O
egentligen varför bråkar ni om var elektrikern handlar sina varor? Bråkar ni lika mycket med era vänner var de väljer att handla? Själv väljer jag att handla i samma butik som jag alltid gör. Då detta på det stora hela är den butiken som stämmer bäst med mina krav.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
O
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men inte i form av materialpåslag. Det var så jag läste Tommibs inlägg. Dvs att betala för elektrikerns kompetens i form av tid, det är ingen som säger något om. Det är så du betalar för byggnadsingenjörens kompetens.

Men byggnadsingenjören tar inte 1000:- för pappret som ritningen är utskriven på, vilket väl vore den närmaste analogin med stora materialpåslag på elprylar.
vilket lyxpapper...
:D
 
totte_79 skrev:
Ett prisexempel. Ett PP-110 markrör kostar till ordinarie pris 1465kr. Mitt pris som entreprenör är 233kr. Dvs ca 85% i rabatt. Helt vansinnigt om du frågar mig och helt vansinnigt om ni frågar min säljare på Ahlsell.
Jag ger 215.... ;)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
I
Skärmdump från Ahlsell webbsida med produktinformation och pris för rör, kampanjrabatt applicerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ahlsell kan inte neka privatpersoner att handla hos dom men genom att ha dessa prislistor så sållar man effektivt bort dom ändå.
 
Redigerat:
195:- är precis vad Rinkaby tar för 6 m orange 110.
 
MagHam skrev:
195:- är precis vad Rinkaby tar för 6 m orange 110.
Det är väl dessutom ink moms....
 
Usch. Jag får nästan lite ont i magen. Jag förstår att det finns puckade entreprenörer som försöker ta ut listpris. Vi tar återigen mitt markavloppsrör som ex. Det är klart att min vinst skulle öka lite om jag tog 1500 spänn för ett rör. Men vi som vet vad grejerna faktiskt kostar har ett ansvar. Att ägna sig åt ocker är inte att ta ansvar. Det är bättre att lämna ett just pris med gott samvete än att råka ut för ständiga diskutioner. Jag tar mitt pris + 12-15% + moms. Dvs i det här fallet betalar jag 250kr och kunden betalar 280kr + moms. Jag tjänar på det, och kunden får ett bra pris som täcker in mina administrativa kostnader samt ev strul med returer och dyl. Jag anser att detta borde vara praxis eller i alla fall ett maximalt påslag på 25%.
 
  • Gilla
PeeWee och 6 till
  • Laddar…
Jo, det är säkert sant att du kan få den till det priset hos alla möjliga. Men då tillkommer frakt, eller så ska någon hämta det. Jag tar 650kr/tim. Att köra från Norrtälje...osv. Då kostar röret istället 5000kr
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
totte_79 skrev:
Jo, det är säkert sant att du kan få den till det priset hos alla möjliga. Men då tillkommer frakt, eller så ska någon hämta det. Jag tar 650kr/tim. Att köra från Norrtälje...osv. Då kostar röret istället 5000kr
Så du kör alltså en vända till Ahlsell för varje enskild artikel du ska köpa in?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
totte_79 skrev:
Jo, det är säkert sant att du kan få den till det priset hos alla möjliga. Men då tillkommer frakt, eller så ska någon hämta det. Jag tar 650kr/tim. Att köra från Norrtälje...osv. Då kostar röret istället 5000kr
OK då, det finns på byggmax 10 minuter från min bostad för 229:- inklusive moms... Inte 1500:- exkl. (Det är dessutom längre till Ahlsell).

Att ens skriva 1500:- i en prislista oavsett är ju övermaga och skam går ju på torra land vid blotta tanken...
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
M
totte_79 skrev:
Att ägna sig åt ocker är inte att ta ansvar. Det är bättre att lämna ett just pris med gott samvete än att råka ut för ständiga diskutioner. Jag tar mitt pris + 12-15% + moms. Dvs i det här fallet betalar jag 250kr och kunden betalar 280kr + moms. Jag tjänar på det, och kunden får ett bra pris som täcker in mina administrativa kostnader samt ev strul med returer och dyl. Jag anser att detta borde vara praxis eller i alla fall ett maximalt påslag på 25%.
Då ligger du "bara" 80% över Rinkaby dit man själv kan åka och handla, de har visserligen bara öppet till 18 och inte helger så man får planera lite.

Om du hade tittat ut vad som behövts handlat och kommit med sakerna till ett pålägg av 15% + arbetstid så hade jag inte sagt något. Det är när sakerna kostar dubbelt eller mer hos hantverkaren + arbetstid som man känner sig blåst!
 
Redigerat:
Nu börjar ju diskussionen närma sig pudelns kärna. Orsaken till att folk blir förbannade. Det handlar inte om hur stor marginalen är i absoluta tal utan om vad jag kan köpa samma vara för själv.

Dvs, de tramsiga inläggen om icahandlarens marginal på mjölk är totalt relevanta av just detta skäl.

Kunder blir förbannade om någon tar ut 500kr för ett markrör man kan själv köpa på rinkaby för 195. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nä, men jag vill inte hämta grejerna 25 mil bort varje gång det saknas något.
 
Om du blir förbannad för att någon tjänar pengar på att sälja grejer så kan du förbanne mig gräva med spade också. Det är ju definitivt billigast!
 
totte_79 skrev:
Om du blir förbannad för att någon tjänar pengar på att sälja grejer så kan du förbanne mig gräva med spade också. Det är ju definitivt billigast!
Och där lyckades du, trots att du uppenbarligen inte förstått eller vill förstå det som är kärnfrågan, i en mening sammanfatta den attityd som har gett hantverkarkåren dess dåliga rykte.
 
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.