Nilvert skrev:
Den enda som visste hur man verkligen gör. Tuschlinjen försvinner efter ett par år:)


Den e fortfarande kvar efter 10 år:D
 
THE MACHINE skrev:
Den e fortfarande kvar efter 10 år:D
Men då blir iallafall dina snitt alltid raka. Till skillnad från mina:)
 
Ang. verktygsval är det väl ganska enkelt. Har du en vinkelslip och en plåtsax men saknar tigersåg så talar du om för frugan att man behöver en tigersåg för att kapa rören. Har du vinkelslip och tigersåg, men saknar plåtsax, så talar du om för frugan att det är just en sådan förträfflig plåtsax som behövs...

På detta sätt bygger man ganska snart upp en hygglig verktygsflotta, såvida inte frugan är för nyfiken och intresserad! :)
 
  • Gilla
allemannen och 1 till
  • Laddar…
Jag är absolut inte proffs och har inte läst alla svar men jag har kapan xx antal spirorör i mina dar.
Om röret är löst och du kan kapa det på marken så får det snabbt och hyfsat smidigt kapat med en vanlig tigersåg.
Sitter röret moterat i kanal eller annat så använder jag min Fein multimaster med den halvrunda klingan.
Vet inget verktyg som sparat mej så mycket tid som detta lilla underverk.
 
Gammal tråd, jag vet....

Finns det något verktyg liknande Fein Multimaster med den där halvrunda klingan som inte kostar en förmögenhet!?
 
......och där man kan klippa spirorören invändigt, dvs sticka in handen med verktyget i handen och klippa????????
 
Det verkar som proffs använder vinkelslip.

När mina barn var små och på dagis så pågick det renovering där. Hantverkarna som jobbade där tog ingen som helst hänsyn till att det vistades barn i lokalerna. De strödde knivar, sågar, och andra läskiga verktyg omkring sig mitt i barngrupperna. Även lossrivna lister med alla spikarna kvar lades mitt på golven med spikarna uppåt ( det trodde jag inte att man gjorde ens på en byggplats utan "civila").

En morgon när jag skulle lämna rann bägaren över, då låg där en liten vinkelslip, av en typ med startknapp liknande de på borrmaskiner, dvs lätt även för ett barn. Den låg på marken övergiven, inkopplad två meter från en grupp med barn i 3 4 årsåldern. Jag och flera andra föräldrar reagerade. Just då kom hantverkaren tillbaka till sin maskin, han skulle kapa ett spirorör och hävdade med bestämdhet att den skulle ligga inkopplad just där, det var ingen risk för någon osv. Då började en av de andra ringa till polisen för att få arbetet stoppat. Dagisföreståndaren kom och medlade och kallade på arbetsledaren från byggfirman.

Dagen därpå stod samma kille och kapade spirorör med en bågfil, modell större, ungefär som en vedsåg med bågfilsblad. Han besvarade inte min glada hälsning.
 
Tror att brandrisken är lite för stor då rören fortfarande sitter kvar i huset.... därav sticka in handen i röret..

Jag skall reducera röret från 150 till 125mm men måste första korta ned röret....

Någon bra ide hur man skall göra detta!?
 
ullberg
hempularen skrev:
Det verkar som proffs använder vinkelslip.

När mina barn var små och på dagis så pågick det renovering där. Hantverkarna som jobbade där tog ingen som helst hänsyn till att det vistades barn i lokalerna. De strödde knivar, sågar, och andra läskiga verktyg omkring sig mitt i barngrupperna. Även lossrivna lister med alla spikarna kvar lades mitt på golven med spikarna uppåt ( det trodde jag inte att man gjorde ens på en byggplats utan "civila").

En morgon när jag skulle lämna rann bägaren över, då låg där en liten vinkelslip, av en typ med startknapp liknande de på borrmaskiner, dvs lätt även för ett barn. Den låg på marken övergiven, inkopplad två meter från en grupp med barn i 3 4 årsåldern. Jag och flera andra föräldrar reagerade. Just då kom hantverkaren tillbaka till sin maskin, han skulle kapa ett spirorör och hävdade med bestämdhet att den skulle ligga inkopplad just där, det var ingen risk för någon osv. Då började en av de andra ringa till polisen för att få arbetet stoppat. Dagisföreståndaren kom och medlade och kallade på arbetsledaren från byggfirman.

Dagen därpå stod samma kille och kapade spirorör med en bågfil, modell större, ungefär som en vedsåg med bågfilsblad. Han besvarade inte min glada hälsning.
Var det runt 2005 du mindes detta förra gången i vredesmod (se ditt tidigare inlägg i denna tråd, #8)

;)

/U

PS. synnerligen sammanstämmiga berättelser, 7 år (plus vad det nu var innan förra gången du återberättade) försämrar inte ditt minne speciellt mycket, imponerande!
 
  • Haha
JSten
  • Laddar…
ullberg skrev:
Var det runt 2005 du mindes detta förra gången i vredesmod (se ditt tidigare inlägg i denna tråd, #8)

;)

/U

PS. synnerligen sammanstämmiga berättelser, 7 år (plus vad det nu var innan förra gången du återberättade) försämrar inte ditt minne speciellt mycket, imponerande!
Kanske läste sitt förra inlägg först? ;)
 
AcidSleeper skrev:
Tror att brandrisken är lite för stor då rören fortfarande sitter kvar i huset.... därav sticka in handen i röret..

Jag skall reducera röret från 150 till 125mm men måste första korta ned röret....

Någon bra ide hur man skall göra detta!?

Gärna svar på frågan... inga utsvävningar...
 
  • Gilla
storskogen
  • Laddar…
AcidSleeper skrev:
Gärna svar på frågan... inga utsvävningar...
Du har väl ändå fått massa svar?
 
Inte vad jag ser!?

Står inget om hur man kapar ett spirorör från insidan av röret medans det sitter kvar i taket/huset utan att det blir för stor brandrisk.

Någon?
 
hempularen skrev:
Då började jag ringa polisen för att få stopp på verksamheten.
hempularen skrev:
Då började en av de andra ringa till polisen för att få arbetet stoppat.
Hehe, det verkar som att minnet börjar svika dig hempularen... :)
 
Kanske det var flera som började ringa... ;):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.