Vad är poängen med att såga om man ändå bilar sönder hela kakan?
 
Om frågan är riktad till mig så är svaret att det går snabbare totalt sett att göra jack och utgå bilningen ifrån. Så var det i alla fall den första metern in, nu i mitten av plattan verkar det gå bra att bara bila.
 
Går ju att spränga betong, slipper man slita ihjäl sig på kuppen,
 
Kilensnickare skrev:
Börjar fundera på borr och snigeldynamit.... Någon med erfarenhet?
Snigeldynamit och armering är ingen bra kombination. Snigeldynamitens uppgift är ju att expandera och spräcka medans armeringen skall hindra detsamma.....

Sedan att kapa armering med en sten-/betongklinga är ju inte heller bra då armeringen sliter rejält på klingan. Vilket ger dyra kostnader om det är en hyrd klinga.....
 
S
Först och främst, tack för tips allihop, vi hade tänkt byta inkommande vatten o avlopp nästa år, då kanske det är lika bra att vänta till dess, brukar alla grävare även kunna demolera en betongplatta eller måste jag hitta en mer nischad grävare för det jobbet?

SC Aero skrev:
Varför ska plattan rivas ?
Plattan ska rivas pga. att tidigare ägare dränerade under plattan genom handgräva en tunnel (plattan står på mestadels sand, hur fan han lyckades med det är ett under, jag försökte gräva ner ett kabelrör 30 CM under sand under min andra altan idag, det tog flera timmar pga. att det hela tiden rasade ner.

Hur som helst, plattan ska alltså rivas för att han dränerade under, sen öste i massan under igen för hand, genom att kasta in sanden mer eller mindre. det har sjunkit och på vissa ställen har jag luftutrymme på över 50CM, dessutom har plattan sjunkit över en DM på höger sida.
 
S
SueCia skrev:
Först och främst, tack för tips allihop, vi hade tänkt byta inkommande vatten o avlopp nästa år, då kanske det är lika bra att vänta till dess, brukar alla grävare även kunna demolera en betongplatta eller måste jag hitta en mer nischad grävare för det jobbet?



Plattan ska rivas pga. att tidigare ägare dränerade under plattan genom handgräva en tunnel (plattan står på mestadels sand, hur fan han lyckades med det är ett under, jag försökte gräva ner ett kabelrör 30 CM under sand under min andra altan idag, det tog flera timmar pga. att det hela tiden rasade ner.

Hur som helst, plattan ska alltså rivas för att han dränerade under, sen öste i massan under igen för hand, genom att kasta in sanden mer eller mindre. det har sjunkit och på vissa ställen har jag luftutrymme på över 50CM, dessutom har plattan sjunkit över en DM på höger sida.
bara grävaren har verktyget så. sen kommer det vibrer kraftigt in i huset.
 
Kan du inte rikta upp plattan med en domkraft, borra/bila ett rejält hål eller tre i plattan och sedan hälla ner en massa betong (eller grus) för att fylla ut hålrummen och stabilisera plattan? Borde vara mindre jobb än att riva och bygga en ny altan.
 
Precis, rikta upp plattan och fyll ut med expanderbetong ;)
 
S
Tack för förslagen, vi blev föreslagna att fylla upp under plattan av en byggfirma. Men jag gillar inte utformningen på altan från första början, jag har tvekat på om jag ska renovera eller riva den altanen i över ett år, nu har jag fått en mkt god anledning att riva den. Därför ska den bort, men att köra med någon fet maskin som vibrerar in i huset känns inte bra, då kanske jag får massa putssläpp på insidan av grunden, det skulle suga då den är tapetserad.

(vet att man inte ska tapetsera källarväggar, men jag gör det ändå, "bad to the bone!")
 
Bila eller såga bort en liten distans mot huset då, och ta resten med entreprenadmaskiner. Om plattan och huset inte sitter ihop så kanske det inte blir så mycket vibrationer som sprids in.

Alternativt så tycker jag att förslaget med hyrmaskin + julaklinga verkar bra. Köp två klingor så att du har en i reserv. Den kan du alltid returnera om den inte behövs. Om du kapar upp betongen i 1 x 1 meter stora bitar så borde en lastbil med kran kunna lyfta upp bitarna i helhet på flaket.
 
  • Gilla
Pollos och 1 till
  • Laddar…
S
Nu såhär ett år senare så kan jag uppdatera tråden med hur vi gjorde till slut! :)

Detta är då alltså altan som ska rivas sett från sidan.
QDvo5Qc.jpg

En bild framifrån där man tydligt ser hur plattan lutar åt höger, det syns ännu mer verkligheten.
5vjOVE7.jpg

Med altan borta dröjde det bara en timme innan värsta skyfallet på många år dök upp, översvämning hos grannarna, vi klarade oss genom att stå ute i underkläder med spade i högsta hugg och grävde diken, satt upp presenning för att få bort takvattnet från grunden. Det var en 3 DM djup sjö med vatten intill husgrunden ett tag. Dagen efter stod det om regnvädret i tidningen, tydligen översvämning i var o varannan källare.
IV3tUcb.jpg

Prio ett fick bli att få upp nya hängrännor så att vi undviker detta kaos nästa regn.
sTCN1S8.jpg

Lånade en bilmaskin av vattenavdelningen på firman jag jobbar.
A5SJKBj.jpg

Kan ju säga att jag gav upp med bilmaskinen efter ett tag, kom INGENSTANS på den timmen jag höll på så jag ringde in förstärkning. Han började med att dra plattan ut från huset så att det inte skulle bli nå skador på huset, som tur var hade plattan redan släppt från väggen pga. sin egen vikt.
8WjJhyn.jpg

Isoleringen tittar fram, den ser oskadd ut! Fan vad skönt. Tittar man noga kan man se att det saknas rejält med fyllnad under plattan.
mz3Ock1.jpg

Här börjar bearbetningen av plattan, den är delat i ett par större delar här.
JbZYtzO.jpg

Såhär ser det ut just nu, firman skulle komma tillbaks på måndag med lastbil och köra iväg allt bröte åt mig.
RG8rQoA.jpg


Vad har jag lärt mig av detta nu då? Jo, det är fan inte värt att jävlas och slita ryggen av sig i flera dagar för att spara ett par tusen, när man kan få det gjort av maskiner på en timme.
 
  • Gilla
Johan Olofsson1
  • Laddar…
Vad landar notan på?
Helt klart värt att inte dumsnåla :)
 
  • Gilla
Johan Olofsson1
  • Laddar…
SueCia skrev:
Vad har jag lärt mig av detta nu då? Jo, det är fan inte värt att jävlas och slita ryggen av sig i flera dagar för att spara ett par tusen, när man kan få det gjort av maskiner på en timme.
Tack för uppdateringen. Och bra val med grävmaskinen.

Jag försöker titta på vad min egen tid är värd när jag bestämmer mig för hur ett arbete ska utföras. Tung grävning är självklart ett maskinjobb, en traktor gräver ofta 10-20 ggr så snabbt som jag. Säg att traktorn kostar 1000 kr/h och en traktortimme ersätter 15 pelpet-timmar med spaden. Det innebär att jag sparar 67 kr/h på att göra det själv istället.

Det kan jag jämföra med att göra eget rivningsarbete istället för att snickare ska göra det. Snickarna kostar kanske 225 kr/h efter ROT eller 450 kr/h före. Rimligtvis river jag lika nästan fort som en snickare. Där har man en besparing på kanske 200-400 kr/h.

Bäst utväxling på renoveringsarbete borde man ha på att göra el- och vvs-jobb själv eftersom elektriker och VVS:are har lite högre timpenning än snickare, och dessutom tar massor betalt för materialet. Om man t.ex. sätter dosor och drar flexrör själv så sparar man nog lätt 300 kr/h jämfört med att anlita elektriker med ROT-avdrag.
 
S
Idag kom grävarn tillbaks med en kollega som körde lastbil, fick iväg all betong, sen trodde jag dom var klara med sitt, då jag inte beställt nå mer än detta. Han fick tag på fylle från ett ställe dom grävde på så nu är det i princip klart för att lägga på matjord och så gräs, ska bara höja marken lite på sina ställen först. för att täcka markröret och skapa fall åt rätt håll.

Vet ingen kostnad ännu, men det är värt vad det än kostar!
13gF0x4.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.