Jag börjar tro på Bengtssons alternativ. Balken kommer ruttna av innan Mickel är klar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Helioz skrev:
[video=youtube;w6BBKFZjRh4]https://www.youtube.com/watch?v=w6BBKFZjRh4[/video]
Det måste kunna bli läskiga kast med en sådan där om man sågar i virke med spänningar i....
 
Såhär dryga 5 år senare... ligger balken fortfarande kvar osågad @Mikael_L? :)
Vill kapa en 310x90 limträbalk för att göra en bänk av, snyggast blir ju gerat... Hittade du nån lösning?

Jag har kontaktat Bauhaus och dom kan inte.
Ska åka till Beijer och snacka med dem, dom trodde i telefonsamtal med dem, att dom kan.
Blev nyfiken hur du gjorde. Om du gjorde...
 
Jag har byggt lite möbler utav limträ och den grövta balken jag använt är 115mm. Där så grade jag först på ena sidan med en festool TS 75. Sedan vände jag på balken och gerade mot andra hållet med en ts55a och 1.6mm skiva.. Efter det tog jag och kapade av mitten med en sticksåg som hade måttet 1.6mm i bladet. Vart väldigt bra. Behövde knappt slipa ner ytorna.
 
Du borde kunna skruva fast två bitar med rätt vinklar i den del som ska sågas av och sedan styra en fogsvans eller japansåg mot dem. Med ett mothåll på båda sidor borde det inte vara svårt att få det rakt.
 
Gammal tråd som #Mikael_L gärna får svara i hur det blev (om det blev något). Men själv hade jag tagit fogsvansen (trots att jag har både sänksåg och cirkelsåg)och sågat med efter att jag hade gjort noggranna markeringar på alla sidor var snittet skulle vara. En vass och bra fogsvans skall man inte underskatta, den gör sitt jobb alldeles förträffligt.
 
Tänker att en fogsvans säkert funkar. Men är man inte van den (har sågat förvånansvärt lite med fogsvans) så tänker jag att maskinen är enklaer att hålla på med...

Har slagit mig att en kedjesåg med tillhörande styrskena kan vara en bra idé att hyra, om inte brädgården kan hjälpa mig. Det ska trots allt sågas 4 snitt till de två bänkarna...
 
Snickeri? Jösses, hur kommer det sig att folk inte känner till en gammal hederlig fogsvans? Det där tar två minuter att såga och blir snyggt bara du märker upp och är noggrann. Svindyra verktyg har alla nuförtiden, när man stöter på en uppgift där de inte räcker till vet man inte vad man ska göra. Jag tycker materialliret börjar gå lite för långt, du behöver ingen eldriven maskin för att göra en enda kapning.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Snickeri? Jösses, hur kommer det sig att folk inte känner till en gammal hederlig fogsvans? Det där tar två minuter att såga och blir snyggt bara du märker upp och är noggrann. Svindyra verktyg har alla nuförtiden, när man stöter på en uppgift där de inte räcker till vet man inte vad man ska göra. Jag tycker materialliret börjar gå lite för långt, du behöver ingen eldriven maskin för att göra en enda kapning.
Jag har inte massa svindyra verktyg, jobbar på kontor och har använt fogsvans några få tillfällen i livet. Tycker att, eftersom det ska bli en möbel, det är dumt att misslyckas med dessa 4 snitt. Vill få det exakt. Jag är heller inte jättesugen att köpa en extra limträbalk för att lära mig på.

Tack för bidraget i tråden i alla fall (y)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Mikael_L
S swe.jocke skrev:
Såhär dryga 5 år senare... ligger balken fortfarande kvar osågad @Mikael_L? :)
Jag kan gå och ta en bild på den osågade balken ... :crysmile: :dizzy:
 
  • Haha
  • Gilla
JD072 och 5 till
  • Laddar…
Bara höra av sig till Ramirent/Cramo och hyra en Festool IS 330 + en kort skena och få det gjort ;-)

Kostar väl 2-300 för en dags hyra kanske.
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Rita ut streck runt om med rätt vinkel, sen tigersåg med lite känsla :D
 
S Slarvpellen skrev:
Rita ut streck runt om med rätt vinkel, sen tigersåg med lite känsla :D
Då skulle jag hellre använda fogsvansen, då min erfarenhet med att använda tigersåg är att det oftast blir skevt....
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan gå och ta en bild på den osågade balken ... :crysmile: :dizzy:
Jag vill gärna se bilden
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.