Rationellt vore att låta saken vara som de är. Om du bara betalar 50% av den normala driften så har du ju ett extremt billigt boende. Men i så fall tycker i alla fall jag att du ska tvärvägra att stå för allt värdehöjande, typ installera kamin eller bygga garage. Spara i stället pengarna på hög.

I mina ögon är ju helt meningslöst att du lånar pengar och ger honom mot att du får en del av huset.
Hur skulle ni hantera det om ni går isär? Du äger en andel i ett hus på ofri grund på en släktgård. Det blir ju helt omöjligt att värdera den. Vem skulle vilja köpa din andel? Vem skulle vilja köpa hela huset? Lösningen blir kanske då att hela köpet går tillbaka. Vad var då vitsen med det?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Rationellt vore att låta saken vara som de är. Om du bara betalar 50% av den normala driften så har du ju ett extremt billigt boende. Men i så fall tycker i alla fall jag att du ska tvärvägra att stå för allt värdehöjande, typ installera kamin eller bygga garage. Spara i stället pengarna på hög.

I mina ögon är ju helt meningslöst att du lånar pengar och ger honom mot att du får en del av huset.
Hur skulle ni hantera det om ni går isär? Du äger en andel i ett hus på ofri grund på en släktgård. Det blir ju helt omöjligt att värdera den. Vem skulle vilja köpa din andel? Vem skulle vilja köpa hela huset? Lösningen blir kanske då att hela köpet går tillbaka. Vad var då vitsen med det?
Det är precis detta vi diskuterar. Men naturligtvis skulle vi måsta stycka ut tomten så att det inte blir ofri grund.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Ja avstyckning är ju fullständigt nödvändig om du ska gå in som ägare. Tänk på att om du sparar pengar inom äktenskapet så bör han spara en lika stor summa om du vill ha med dig pengarna ur en separation, det låter ju inte rimligt förstår jag så därför måste ni reglera även ditt sparkapital så det hamnar utom ert äktenskap, det vet jag inte ens om det är möjligt?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Ska erkänna att jag inte har läst de tre senaste sidorna i tråden. Vill bara förtydliga att man inte måste ha ett företag för att man har en större skogsfastighet. Det är inte ovanligt att man driver det som enskild näringsidkare. Man kan inte ta ut lön och man kan inte anställa sig själv eller sin fru. Om det är ett aktiebolag som äger fastigheten är det skillnad.

Finns det betydande värden så kan man genom positiv räntefördelning omvandla intäkter till inkomstslaget kapital som beskattas med 30%.

Till TS: ponera att ni kan stycka av och du köper in dig genom banklån (eller revers). Skulle du vid en skilsmässa vilja bo kvar mitt i hans skogsfastighet? Jag skulle se till att ha ett eget sparande i t.ex. fonder som upprättas som endast dina. Om du gick in med pengar när ni byggde upp huset igen så borde din make skriva en revers på dem till dig om det inte är att se som ”hyra”.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Men enskild näringsidkare är ju en form av företag :) Eller är jag helt ute och cyklar?
 
S Sofiashus skrev:
Det är precis detta vi diskuterar. Men naturligtvis skulle vi måsta stycka ut tomten så att det inte blir ofri grund.
Kom på en till sak, om jag sparar pengarna på hög så har ju han rätt till hälften?
F fredl skrev:
Ska erkänna att jag inte har läst de tre senaste sidorna i tråden. Vill bara förtydliga att man inte måste ha ett företag för att man har en större skogsfastighet. Det är inte ovanligt att man driver det som enskild näringsidkare. Man kan inte ta ut lön och man kan inte anställa sig själv eller sin fru. Om det är ett aktiebolag som äger fastigheten är det skillnad.

Finns det betydande värden så kan man genom positiv räntefördelning omvandla intäkter till inkomstslaget kapital som beskattas med 30%.

Till TS: ponera att ni kan stycka av och du köper in dig genom banklån (eller revers). Skulle du vid en skilsmässa vilja bo kvar mitt i hans skogsfastighet? Jag skulle se till att ha ett eget sparande i t.ex. fonder som upprättas som endast dina. Om du gick in med pengar när ni byggde upp huset igen så borde din make skriva en revers på dem till dig om det inte är att se som ”hyra”.
Nej, jag skulle inte vilja bo kvar i hans skogsfastighet. I slutändan verkar det som om vi måste skriva allt som enskild egendom.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja du bör skriva även dina tillgångar som enskild egendom. Men det är ju en lätt diskussion som han kommer att förstå då han själv önskar ha det så. Om han vill dig väl så kommer han ju ha full förståelse för att även du vill skydda dina tillgångar. Se till att skapa någon form av sparform som är lätt att avgränsa från er hushållsekonomi.
 
  • Gilla
Corneliatt och 4 till
  • Laddar…
Hutton är på rätt spår. Det var som jag gissat en släktgård, och den kom tydligen som ett arv som enskild egendom tom?

Sen har TS puttat in pengar i andras enskild egendom, vilket är olyckligt men går att ordna i efterhand genom att TS får tillbaka pengarna.

Jag tror TS får vänja sig vid att gården inte är hennes, och antaggligen inte kommer bli det. Att stycka av tomten från gården är nog inte populärt.

Mitt förslag är att du vill ha tillbaka pengarna du satsat, och gör ditt sparande till enskild egendom. Sedan får ni dela lika på underhåll och hushåll, men inte det andra. Detta gör inte att du känner dig mer hemma, men din ekonomi blir mer skyddad.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
A
H Hutton skrev:
...
Äktenskapsförord reglerar bara egendomar man hade INNAN giftermålet.
Nej så är det inte! Ett äktenskapsförord går att skriva så att paret har helt skilda ekonomier fullt ut.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Hutton är på rätt spår. Det var som jag gissat en släktgård, och den kom tydligen som ett arv som enskild egendom tom?

Sen har TS puttat in pengar i andras enskild egendom, vilket är olyckligt men går att ordna i efterhand genom att TS får tillbaka pengarna.

Jag tror TS får vänja sig vid att gården inte är hennes, och antaggligen inte kommer bli det. Att stycka av tomten från gården är nog inte populärt.

Mitt förslag är att du vill ha tillbaka pengarna du satsat, och gör ditt sparande till enskild egendom. Sedan får ni dela lika på underhåll och hushåll, men inte det andra. Detta gör inte att du känner dig mer hemma, men din ekonomi blir mer skyddad.
Förmodligen är det väl så att det aldrig kommer kännas som mitt eftersom det ligger där det ligger. Underhåll har jag inte tänkt dela på utan bara vanlig driftskostnad.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Nej så är det inte! Ett äktenskapsförord går att skriva så att paret har helt skilda ekonomier fullt ut.
Ja du har nog rätt :) Det går nog att reglera även under ett äktenskap som det verkar.
 
S Sofiashus skrev:
Kom på en till sak, om jag sparar pengarna på hög så har ju han rätt till hälften?
Korrekt! Antingen måste ni skriva ett till äktenskapsförord om att även allt ditt är enskild egendom. Eller så måste han sätta in lika mycket pengar som du, så att även han bidrar till sparkontot. som då INTE får användas till husrenovering och annat som tillhör hans enskilda egendom.

Och som sagt, be dina föräldrar att skriva ett testamente om att ditt arv ska vara enskild egendom!

Var också noga med att inte bara driftskostnader utan även hushållskostnader delas lika, så att inte hans avkastning från skogen går till att renoveras huset, köpa kapitalvaror och bygga upp hans förmögenhet, medan din går till förbrukningsvaror. Sätt upp ett gemensamt hushållskonto med kort kopplade till, dit ni bidrar "efter förmåga" dvs andel efter hur mycket pengar ni tjänar.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Korrekt! Antingen måste ni skriva ett till äktenskapsförord om att även allt ditt är enskild egendom. Eller så måste han sätta in lika mycket pengar som du, så att även han bidrar till sparkontot. som då INTE får användas till husrenovering och annat som tillhör hans enskilda egendom.

Och som sagt, be dina föräldrar att skriva ett testamente om att ditt arv ska vara enskild egendom!
Ja, det får jag fixa. Tack så mkt för råden!
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Hyr ut huset och skaffa en ny bostad tillsammans?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Sofiashus skrev:
Han äger ett företag men det står i hans testamente att avkastningen är hans enskilda egendom. I äktenskapsförordet står det att allt som investeras med pengar från skogen är hans enskilda egendom.
Föreligger det inte ett missförstånd här? Är det inte så att det som köps med pengar för försäljning av skogen är hans enskilda egendom? I så fall menar man rimligen att om skogen säljs så blir ersättningsegendomen hans enskilda, medan normal avverkning blir giftorättsgods.

Att avkastningen från skogen skulle bli hans enskilda egendom innebär ju i princip att ni har delad snarare än gemensam ekonomi. I alla fall att han har det... Är han huvudsakligen skogsbrukare är ju hans avkastning från skogen, vare sig den tas ut som inkomst av tjänst eller kapital, hans motsvarighet till din lön.

Sällar mig till bl.a. @Anna_H som tycker att du gjort en dålig deal. För det låter verkligen som om det beständiga blir hans och det förgängliga ditt.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.