useless useless skrev:
Det finns inget som heter lågtryckspressostat i en elpanna. Kokning undviks med hjälp av överhettningsskyddet. Pressostaterna övervakar kylkretsen i värmepumpen.
Nåja, jag jobbar med pannor (såväl stora kraftvärmeångpannor, som mindre värmepannor)så jag kan upplysa om att visst finns det dylika, ibland även i elpannor.

Men jag ska inte förstöra trådskaparens tråd, så jag instämmer med inlägget som säger att om pressostaten sitter i kylmedelskretsen ska kyltekniker tillkallas.

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
Nåja, jag jobbar med pannor (såväl stora kraftvärmeångpannor, som mindre värmepannor)så jag kan upplysa om att visst finns det dylika, ibland även i elpannor.

Mvh

Stefan
Det finns ingen pressostat i en CTC ecoel. Däremot två stycken i värmepumpen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S sepani skrev:
Det känns lite varmt så det är det nog
Det är en synvilla, gick att fylla upp men hur mycket tryck ska jag ha? Ser ut som 2 bar nu? Behövde inte fyllas mycket för att nå dit

Manometer på rörledning monterad på toppen av en orange trycktank, troligen i värme- eller vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckmätare på rör, ansluten till orange behållare, vit bakgrund, industriella detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Om det är lite vatten löser den på högtryckspressostaten, inte lågtryck. Ingen av pressostaterna sitter i pannan, utan ute i värmepumpen.

Lågtryckspressostaten kan lösa ut bl a om fläkten i utedelen inte funkar eller om avfrostningen inte funkar. Hur ser det ut med is på den?
Andra orsaker är lite kylmedia eller fel på expansionsventilen. För att felsöka det behövs en kyltekniker.
Ingen is på den. Det stod pressostat låg tryck…efter påfyllning tryck tuffade utedelen igång men undrar vilket tryck som är lagom
 
Om jag ser rätt så är trycket nu 2 (?) bar. Det är i mesta laget om man ska gå på google? 1-1,5 bar verkar rekomenderas. Om det nu är så att jag bör sänka trycket, hur gör jag det?
 
Å andra sidan ser mätaren på vår CTC panna hemma ut så här…en annan skala?


Manometer med visare vid cirka 160 kPa, monterad på ett rör, mäts i kilopascal, industriellt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Behövde inte fyllas mycket för att nå dit
Det tyder på att expansionskärlet inte funkar så bra.

Men mängden vatten och att trycket i värmesystemet blir noll har som sagt var inget att göra med att lågtryckspressostaten i värmepumpen löser ut. Det är två separata problem.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det tyder på att expansionskärlet inte funkar så bra.

Men mängden vatten och att trycket i värmesystemet blir noll har som sagt var inget att göra med att lågtryckspressostaten i värmepumpen löser ut. Det är två separata problem.
Ok då behöver jag nog service på utedelen (VP). Men hur mycket tryck bör det vara i expansionskärlet? Det ska ju va (?) mer än noll…?
 
Ca 1 bar brukar vara lagom för de flesta.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ca 1 bar brukar vara lagom för de flesta.
Hur sänker jag trycket…?
 
Det behöver du inte. Det enda som händer om trycket är för högt är att det trycks ut lite vatten ur säkerhetsventilen när temperaturen varierar.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Trycket försvann av sig självt, faktiskt helt o hållet så behövde fyllas på igen…och mycket riktigt så dök ”pressostat lågt tryck” upp igen och VP stannade. Startar igen efter kvittering. Det händer inte så ofta att den löser ut, förra vintern vid 2 tillfällen. Dock redan 2 tillfällen denna säsongen…så jag behöver ringa tekniker….


 
LågtrycksPressostat bytt! Fungerar klockrent nu 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.