Mikael_L
Jag har denna limträbalk i dim 115x315, och vill kapa den i 45° enligt bilden.
Och det är ganska viktigt att det blir rätt vinkel och relativt snygga ytor.

Tips på hur jag ska bära mig åt, tack.
limtra.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cirkelsåg från båda sidor och sen fogsvans för det man inte når med cirkelsågen?
Fogsvansen styrs nog bra av cirkelsågningen.

/ATW
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle i första hand åka till ett snickeri eller ett sågverk och köpa tjänsten. Ska jag göra det själv så skulle jag ställa in sänksågen på fullt djup och 45 grader och med hjälp av styrskenan kapa på båda långsidorna. Det som blir kvar i mitten tar jag fogsvansen till. Snygga till med en slipkloss!
 
Mikael_L
maxiq skrev:
Jag skulle i första hand åka till ett snickeri eller ett sågverk och köpa tjänsten. Ska jag göra det själv så skulle jag ställa in sänksågen på fullt djup och 45 grader och med hjälp av styrskenan kapa på båda långsidorna. Det som blir kvar i mitten tar jag fogsvansen till. Snygga till med en slipkloss!
En sänksåg med skena har jag.
Och just denna lösning är den bästa jag hittills har kunnat tänka fram, jag ritar och markerar übernoga före och sågar sen så djupt som det går.

Men finns det något bättre eller coolare?


ps "exakt" vinkel är viktigare än ytan, tror jag.
 
Coolare? Tja det skulle vara en pentylstubin då :p
Lägg gärna till några cm på längden när du kapar vinkeln ifall det inte blir bra så får du några chanser till. Kapa sedan andra (raka) änden till rätt längd.
 
om man bygger/tillverkar en gerlåda (i metall?) med anpassade mått tror jag man skulle få ett excellent resultat.`

/ATW
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
ArneTW skrev:
om man bygger/tillverkar en gerlåda (i metall?) med anpassade mått tror jag man skulle få ett excellent resultat.`

/ATW
Och handsåga i?
 
Mikael_L skrev:
Och handsåga i?
Japp, det tänkte jag mig. Finns säkert nån japansk finsåg som ger ett bra snitt.
Hur lång blad har en tigersåg?

/ATW
 
Skulle precis dra ett skämt om behovet av en ny cirkelsåg med stor klinga, surfar på Makitas hemsida och märker att största modellen bara klara 90mm i 45grader, inte stor nog alltså. Synd
http://www.makita.se/tool/14922/5143R.html
 
Mikael_L
Mafell har ju ett verktyg:
zse330e_zoom-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu hade jag nog inte tänkt köpa en sådan. Då blir det nog både enklare och billigare att köra balken till ett snickeri.
 
Om snittet skall ligga an mot en annan yta och det ska se snyggt ut så måste vinkeln vara exakt på bråkdelar av en grad.

Tag den till ett snickeri, som redan föreslagits.
 
äh, fegt att lämna bort ett kap.

Kör med sänksågen som planerat och ta det sista med handsågen. Kapa längd i andra änden så det inte är så noga var det svåra kapet hamnar.
 
Det är inte fegt att vara smart, åk till ett snickeri.
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Jag tror att problemet med att såga rakt överdrivs en aning. Innan sticksågen blev var mans egendom kunde varenda kotte göra detta kap med fogsvansen. Idag är de flesta av oss rätt rostiga på det vapnet så då får man skaffa sig lite stöd. Antingen med sänksågen som föreslagits, eller med lite stödbitar att såga efter. Och, köp en ny fogsvans för detta kap så går det enkelt.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
S
Äh, det snittet skulle jag kunna göra med yxa och ögonbindel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.