Hep Hep skrev:
Ah, ny info om fördelar med cyklon. Bra.

Har du någon länk till eller info om en bra cyklon? De jag har erfarenhet av är för små och jag kommer inte bygga någon egen, så den måste gå att köpa färdig.
Jag var inne på att först köpa en ClearVue cyclone men det hade inte funkat med krav på höjdmått och annat så det blev en kineskopia av en sån här från Oneida;
https://www.oneida-air.com/dust-deputy/super-dust-deputy-4-5-inch-cyclone-separator
Jag har inte mätt flöden utan kan bara säga att den funkar "tillräckligt bra" för mina ändamål.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag använde spånsugen innan jag skaffade cyklon och jag vill säga att patronfiltret satte igen nästan direkt. Jag påstår att med cyklon får man bättre sugförmåga i genomsnitt över en cykel som innefattar från byte av säck/tunna till nästa byte.
Nu har jag läst diverse gamla trådar. Mer bra input, men inget självklart svar om balansen mellan igensatta filter och cyklon. I den tråden du länkade rengjorde han bara patronfiltret vid säckbyte och jag får intrycket av att du också gör det med tanke på vad du skriver om cykeln. Jag gör det nästan varje dag.
 
Hep Hep skrev:
Nu har jag läst diverse gamla trådar. Mer bra input, men inget självklart svar om balansen mellan igensatta filter och cyklon. I den tråden du länkade rengjorde han bara patronfiltret vid säckbyte och jag får intrycket av att du också gör det med tanke på vad du skriver om cykeln. Jag gör det nästan varje dag.
Det stämmer att jag gör rent patronfiltret i samband med tömning av cyklontunnan. Inte oftare för det behövs inte iom att det är så små mängder som passerar cyklonen.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag var inne på att först köpa en ClearVue cyclone men det hade inte funkat med krav på höjdmått och annat så det blev en kineskopia av en sån här från Oneida;
[länk]
Jag har inte mätt flöden utan kan bara säga att den funkar "tillräckligt bra" för mina ändamål.
Var hittar man en sådan kineskopia? Jag har letat men inte lyckats hitta någon med 100 alt 125 anslutning
 
C capture skrev:
Var hittar man en sådan kineskopia? Jag har letat men inte lyckats hitta någon med 100 alt 125 anslutning
Jag hittar ingen rakt av. Det var nära 10 år sen jag köpte min. Leverantören finns inte kvar. En länk som idé,
https://amzn.eu/d/abOCwCE
Inte så billigt dock.
 
En annan benämning på en cyklon i ett spånsugsystem är ”föravskiljare”, det vill säga en anordning som avskiljer spån och damm innan det når filtret. På så vis skonar man filtret. Reningsgraden/-kapaciteten på returluften förlängs och systemets sugförmåga bibehålls runt en önskad nivå. En Thien baffle är en annan anordning som har samma uppgift (föravskilja) men som inte är lika effektiv i alla lägen.

Ett optimalt spånsugsystem verkar innehålla en sugmaskin, en föravskiljare och ett effektivt returluftsfilter utöver rör, böjar, spjäll och de maskiner som betjänas. (Intressant att beakta — kan min bordssåg släppa igenom den mängden luft som spånsugsystemet vill dra i sig?)

Så allt man lägger till mellan spånsugen och den spån-/dammalstrande maskinen kommer att påverka suget (trycket) negativt. Varje meter rör och slang, varje böj och spjäll; föravskiljare och returluftsfilter.
Men vissa kostnader är lättare att bära än andra och om man vill ha så ren returluft som möjligt finns det inget bättre än ett patronfilter. Även om det sänker sugförmågan i systemet.
Adderar jag till en föravskiljare försämrar jag sugförmågan ytterligare men å andra sidan håller jag patronfiltret rent och återvinner i stort vad filtret skulle kostat i sämre sug efter en kort tids användning.

Det här är hela min poäng — i ett system kan man inte bara beakta delarna en och en — det blir meningslöst eftersom allt hänger ihop.
Bättre isåfall att ”designa” ett system utifrån verkstadslayout, antal och typ av maskiner och utifrån hur det hela ser ut bestämma ”sugmaskinens” kapacitet.
Sedan kan man bli tvungen att anpassa maskinerna efter spånsugsystemets förutsättningar.

Beklagar om någon känner att jag skriver dem på näsan, men det här är inte rocket science. Det som krävs av oss är sunt förnuft och basala kunskaper. Resten ska vi kunna kräva att en säljare bidrar med. Som till exempel hur stark spånsug man behöver till sitt system.
De har ju tillgång inte bara till samma information vi kan hitta utan kan också kräva relevant info från sina leverantörer.
Är det inte så kanske man inte ska handla av dem.

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
pinec0ne och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
En annan benämning på en cyklon i ett spånsugsystem är ”föravskiljare”, det vill säga en anordning som avskiljer spån och damm innan det når filtret. På så vis skonar man filtret. Reningsgraden/-kapaciteten på returluften förlängs och systemets sugförmåga bibehålls runt en önskad nivå. En Thien baffle är en annan anordning som har samma uppgift (föravskilja) men som inte är lika effektiv i alla lägen.

Ett optimalt spånsugsystem verkar innehålla en sugmaskin, en föravskiljare och ett effektivt returluftsfilter utöver rör, böjar, spjäll och de maskiner som betjänas. (Intressant att beakta — kan min bordssåg släppa igenom den mängden luft som spånsugsystemet vill dra i sig?)

Så allt man lägger till mellan spånsugen och den spån-/dammalstrande maskinen kommer att påverka suget (trycket) negativt. Varje meter rör och slang, varje böj och spjäll; föravskiljare och returluftsfilter.
Men vissa kostnader är lättare att bära än andra och om man vill ha så ren returluft som möjligt finns det inget bättre än ett patronfilter. Även om det sänker sugförmågan i systemet.
Adderar jag till en föravskiljare försämrar jag sugförmågan ytterligare men å andra sidan håller jag patronfiltret rent och återvinner i stort vad filtret skulle kostat i sämre sug efter en kort tids användning.

Det här är hela min poäng — i ett system kan man inte bara beakta delarna en och en — det blir meningslöst eftersom allt hänger ihop.
Bättre isåfall att ”designa” ett system utifrån verkstadslayout, antal och typ av maskiner och utifrån hur det hela ser ut bestämma ”sugmaskinens” kapacitet.
Sedan kan man bli tvungen att anpassa maskinerna efter spånsugsystemets förutsättningar.

Beklagar om någon känner att jag skriver dem på näsan, men det här är inte rocket science. Det som krävs av oss är sunt förnuft och basala kunskaper. Resten ska vi kunna kräva att en säljare bidrar med. Som till exempel hur stark spånsug man behöver till sitt system.
De har ju tillgång inte bara till samma information vi kan hitta utan kan också kräva relevant info från sina leverantörer.
Är det inte så kanske man inte ska handla av dem.

//Ronnie
Det låter relevant och riktigt. Sedan finns det en aspekt till som påverkade mitt val nämligen effektuttaget i verkstan. En 5kW spånfläkt + 4kW justersåg + belysning, luftrenare 1kW + pågående kanske förhöjd uppvärmning gör att effektbehovet sticker iväg i tillägg till effektbehovet i villan. Jag ville undvika uppsäkring av servisen och det påverkade min dimensionenering av spånsugen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Mycket bra Pysslarn och om det är min näsa skriver på så får du gärna fortsätta med det.

Min första utmaning är att sugen jag har helt enkelt inte orkar med att suga tillräckligt bra. Inte i första hand för lungor och luftkvalitet, utan främst att den inte orkar ta allt från planhyveln och det resulterar i att spån blir kvar och pressas ned i ämnet av valsen på väg ut. Så oavsett vad jag gör i övrigt för att förbättra luften, så måste den suga tillräckligt bra och det med marginal så att den fortfarande orkar göra det när det kommer längre rör, eventuell cyklon och annat som bromsar. Den jag har nu misslyckas trots inget annat som stör än en två meter bra slang till närmaste maskin.

Eftersom jag i nästa steg måste se till att luften blir bättre kommer jag ha patronfilter med bra klassning. Om luftkvaliteten blir ännu bättre av en cyklon så är det en sak högt upp på listan, men om dess funktion mer är för att spara patronfiltret och byte av plastsäckar hamnar den längre ner. Fast den sug som jag skaffar måste vara dimensionerad att klara av en cyklon om det blir så att jag skaffar en senare.

Jag kommer inte handla en sug av Duab eller någon annan som köper kinamaskiner och skriver hittepåuppgifter på hemsidan. Om det blir Felder som jag har bra erfarenhet av eller någon annan är inte viktigt, men jag kommer köpa av någon jag kan lita på.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Skall fläkten orka med en bra cyklon och tillräckligt flöde i 160mm rör så blir det 5,5 kw fläktmotor och 40 cm diameter på impellern.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skall fläkten orka med en bra cyklon och tillräckligt flöde i 160mm rör så blir det 5,5 kw fläktmotor och 40 cm diameter på impellern.
Låter lite stort och dyrt (men trevligt). Hur stort rum och hur många maskiner har inkopplade på den? Jag kommer nog fortsätta med en "växel" närmast sugen så att det bara är ett rör eller slang i taget inkopplad för att ha så lite onödigt utrymme i systemet. Sedan blir det nog 125mm rör då det är vad majoriteten av prylarna har som anslutning.
 
Hep Hep skrev:
Låter lite stort och dyrt (men trevligt). Hur stort rum och hur många maskiner har inkopplade på den? Jag kommer nog fortsätta med en "växel" närmast sugen så att det bara är ett rör eller slang i taget inkopplad för att ha så lite onödigt utrymme i systemet. Sedan blir det nog 125mm rör då det är vad majoriteten av prylarna har som anslutning.
Rumet är någonstans kring 110 kvadratmeter. Maskinerna är stenbergkombi (stora modellen), bandsåg, kapcirkel, fräsbord, fingerhörnsmaskin, svarv, vertikalfräs och långbandsputs. Eftersom nästan alla maskiner än mina kan du ju räkna ut att det är stora modeller.

Ingen maskin hade annat än 100 eller 120 mm anslutningar från början men jag bygger om dem varefter jag får tid. Med grövre anslutningar blir det större område där luften är på väg mot röret och därför mindre findamm i luften. Jag blev tvungen att ta till såhär för att inte tvingas sluta snickra.

Med 125mm rör klarar du dig med något mindre fläkt och motor.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Ok, då behöver jag kanske inte få panik om det inte blir 5hk och 160-rör. Mina maskiner är mindre, bara en i taget inkopplad och alla utom bordssågen är inom tre meter från sugen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
En sak till. Vad är det med dubbla plastsäckar? Om den fyllde en i taget och man kunde byta den fulla medan sugen användes skulle jag förstå, men de verkar fylla båda samtidigt. Är det bara för att behöva byta hälften så ofta, eller är det något mer?
 
Större filteryta och störe fläkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.