tobbbias skrev:
Måste bara fråga, ni som säger att jag skulle aldrig ta ett arbete där någon annan lagt ut värmekabeln, vad i utläggningen av kabeln är så pass komplicerat att ni aldrig skulle lite på någon annan att de kan lägga ut en värmekabel?

Jag läste nyss igenom bruksanvisningen för ebeco och en treåring skulle kunna lägga ut kabeln, tempsensor med sensorrör och limma fast hela altet mot golvet. Eller missade jag något väsentligt i bruksanvisningen?
På ett av flera jobb där jag propsat på att få förlägga golvvärmeslingan så kom två plattsättare förbi när jag höll på med förläggningen och undrade varför jag inte använde häftpistol när jag la golvvärme.

Låter ju väldigt betryggande att dom skjuter fast sina slingor som dom lägger...

//Patrik
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Det finns som sagt ett antal trådar om misslyckade golvvärmeinstallationer. De vanligaste felen verkar vara att den läggs för nära golvbrunn, kabeln korsas, kabeln lägg med för litet avstånd på någon kortare sträcka. I många fall verkar det bero på att man valt en för lång kabel, och försöker få plats med den, eller tom. klipper av den.

Jag tror att det finns risk att en person som saknar elkunskap har svårt att sätta sig in i det här med el och värme, eller om man inte förstår hur de olika kabeltyperna fungerar elektriskt, så kan det vara svårt att förstå varför vissa kablar inte fårskarvas eller kapas.

Det gäller alltså att inte bara förstå vad som skall göras, man måste också förstå varför.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Har varit med och att skarven mellan värmekabel och kallkabeln har varit dålig, samt som ovanstående säger, kass installation, därför skall kabel meggas före den förläggs, efter den förlags, samt när det är färdigt golv.

Är slingan trasig? Annars får man stötprova och hitta felet..
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Husqvarna220Ac skrev:
Är slingan trasig? Annars får man stötprova och hitta felet..
Det är nog bra om du läser genom tråden själv först.
Knappt 50 inlägg.
 
Ja slingan är inkopplad, vad är då problemet??
 
Mikael_L
Det står väl i tråden.

Bl.a att förlängd garanti faller.
 
Om elgolvet funkar, vad är då problemet? Är dessa 30min i arbetstid? Värre om golvet hade haft avbrott/kortis..
 
Problemet är att de kontroller som behövs för att få tillverkarens garanti inte har gjorts.
 
Golvet funkar, the end, ev fel dyker upp direkt,
 
Husqvarna. Om du fick välja mellan följande alternativ, vilket skulle du välja då?

- Betala 5000 kr och få en golvvärmeslinga förlagd utav en plattsättare och inkopplad utav en elektriker och inte 12-25 års garanti.
- Betala 5000 kr och få en golvvärmeslinga förlagd och inkopplad utav en elektriker och få 12-25 års garanti.

Det är detta det handlar om. Om man egentligen ska få 12-25 års garanti när man betalar för det så känns det ju lite snopet att inte få det bara för att hantverkarna gjort fel/varit okunniga.

//Patrik
 
Ingen står för 25årig garanti! Om slingan går sönder efter 24år, tror nån att de tar upp plattorna och lagar/byter den?

Var nöjd med den funkar, ett ev fel ger sig direkt, alt att den går sönder, då är det handhavandefel..
 
M
Patrik_Hed skrev:
[länk]
Hur mycket är det värt med detta?
Ebeco AB åtar sig även att återställa golvet till sitt ursprungliga skick efter genomförd reparation eller utbyte. För att kunna laga felet måste köparen ha sparat
eller ha tillgång till 1 m² av det befintliga golvmaterialet. I våtrum förbehålller sig Ebeco AB rätten att lägga en ny kabel och ett nytt klinkergolv ovanpå det befintliga för att inte bryta tätskiktet
Värt att notera att det står behörig elinstallatör. Då innebär det väl någon med AB/ABL-behörighet och inte en elektriker?
 
Redigerat av moderator:
Jo en elektriker är "behörig" när han arbetar under en behörig med AB/ABL.
Men en vanlig byggentreprenör blir normalt inte behörig, bara för att han har ett samarbete med en behörig elfirma.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Ingen står för 25årig garanti! Om slingan går sönder efter 24år, tror nån att de tar upp plattorna och lagar/byter den?

Var nöjd med den funkar, ett ev fel ger sig direkt, alt att den går sönder, då är det handhavandefel..
Jo de står för 25 års garanti, jag vet inte om jag har hört exempel på reparation efter 24 år, men efter 12 - 13 år har jag hört talas om.

Sedan är det troligen väldigt osannolikt att en kabel som fungerat i 23 år skulle paja efter 24 år.

Men om en lite likartad produkt.
Vi hade takvärme i huset när vi köpte -98, den var installerad -76, leverantör Ebeco. Jag mätte igenom slingorna då -98, och konstaterade att av ca 20 slingor var en trasig. Vet ej vad Ebeco hade för garantivillkor då -76.

Vi fick leva med att ett rum bara hade en slinga, övriga rum hade 2 - 4 slingor.

När vi på allvar började byta ut takvärmen 2005, så var 7 eller 8 slingor trasiga, bla. köket var helt utan värme, den vintern innan vi påbörjade köksrenoveringen fick vi ha ett löst fläktelement i köket.

Så det verkar som slingorna fungerade i ca 25 - 30 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.