Jag tror att en stor bov i dramat är icke fackmannamässiga och/eller icke kompletta ansökningar. När en kommun får in en sådan ansökan tar det mycket tid att förklara för den sökande vad som brister, varför det brister och varför det är befogat för kommunen att kräva fler/nya/bättre handlingar. Den sökande kanske blir irriterad och det läggs tid och energi på onödigt tjafs.

Jag sökte och fick bygglov i en mindre kommun i Norrlands inland tidigare i år. Jag använde mig av kommunens webbaserade ansökningssystem som tydligt visade vad en komplett ansökan skulle innehålla. Från ansökan till godkänt byggsamråd (som hölls digitalt) gick det 2.5 veckor. Nu var det iof ett fritidshus men hela förloppet gick ändå förvånansvärt smidigt. Jag berömde min handläggare för den snabba responsen och följande dialog utspelade sig:

Jag: -Det här gick ju otroligt snabbt och smidigt.
Handläggaren: -Ja, det gör det när ansökan är korrekt gjord.
Jag: -Jo, men med ert webbaserade system är det väl nästan omöjligt att göra en icke korrekt ansökan?
Handläggaren: -Förvisso, men du skulle bara veta hur många ansökningar vi fortfarande får in som är handskrivna på servetter.
 
  • Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag: -Det här gick ju otroligt snabbt och smidigt.
Handläggaren: -Ja, det gör det när ansökan är korrekt gjord.
Jag: -Jo, men med ert webbaserade system är det väl nästan omöjligt att göra en icke korrekt ansökan?
Handläggaren: -Förvisso, men du skulle bara veta hur många ansökningar vi fortfarande får in som är handskrivna på servetter.
:crysmile:
 
När företag söker bygglov är det oftast väldigt smidigt och går fort
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
B
M maria01 skrev:
När företag söker bygglov är det oftast väldigt smidigt och går fort
Det är ju iof långt ifrån sant.
 
B Baskavoda skrev:
Det är ju iof långt ifrån sant.
Föra stället fick alla entreprenörer bygglov men när fastboende lokalbefolkning ville bygga var det nej eller krävdes överklagan
 
  • Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Föra stället fick alla entreprenörer bygglov men när fastboende lokalbefolkning ville bygga var det nej eller krävdes överklagan
I frankrike i så fall, inte där jag bor o bott !!
 
M maria01 skrev:
Föra stället fick alla entreprenörer bygglov men när fastboende lokalbefolkning ville bygga var det nej eller krävdes överklagan
I min kommun är det nästan tvärtom. Företag brukar strula max och bli sura för DP följs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Man kan ju nästan önska att bygglovsansökningar kan automatiseras - en robotfunktion går inte att försöka övertala, och har ingen personlig smak. Antingen följer man planbestämmelserna till punkt och pricka och får JA, annars blir det ett Nej.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man kan ju nästan önska att bygglovsansökningar kan automatiseras - en robotfunktion går inte att försöka övertala, och har ingen personlig smak. Antingen följer man planbestämmelserna till punkt och pricka och får JA, annars blir det ett Nej.
Nu är det kanske inte så simpelt som att det endast är planbestämmelserna som ska följas.

Finns fler faktorer så som kulturhistoriska värden, hur omgivande bebyggelse ser ut med mera.

Tex. Har du ett område där det uteslutande är enplans tegelhus så hade kanske inte ett tvåplans trähus gjort sig bra där, även om det enligt planbestämmelserna hade varit ok.

Och jag skulle också säga som nämnts ett par gånger i tråden att det är två stora faktorer som påverkar handläggningstiden. Den ena är bristfälliga handlingar/avsaknad av handlingar och den andra är att man vill mer än man får.

Vad för handlingar man ska inkomma med brukar framgå hos de flesta kommuner, likaså är det inte överdrivet svårt att hitta info kring vad fackmannamässiga handlingar innebär. Ändå har jag upplevelsen att det slarvas något kopiöst med det.

Den andra är att man inte har koll på vad man har för begränsningar, inte vet vad prickmark innebär, hur mycket byggrätt man har osv.

Att göra det så nyanserat som du föreslår hade med största sannolikhet inte vara möjligt och jag skulle vilja påstå att den mänskliga faktorn är avgörande.

I vissa fall kan avsteg göras, I andra inte.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jarlsgård skrev:
Nu är det kanske inte så simpelt som att det endast är planbestämmelserna som ska följas.
Jo, det borde vara det. Tolkningsbaserade bygglov är en rättsosäker styggelse. Det ger makt till människor som inte borde ha makt eftersom de inte är förtroendevalda.

J Jarlsgård skrev:
Finns fler faktorer så som kulturhistoriska värden, hur omgivande bebyggelse ser ut med mera.
Då får man lägga in detta skydd i form av regleringar i detaljplanen.

J Jarlsgård skrev:
Tex. Har du ett område där det uteslutande är enplans tegelhus så hade kanske inte ett tvåplans trähus gjort sig bra där, även om det enligt planbestämmelserna hade varit ok.
Om man av någon anledning inte gillar trähus eller tvåplanshus så får man lägga in den begränsningen i detaljplanen. Men det låter som en situation där ett trähus kan berika den fattiga arkitektoniska miljön. Mer av samma ger inte en bättre stadsmiljö. Det är ett missförstånd som de flesta av oss klarade av efter miljonprogrammets misslyckande.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Bara för att man har en röd tråd i byggena med tex enplanshus I tegel så behöver det inte per automatik innebära att arkitekturen är tråkig eller att det inte finns variation.

Men på dig tolkar jag det som att det kanske inte är det faktum att det är människor som sitter och ger byggloven som är det huvudsakliga problemet utan det faktum att pbl är en sorts tolkningslag där det finns för mycket spelrum för "eget tycke" (som handläggare inte får använda sig av?)

Så om lagen varit mer av en ja/nej lag så hade de flesta inte haft några problem med att personer ändå handlägger ärendena?

Eller du förespråkar ändå tillsammans med @b8q att det är bättre att göra folk arbetslösa pga sökandes brist på kunskap i vad som ska skickas in och vad man har att förhålla sig till? :)
 
G goerana skrev:
I frankrike i så fall, inte där jag bor o bott !!
Nej det var i Sverige här nere går det otroligt snabbt fick bygglov till poolen på 2 veckor men det beror ju på att varje socken tar beslutet kanske man skulle ha Sverige med att socken eller stadsdelen man bor i sköter det istället för Komunen
 
J Jarlsgård skrev:
Eller du förespråkar ändå tillsammans med @b8q att det är bättre att göra folk arbetslösa pga sökandes brist på kunskap i vad som ska skickas in och vad man har att förhålla sig till? :)
Tydligare bestämmelser borde underlätta vad man har att förhålla sig till. Jag ser inget negativt i det.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jarlsgård skrev:
Bara för att man har en röd tråd i byggena med tex enplanshus I tegel så behöver det inte per automatik innebära att arkitekturen är tråkig eller att det inte finns variation.
Det finns naturligtvis alla varianter. Men det finns väldigt många områden där det är tråkigt och att det är en brist att variation saknas.

J Jarlsgård skrev:
Men på dig tolkar jag det som att det kanske inte är det faktum att det är människor som sitter och ger byggloven som är det huvudsakliga problemet utan det faktum att pbl är en sorts tolkningslag där det finns för mycket spelrum för "eget tycke" (som handläggare inte får använda sig av?)
Korrekt. Om manuell handläggning är effektivt har jag inget emot det.

J Jarlsgård skrev:
Så om lagen varit mer av en ja/nej lag så hade de flesta inte haft några problem med att personer ändå handlägger ärendena?
Min erfarenhet är att godtycke och bristande förutsägbarhet är det som upplevs som det sämsta. Samt att nivån på detaljuppgifter som man måste inkomma med är för stor. Det hela har ju en grund i vår odemokratiska historia där det auktoritära och patriarkala var grunden för samhället. Det må vara vår mörka historia men nu är det dags att liberalisera även denna del av samhället.

J Jarlsgård skrev:
Eller du förespråkar ändå tillsammans med @b8q att det är bättre att göra folk arbetslösa pga sökandes brist på kunskap i vad som ska skickas in och vad man har att förhålla sig till? :)
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Men om du menar att vi ska gräva upp och igen Marsfältet för att hålla våra kommunala handläggare sysselsatta så är jag emot. Vi ska naturligtvis automatisera det som går och ägna de kommunala resurserna till sådant som inte går att rationalisera, mellanmänskliga kontakter. Anställ lärare och folk i äldrevården för pengarna. Inte byråkrater.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.