S
Har en altan som är byggd på en betongplatta intill huset, vet inte om grunden är gjuten mot husgrunden, men troligtvis är den det.

Plattan är cirka 4x5 meter stor och runt 15-20 cm tjock, mer vet jag inte för tillfället. Men är det ett rimligt projekt att ge sig på själv, att riva en sån platta menar jag.

Hur går jag isåfall till väga, vad för typ av maskin ska man köra med? En bilmaskin eller kör man nån såg?
 
Hyr en demoleringsrobot, ex.vis en Husqvarna DXR 140.
 
Runt 10 ton betongskrot att forsla bort …
 
Hur jobbigt det där är beror ju helt på betongkvalitet.....

Hyr den största elektriska bilmaskinen dom har och prova.
 
Visst finns det något liknande en vagn med en stor kapskiva på.
Sedan att såga upp i lämpliga bitar.

Ramirent har något som kallas golv och asfaltsåg.

Annars är dynamit ett kul material.
Protte
 
Redigerat:
Att såga är nog bara att glömma bort pga kostnaden. Maskinen är billig att hyra men sedan fakturerar man knarkpriser mer millimeter avverkad klinga har jag hört. Nej tack.

Bila skiten i småbitar istället.
 
Grävmaskin är ju det klassiska receptet när en platta ska gå hädan. Smidigt då om man kör bort den i samma veva.
Men för en så liten platta gäller det nog att känna maskinisten för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Och självklart att det går att komma till med maskin.
 
Jag hyrde en betongkap men köpte egen diamantklinga på Jula. Sågade upp mitt källargolv på 3,8x5,4 på någon timme. Då var plattan drygt decimetern tjock. Slitaget på klingan var väl 3-4 mm.
 
  • Gilla
Bygger i betong och 1 till
  • Laddar…
4mm hade väl kostat ett par tusen på Cramo....:)
 
En diamantklinga av proffskvalitet till en golvsåg i dimension som kan såga +200mm djupt kostar några tusen, och 4 mm är väl ungefär halva segmentet, så det är kanske inte så konstigt ... ;)
 
Hyreslandslaget tog 380:- för en Hilti DCH-EX 300 över en helg. Sedan tog dom 560:- per mm på klingan, eller 2800 för hela klingan (Hilti original). Så därför chansade jag och köpte en egen budget-klinga på Jula för 499, för även om jag slitit ut hela så blev det billigare än minimidebiteringen på Hilti-klingan. Och jag fick ju som sagt 6mm kvar som jag kan använda om jag behöver hyra fler gånger.

Fördelen med att kapa upp golvet var ju att det var betydligt enklare att göra sig av med massorna, bara ett välriktat slag med släggan där bitarna fortfarande satt fast, sedan bära ut allt. Tog en dryg timme att bära ut 20 kvadrat betong.
 
SueCia skrev:
Har en altan som är byggd på en betongplatta intill huset, vet inte om grunden är gjuten mot husgrunden, men troligtvis är den det.

Plattan är cirka 4x5 meter stor och runt 15-20 cm tjock, mer vet jag inte för tillfället. Men är det ett rimligt projekt att ge sig på själv, att riva en sån platta menar jag.

Hur går jag isåfall till väga, vad för typ av maskin ska man köra med? En bilmaskin eller kör man nån såg?
Varför ska plattan rivas ?
 
Håller precis på med motsvarande jobb, gjuten altan som skall bort. Hyrt den största bilmaskin de hade och en motorkap.

Sammanfattning så här långt: tungt och tar mycket tid.
ImageUploadedByByggahus.se1409126838.903985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan verkar byggd för världskriget, kanske finns ett dolt skyddsrum under... Välarmerat och bra betong är det i alla fall.

Tekniken just nu är kapa spår/ Jack med motorkapen ca 15 cm in, bila bila bila bila och sen nytt spår. Valt att ta bort en del av plattan i första vändan, där av spåret som syns på bilden. Om det tar för mycket tid etc kan del av plattan byggas in i den nya altanen, men helst skall rubbet bort.

Börjar fundera på borr och snigeldynamit.... Någon med erfarenhet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Soup
  • Laddar…
Får du in en grävmaskin på gården? Isåfall kanske det är enklast att ta in en grävmaskin med en hydralhammare som får slå plattan i bitar. Sedan kan grävmaskinen lägga upp betongskrotet på ett lastbilsflak.

Lastbilar kan ju ställa av flaket och hämta det senare. Jag har just nu ett lastbilsflak hemma. Ungefär 2500:- kostar det med utkörning, hämtning och tömning av 10 ton massor.

Vissa saker ska man ha entreprenadmaskiner till.
 
En grävmaskin med en knack är ju helt klart enklast. Frågan är ju om det inte blir billigare med scim's förskag, men betydligt jobbigare och ev. så går det inte p.g.a. för hård betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.