gipsskivan och sätter några reglar innanför. I reglarna sätter du magnetlås för köksdörrar. Motblecken limmar du på den gipsbit som utgör luckan. Sedan lägger du kakel utanpå luckan.

Jag skruvade gipsskruv för stålreglar rakt in i fixturen, men jag var tvungen att förborra med ett litet borr i fixturen för att skruvarna inte skulle gå av.

Som lock till lådan köpte jag stora kakelplattor (40x60cm) som jag sågade till med kakelsågen.

Edit: Skvallerrör: Jag lät gipsskivan sluta några cm ovan golvet. Sedan visste jag inte bättre och lade en silikonfog mellan plattorna och golvet. Däremot hade jag små hål i fogen mot golvet som eventuellt vatten kunde rinna genom.
 
Redigerat:
P
Har precis gjort detta.
Som man skriver ovan så ska tätskiktet in bakom tanken.
Efter ha kaklat så satte jag stålreglar på väggen, både på sidan om tanken och bakom för att sen sätta Jackon's våtrumsskiva på detta. Och sen kaklade jag direkt på skivan. Jag hade inte något mängd rör som du har så jag skippade inspektionslucka. Rörisen klämde ihop rören dvs inga gängkoppingar. Sen ska det som sagt vara svaller hål så om det läcker så ser man detta. Glöm inte ventilationshål också i överkant.
Det står en del om detta i monteringsmanualen för tanken.
Om det inte gör så mycket visuellt så skulle du kunna använda en sån vit inspektionslucka som man har till ventilationstrummor.
Finns en del bilder på bloggen... Dag 100 och framåt..

Jag använde montagelim för att sätta fast plattorna i toatanksramen. Skruvad och limmade i stålreglarna på väggarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Janoz 2
  • Laddar…
magnu skrev:
Har du ordnat ett fäste bakom skivorna för mittstaget på fixturen?

Annars går det att sätta utanpå skivorna eftersom det döljs i lådan.

Jag hade satt upp stålreglar på rätt avstånd och sedan skruvat upp gipsskivor, man kan lyxa till det med våtrumsgips, men rent tekniskt är det säkert onödigt, då det blir god ventilation i lådan och risken för mögel blir låg.

Inspektionsluckan tillverkar sågar man upp i gipsskivan och sätter några reglar innanför. I reglarna sätter du magnetlås för köksdörrar. Motblecken limmar du på den gipsbit som utgör luckan. Sedan lägger du kakel utanpå luckan.

Jag skruvade gipsskruv för stålreglar rakt in i fixturen, men jag var tvungen att förborra med ett litet borr i fixturen för att skruvarna inte skulle gå av.

Som lock till lådan köpte jag stora kakelplattor (40x60cm) som jag sågade till med kakelsågen.

Edit: Skvallerrör: Jag lät gipsskivan sluta några cm ovan golvet. Sedan visste jag inte bättre och lade en silikonfog mellan plattorna och golvet. Däremot hade jag små hål i fogen mot golvet som eventuellt vatten kunde rinna genom.
Tack för bra tips. JAg har köpt en sån där färdig lucka men skall nog försöka göra en lucka som du beskriver.

Vad menar du med fäste för mittstag? Ifö har fäste för väggen i varje hörn, inte på andra ställen. Så bakom där har jag reglat.
 
RobZombie skrev:
Lip eller luxskiva är skitsamma. Bra vilket som.

Men vad du än gör så tätskikta innan du börjar klä in saker och ting. Och ska du ha kopplingar inbyggda så ska det finnas "skvallerör" som leder ut läckage så att man lätt upptäcker det. Det räcker inte med att sätta en inspektionslucka. För vem kollar i den?
Tack. Jag vet inte egentligen varför jag fått för mig att det är bättre att bygga med Lux/Lip skiva - är det kanske så att det går lika bra med våtrumskiva av gipstyp?

Om jag gör en lucka själv som Magnu beskriver, funkar det med Lux/Lip egentligen? Magnu använde gipsbiten han sågade ut, till lucka.
 
Redigerat:
Lånar tråden lite... Håller som bäst på att renovera toan för fullt och har inte riktigt bestämmt mej för om det blir en vägghängd toa lr inte. HUr ska jag förbereda med reglarna? Har en regel mitt bakom avloppet, sedan cc30 till nästa åt bägge håll. Klarar jag mej med dom lr bör jag kortla upp någon fler innan jag sätter upp skivorna?????
 
Du måste nog bestämma vilket fabrikat du skall ha och då först vet du hur fästena på just det fabrikatet ser ut, dvs var reglarna måste sitta. Så var det för mig iallafall.
 
SCHEEIZZE!! förstog nästan det... Men då bestämmer jag nu att om det blir en väggtoa blir det Ifö. Har dom samma mått på fästena för alla sina modeller lr skiljer det där också??
 
ohlgren skrev:
Tack för bra tips. JAg har köpt en sån där färdig lucka men skall nog försöka göra en lucka som du beskriver.

Vad menar du med fäste för mittstag? Ifö har fäste för väggen i varje hörn, inte på andra ställen. Så bakom där har jag reglat.
Kolla monteringsanvisningen lite grand. Många toaletter, speciellt Ido, har fästen på mitten ungefär där man skruvar upp toalettskålen.

Men jag vet inte om IFÖ.

Jag fick regla på utsidan av väggen.
 
Intressant tråd då jag skall göra en snarlik lösning.

Angående tätskiktet, skall inte det appliceras efter att inbyggnaden är klar ?

Inuti inbyggnaden skall ju inte utsättas för vatten såvida inte en koppling eller rör strular, och det upptäcks ju via skvallerrör och skall kunna åtgärdas genom inspektionslucka.

Och angående fall i inbyggnaden, är det nödvändigt att gjuta fall längs golvet, borde ju gå att lösa på bättre/enklare sätt med någon form av ränna som leder till skvalleröret ?
 
Lådan runt toaletten är en möbel i badrummet på precis samma sätt som skåpet under handfatet etc.

Toaletten bör i sin helhet placeras innanför tätskiktet.

Att använda tätskikt på lådan ser jag som bortkastat arbete.

Angående skvallerrör, Så anser jag att man ska göra så lite arbete som möjligt.
Det som är viktigt är att vattnet rinner ut på ett kontrollerat sätt så att det syns, om det råkar vara en större eller mindre pöl i lådan borde inte spela någon större roll. Det som man ska tänka på är att det utläckande vattnet inte orsakar någon skada
 
magnu skrev:
Lådan runt toaletten är en möbel i badrummet på precis samma sätt som skåpet under handfatet etc.

Toaletten bör i sin helhet placeras innanför tätskiktet.

Att använda tätskikt på lådan ser jag som bortkastat arbete.

Angående skvallerrör, Så anser jag att man ska göra så lite arbete som möjligt.
Det som är viktigt är att vattnet rinner ut på ett kontrollerat sätt så att det syns, om det råkar vara en större eller mindre pöl i lådan borde inte spela någon större roll. Det som man ska tänka på är att det utläckande vattnet inte orsakar någon skada
Kanske inte var tydlig nog, men min tanke är att "lådan" skall vara en utbyggnad av väggen som sträcker sig ca 80% av rummets längd, reglad och uppbyggd av våtrumsgips precis som en vanlig vägg, tätad i skarvar, hörn och rörgenomföringar likadant som övriga väggar i badrummet, alltså en konstruktion som byggs samtidigt och ihop med den 'riktiga' väggen. Således borde det väl räknas som vägg och inte möbel ?
 
som jag har fattat får du väll inte ha "toabehållaren(hmm)" inbyggd i tätskiktet, alltså tätskickte måste sitta bakom..
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
J-O. Om du får ett läckage, tex ett smygdroppläckage i din byggda toalåda, då har du ju inget tätskikt , vilket innebär att vattnet läcker ner i golvet (trossbotten, mellanbjälklager eller vad du nu har där).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.