J Johan41 skrev:
Jag kan stolt säga att jag inte kommer tillåta någon granne att bygga ngt mindre än 4.5 m från min tomtgräns. Detta även om grannen är god vän till mig.
Min gamla fastighet hade en tomt som var (i huvudsak) 9,5 meter bred och granne på vardera sida. Om de hade vart som du hade jag bara fått bygga en friggebod som var 0,5 meter bred och 30 meter lång. Vilket jag hade gjort också om grannarna vart som du. Som tur var fanns det ingen tvekan från deras sida, utan en självklarhet, att de flesta av oss behöver en vettig bod, vettigt placerad för våra verktyg och maskiner för trädgårdsskötsel.

Detta är ett resultat av paragrafryttarsverige, måttet 4,5 meter är inte något slags universalmått för allmän trivsel.
Det är bara till för de tillfällen då någon vill bygga något och någon inte vill att det ska byggas där. Att man ändå kan lösa problematiken och att båda sidor har rättigheter. Det kan räcka med att byggnaden måste flyttas i sidled 2 meter (för t ex bibehållen utsikt), men just att icke byggande part har viss bestämmanderätt över sin tomts direkta närhet.

Du är på ett forum för personer som gillar att bygga. De flesta här är mycket toleranta mot andra som vill bygga. Därför skapar du irritation med dina utspel.
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Min gamla fastighet hade en tomt som var (i huvudsak) 9,5 meter bred och granne på vardera sida. Om de hade vart som du hade jag bara fått bygga en friggebod som var 0,5 meter bred och 30 meter lång. Vilket jag hade gjort också om grannarna vart som du. Som tur var fanns det ingen tvekan från deras sida, utan en självklarhet, att de flesta av oss behöver en vettig bod, vettigt placerad för våra verktyg och maskiner för trädgårdsskötsel.

Detta är ett resultat av paragrafryttarsverige, måttet 4,5 meter är inte något slags universalmått för allmän trivsel.
Det är bara till för de tillfällen då någon vill bygga något och någon inte vill att det ska byggas där. Att man ändå kan lösa problematiken och att båda sidor har rättigheter. Det kan räcka med att byggnaden måste flyttas i sidled 2 meter (för t ex bibehållen utsikt), men just att icke byggande part har viss bestämmanderätt över sin tomts direkta närhet.

Du är på ett forum för personer som gillar att bygga. De flesta här är mycket toleranta mot andra som vill bygga. Därför skapar du irritation med dina utspel.
4,5m måttet kommer från en godtycklig äldre gräns för att minska brandspridningen. Jag tycker nog man gott kunde haft 2m som gräns och låta folk bygga mer fritt på sina tomter.

Att sen som nyinflyttad börja riva i saker som redan är får man ändå tycka är lite onödigt. Det är väl det som många här reagerar på, försök att inte störa vad som är. Man blir väldigt lätt stämplad som den nya jobbiga i området

TS granne har säker kvar orginalljuddämparna till hojen och med lite sweettalk kanske grannen kan återmontera ljuddämparna och få tyst i grannskapet.
Jag hade bara tyckt det va kul med lite hojljud på morgonkvisten ;)
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Jag kan stolt säga att jag inte kommer tillåta någon granne att bygga ngt mindre än 4.5 m från min tomtgräns.
Är det här ditt första hus? Du kommer att lära dig att slappna av lite! Annars har du en jobbig tid framför dig. (Tills du flyttar tillbaka till lägenhet)
 
T tanaris skrev:
Men ändå vänder du dig mot att folk tycker du verkar vara en jobbig granne?
Rätt ska va rätt! Utan ordning blir de kaos!
Ha de fint
 
J Johan41 skrev:
Det är en väldigt aggressiv underton i kommentarerna. Är inte detta ett stödforum för husägare?
Våra surt förvärvade skattepengar går bl.a till att betala nissarna på olika nämnder i landets kommunhus för att de ska hjälpa oss med sådana ärenden?
Jag har inte för avsikt att tvinga någon att riva en friggebod lr en bastu heller för den delen..
Någon rim och rason får det väll ändå vara tänker jag. I ett område där alla grannar håller varandra om ryggen kan det stå byggnader lite överallt på folks tomter. Ringer man kommunen finns inga inkomna ärenden, intressant?

Ja! Man har en långt gående undersökningsplikt.. Men jag kan ju omöjligen veta att det står en Harley-Davidson i friggeboden som startas upp 22cm från min tomtgräns. De låter kan jag lova. Speciellt när de ska köra till jobbet på morgonen.
Låter gött!! Bra mycket bättre än väckarklocka!!
 
Bjor Bjor skrev:
Ett bra sätt är att ta med ett gäng bekanta om man tycker att visningstiden är för kort. Då delar man upp olika saker att titta på.

Sen en harley davidson går att starta utan att den står i en bod och då exakt bredvid tomtgränsen.

Vill man inte ha grannar som kan störa så är det bara att bosätta sig där det inte finns nå grannar. För har du otur kan det flytta dit någon familj någon månad senare som har 100 harley davidson. Så valet är att bo bredvid grannar eller inte. Problemet löst.
Finns ju mycket skog i Sverige! Man är väl inte tvungen att bo iStåkhålm!!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Många intressanta åsikter.
Men de är just bara åsikter, har du byggt närmare än 4,5m från tomtgräns och jag på min nyinflyttade sida om gränsen av någon anledning har bestämt mig för att grannsämjan är förverkad så hoppas jag det finns ett skriftligt medgivande i annat fall ryker friggeboden.

Man behöver grannens medgivande för att bygga närmare och finns det inget skriftligt från föregående ägare så behöver alltså den nya ägaren ta ställning till övertrampet, om jag som köpare utövar friggeboden som påtryckningsmedel vid budgivningen så ställs hedern på prov gällande ett muntligt medgivande för säljaren.

Det ligger mycket i det gamla amerikanska mäklarmantrat: Location, location, location!

Rätt gata, rätt höjd på tomten i förhållande till gatan, altan och fönster åt rätt håll, rätt omgivande tomter, osv. Visningen är bara 30 min, men gatan är fri, jag gick runt i området vid minst 3 tilfällen innan budgivning och ett par gånger till innan kontraktet skrevs på.

Men visst, att förrådet innehöll en högljudd motorcykel är ju lite av en curveball, likaså att preskriptionstiden löpt ut.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Många intressanta åsikter.
Men de är just bara åsikter, har du byggt närmare än 4,5m från tomtgräns och jag på min nyinflyttade sida om gränsen av någon anledning har bestämt mig för att grannsämjan är förverkad så hoppas jag det finns ett skriftligt medgivande i annat fall ryker friggeboden.

Man behöver grannens medgivande för att bygga närmare och finns det inget skriftligt från föregående ägare så behöver alltså den nya ägaren ta ställning till övertrampet, om jag som köpare utövar friggeboden som påtryckningsmedel vid budgivningen så ställs hedern på prov gällande ett muntligt medgivande för säljaren.

Det ligger mycket i det gamla amerikanska mäklarmantrat: Location, location, location!

Rätt gata, rätt höjd på tomten i förhållande till gatan, altan och fönster åt rätt håll, rätt omgivande tomter, osv. Visningen är bara 30 min, men gatan är fri, jag gick runt i området vid minst 3 tilfällen innan budgivning och ett par gånger till innan kontraktet skrevs på.

Men visst, att förrådet innehöll en högljudd motorcykel är ju lite av en curveball, likaså att preskriptionstiden löpt ut.
Har det hänt i verkligheten?

Att en nyinflyttad fått bort en friggebod utan skriftligt medgivande?

Och inte en friggebodsägare som viker ner sig innan kronofogdens handräckare knackar på...

/ATW
 
ARJU ARJU skrev:
Många intressanta åsikter.
Men de är just bara åsikter, har du byggt närmare än 4,5m från tomtgräns och jag på min nyinflyttade sida om gränsen av någon anledning har bestämt mig för att grannsämjan är förverkad så hoppas jag det finns ett skriftligt medgivande i annat fall ryker friggeboden.

Man behöver grannens medgivande för att bygga närmare och finns det inget skriftligt från föregående ägare så behöver alltså den nya ägaren ta ställning till övertrampet, om jag som köpare utövar friggeboden som påtryckningsmedel vid budgivningen så ställs hedern på prov gällande ett muntligt medgivande för säljaren.

Det ligger mycket i det gamla amerikanska mäklarmantrat: Location, location, location!

Rätt gata, rätt höjd på tomten i förhållande till gatan, altan och fönster åt rätt håll, rätt omgivande tomter, osv. Visningen är bara 30 min, men gatan är fri, jag gick runt i området vid minst 3 tilfällen innan budgivning och ett par gånger till innan kontraktet skrevs på.

Men visst, att förrådet innehöll en högljudd motorcykel är ju lite av en curveball, likaså att preskriptionstiden löpt ut.
Övertrampet är ju i så fall inte gjort mot dig och du kan ju se att friggeboden finns där innan du köper. Tycker det är sanslöst idiotiskt att gå in med avsikten att ställa till bråk det första man gör.
 
  • Gilla
Emil_L och 4 till
  • Laddar…
Dr. Space
T ToRy skrev:
Att köpa ett hus och sedan börja leta potentiella problem är väl ungefär som att sätta sig på dass och sen kolla om det finns papper.
Tack för årets citat! :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
fac och 5 till
  • Laddar…
Fantastisk tråd där jag som läsare velar mellan att TS är ett troll, född efter 1995 eller bara har väldigt skeva förväntningar på sin omgivning. Oavsett hur lagligt bygget var när det gjordes för över tio år sedan så har man liksom accepterat läget när man väljer att köpa ett hus. Det går dessutom göra fantastiskt mycket efterforskningar innan en visning, och allvarligt talat, ingen kommer väl "blank" till en visning och inom 30 minuter så är affären slutförd och sedan upptäcker man saker man inte kan acceptera?
 
  • Gilla
Joakim Alpsten och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Övertrampet är ju i så fall inte gjort mot dig och du kan ju se att friggeboden finns där innan du köper. Tycker det är sanslöst idiotiskt att gå in med avsikten att ställa till bråk det första man gör.
Ja, det är sanslöst idiotiskt att försöka tänja på regler utan att rådfråga sina grannar och be om ett skriftligt avtal så man undviker framtida problem när man säljer huset. Riktigt korkat.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Ja, det är sanslöst idiotiskt att försöka tänja på regler utan att rådfråga sina grannar och be om ett skriftligt avtal så man undviker framtida problem när man säljer huset. Riktigt korkat.
Vi bör undvika att kalla synpunkter idiotiska och korkade och liknande för att ha en god diskussion här. Men i sak så krävs inget skriftligt avtal, det räcker med en muntlig överenskommelse. Men om minnet sviker eller det är olika uppfattning är det givetvis bättre med skriftligt avtal, för att undvika oklarheter.
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Det är en väldigt aggressiv underton i kommentarerna. Är inte detta ett stödforum för husägare?
Våra surt förvärvade skattepengar går bl.a till att betala nissarna på olika nämnder i landets kommunhus för att de ska hjälpa oss med sådana ärenden?
Jag har inte för avsikt att tvinga någon att riva en friggebod lr en bastu heller för den delen..
Någon rim och rason får det väll ändå vara tänker jag. I ett område där alla grannar håller varandra om ryggen kan det stå byggnader lite överallt på folks tomter. Ringer man kommunen finns inga inkomna ärenden, intressant?

Ja! Man har en långt gående undersökningsplikt.. Men jag kan ju omöjligen veta att det står en Harley-Davidson i friggeboden som startas upp 22cm från min tomtgräns. De låter kan jag lova. Speciellt när de ska köra till jobbet på morgonen.
hela din trådstart är ju ett skolexempel på passivt aggressivt beteende.

klart folk stör sig på sånt. alla här inne kan ju själva vara din granne.

klart sånt irriterar folk.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
K klimt skrev:
Vi bör undvika att kalla synpunkter idiotiska och korkade och liknande för att ha en god diskussion här. Men i sak så krävs inget skriftligt avtal, det räcker med en muntlig överenskommelse. Men om minnet sviker eller det är olika uppfattning är det givetvis bättre med skriftligt avtal, för att undvika oklarheter.
Jag väljer att tolka det som att du förespråkar muntliga avtal då du väljer att kommentera mitt språkbruk och ej personen vilken initialt använde det i citatet?
Om jag missuppfattat situationen ber jag dig åtminstone läsa hela inlägg inklusive citerad text för att undvika att göra samma misstag igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.