Hej,

Se bifogad bild.
Har ett "litet" problem. Kapar vanligtvis lecablock med tigersåg med blad för lecablock, men nu har jag lecablock som är limmade mot betongplattan och ovanpå lecan står komplett, isolerad väggstomme. Grejen är den att längs ena väggen (ett antal meter) sticker lecablocken in i utrymmet med cirka 2 cm. De bilar alltså en kant som jag vill bli av med, jag vill att lecablocken ska gå i kant med väggen som står ovanpå, precis som det gör på övriga tre väggar.

Jag kan inte kapa med tigersågen, för den måste ha "fritt spelrum på andra sidan". Jag har testat en diamantrondell på vinkelkapen, men det dammar som attan, skvätter stenbitar överallt samt är svårt att få ytan jämn. Jag har letat efter stenkapskivor (även skivor för andra material) med nedsänkt centrumhål men inte hittat någon där skivan hamnar jäms med väggen ovan. Mutter och axel sticker alltid ut en bit, typ 0,5 cm eller mer eftersom centrumhålen aldrig är djupa nog (så jag fattar inte varför det finns sänka centrumhål när de inte gör någon större nytta). Har tittat på flera kapmaskiner i flera prisklasser, alla verkar ha samma "problem" som den Bosch blå jag har.

Är det någon som har en idé hur man ska kunna kapa lecablocken längs med väggens sträckning? Finns det kanske nån bra maskin, som jag i så fall har missat, som fixar jobbat och som man kanske kan hyra hos Cramo eller liknande?

Tack på förhand!
 
  • Diagram som visar lecablock som sticker ut 2 cm från väggstomme bestående av reglar, plyfa och gips ovanpå en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Multiverktyg med rund kapskiva hade funkat. Det hade ju tagit en del tid, och det kan ju enkelt bli ojämnt. Det hade kanske gått att offra en billig fogsvans också. Jag har sågat leca med en biltema-fogsvans med framgång. Tar också lite tid, men det är nog enklare att få jämnt.
 
Ibland kan man ju stå och klia sig i skallen längre tid än vad det skulle ta att göra det med handkraft. Fogsvans så du slipper gymkortet. Brett spett för kakel till borrhammaren. Gammal hederlig huggmejsel med lämplig hammare.

det hänger ju lite på vad för färdig yta du vill ha men allt slutar nog med ett behov att slipa och putsa efteråt

Eftersom det alltid är kul att överväga nya verktygsinköp skulle en spårfräs som körs vinkelrät inställd på djupet du vill ha bort ev funka och sedan efter att man kört ett gäng spår så får man knäcka det som är kvar med huggmejsel. Givetvis blir det något manuellt jobb i hörn osv
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Multiverktyg med rund kapskiva hade funkat. Det hade ju tagit en del tid, och det kan ju enkelt bli ojämnt. Det hade kanske gått att offra en billig fogsvans också. Jag har sågat leca med en biltema-fogsvans med framgång. Tar också lite tid, men det är nog enklare att få jämnt.
Klarar man verkligen att såga blocken med fogsvans när det ser ut som det gör?
 
K Kane skrev:
Klarar man verkligen att såga blocken med fogsvans när det ser ut som det gör?
Jag tror det men jag vet inte, du får väl lägga upp en bild;)

Men annars kan du ju göra som myrstack skrev. Du hade ju redan vinkelslip. Går ju att såga vågräta snitt in i väggen och sedan mejsla ner det…
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag tror det men jag vet inte, du får väl lägga upp en bild;)

Men annars kan du ju göra som myrstack skrev. Du hade ju redan vinkelslip. Går ju att såga vågräta snitt in i väggen och sedan mejsla ner det…
… och det var inte du som skrev från början såg jag nu, sorry :oops:
 
Tack för era svar.

Fogsvans funkar inte, är ju en betongplatta som tar emot på andra sidan, så att säga.

Alligatorsåg funkar väl inte heller av samma anledning som med fogsvansen.
En motorsåg med roterande klinga vore perfekt, men en sådan kommer jag inte till med.

Allt manuellt arbete vill jag försöka undvika med tanke på att jag vill ha ytan slät (som ett lecablock) och att det är åtta meter jag måste såga till.

Fler förslag, någon? Tack :)
 
Om det bara är gips + plyfa ytterst på väggen kanske det är enklast och mest ekonomiskt att öppna upp väggen längst ner så att du kommer åt med mer normala verktyg, och sedan sätta tillbaka gipset + spackla.
 
pjgb pjgb skrev:
Om det bara är gips + plyfa ytterst på väggen kanske det är enklast och mest ekonomiskt att öppna upp väggen längst ner så att du kommer åt med mer normala verktyg, och sedan sätta tillbaka gipset + spackla.
Inte en helt dum idé, om ingen annan utväg finns så ska jag helt klart överväga ditt förslag även om det kanske blir lite extrajobb.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Den här då?

man ser lite dåligt, men den verkar vara försänkt iaf…

[länk]
Har testat. Tyvärr inte tillräckligt försänkt.
 
Hur du än gör kommer det inte bli spikrakt. Såga det värsta uppifrån med en lecasåg och avsluta med att snygga till längst ner mot plattan.
Krävs det ett slätt och tätt resultat så putsar du.
 
pjgb pjgb skrev:
Om det bara är gips + plyfa ytterst på väggen kanske det är enklast och mest ekonomiskt att öppna upp väggen längst ner så att du kommer åt med mer normala verktyg, och sedan sätta tillbaka gipset + spackla.
ja det handlar väl egentligen om att bygga väggen ”rätt”, känns som det fattas ett lager spikläkt bara så är saken biff.

I alternativ till att göra om, varför inte bara sätta klinker på denna yta som den är? Tror det skulle bli rätt ok.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det finns ju vinkelslipar som är gjorda för svåra utrymmen som med en klinga för leca i princip skulle göra att du kan kapa längs väggen. En inspiration from Metabo nedan.
ProductImage28849212.jpg
Och egentligen för att nämna det men absolut inte rekommendera det så finns ju extrema varianter av tryckluftsdrivna vinkelslipar med en lång axel som man givetvis kan montera en diamantklinga men risken att hamna i följande tråd kan vara avsevärd på https://www.byggahus.se/forum/threads/posta-skador-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.82640/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.