Jag har problem med att pressostat löser ut på pannan. Mätaren ser ut stå på noll? Kan det bero på det? Hur ökar jag på trycket?

Röd expansionskärl för värmevatten med tryckmätare på kopparledning, mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeanläggning med rör, expansionskärl, pump, manometer och vit värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det där expansionskärlet inkopplat? Röret ser ju ut att vara pluggat.
Påfyllningen borde vara ventilen med blått vred
 
  • Gilla
  • Haha
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Är det där expansionskärlet inkopplat? Röret ser ju ut att vara pluggat.
Påfyllningen borde vara ventilen med blått vred
Det känns lite varmt så det är det nog
 
alm82 alm82 skrev:
Är det där expansionskärlet inkopplat? Röret ser ju ut att vara pluggat.
Påfyllningen borde vara ventilen med blått vred
ventilen med blått vred? finns några olika blåa vred?
 
Denna

Rörsystem med kopparledningar, ventiler och pump mot en vägg. Röd cirkelmarkerad detalj. Teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det kanske är en synvilla men röret ser pluggat ut före expansionskärlet

Röd tank med tryckmätare och kopparledningar mot vit bakgrund, med röd cirkelmarkering runt möjlig läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Denna

[bild]


Det kanske är en synvilla men röret ser pluggat ut före expansionskärlet

[bild]
Aha...det kräver en närmare inspektion, ska kolla!
 
Är expansionskärlet bortkopplat, eller är det som ser ut som en pluggning någon form av excentrisk koppling?

Under förutsättning att kärlet är inkopplat och manometern korrekt förefaller du inte ha något tryck i systemet, vilket känns en smula mysko och mindre bra.

Vilka pressostater är din ctc bestyckad med?

Mindre pannor för konsumentbruk är väldigt sällan utrustade med lågtryckspressostat, men kan vara det. I sådana fall kan pressostaten fungera såväl som skydd mot kokning samt även som ett lågnivåskydd.

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
Är expansionskärlet bortkopplat, eller är det som ser ut som en pluggning någon form av excentrisk koppling?

Under förutsättning att kärlet är inkopplat och manometern korrekt förefaller du inte ha något tryck i systemet, vilket känns en smula mysko och mindre bra.

Vilka pressostater är din ctc bestyckad med?

Mindre pannor för konsumentbruk är väldigt sällan utrustade med lågtryckspressostat, men kan vara det. I sådana fall kan pressostaten fungera såväl som skydd mot kokning samt även som ett lågnivåskydd.

Mvh

Stefan
Larmet säger "Pressostat lågtryck" men jag vet inte vad det faktiskt avser, kan inte så mycket om pannan. Min panna är en CTC Eco El 1550 (från 2007 tror jag) med VP utedel. Jag måste kolla om kärlet är inkopplat. Det kändes varmt, så någon kontakt borde det finnas. Att trycket i så fall är ute kan bero på att det inte fyllts på med vatten? Hade ett liknande problem hemma.
 
S sepani skrev:
Larmet säger "Pressostat lågtryck" men jag vet inte vad det faktiskt avser, kan inte så mycket om pannan. Min panna är en CTC Eco El 1550 (från 2007 tror jag) med VP utedel. Jag måste kolla om kärlet är inkopplat. Det kändes varmt, så någon kontakt borde det finnas. Att trycket i så fall är ute kan bero på att det inte fyllts på med vatten? Hade ett liknande problem hemma.
Med en viss sannolikhet är lågtryckspressostaten självkvitterande om du ökar trycket i systemet. I annat fall får du kolla manualen om den (efter återställande av trycket) återställs via larmtablån eller på annat sätt.

Jag hade iallafall börjat med att undersöka funktionen på expansionskärlet, vilket du skriver du ska göra!

Edit: en lågtryckspressostat har till uppgift att se till att du inte torrkokar pannan och låter den gå utan vatten vilket leder till haveri.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Mathias12 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Med en viss sannolikhet är lågtryckspressostaten självkvitterande om du ökar trycket i systemet. I annat fall får du kolla manualen om den (efter återställande av trycket) återställs via larmtablån eller på annat sätt.

Jag hade iallafall börjat med att undersöka funktionen på expansionskärlet, vilket du skriver du ska göra!

Mvh

Stefan
Absolut. Sen står det mycket om problem med just det larmet (Pressostat lågt tryck) för CTC Eco 1550 om man söker på det, tydligen problem med styrkortet
 
S sepani skrev:
Absolut. Sen står det mycket om problem med just det larmet (Pressostat lågt tryck) för CTC Eco 1550 om man söker på det, tydligen problem med styrkortet
Då håller vi både tummar och tår att du inte har korthaveri!

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Om det är lite vatten löser den på högtryckspressostaten, inte lågtryck. Ingen av pressostaterna sitter i pannan, utan ute i värmepumpen.

Lågtryckspressostaten kan lösa ut bl a om fläkten i utedelen inte funkar eller om avfrostningen inte funkar. Hur ser det ut med is på den?
Andra orsaker är lite kylmedia eller fel på expansionsventilen. För att felsöka det behövs en kyltekniker.
 
useless useless skrev:
Om det är lite vatten löser den på högtryckspressostaten, inte lågtryck.

Lågtryckspressostaten kan lösa ut bl a om fläkten i utedelen inte funkar eller om avfrostningen inte funkar. Hur ser det ut med is på den?
Andra orsaker är lite kylmedia eller fel på expansionsventilen. För att felsöka det behövs en kyltekniker.
Beror väl på, är det lågtryckspressostat för elpannan eller tillkopplade värmepumpen?

Är det lågtryckspressostat för elpannan så beror det förmodligen på bristande vattennivå.

Borde stå i manualen vilka vakter elpannan ska ha.

Mvh

Stefan
 
Pressostat lågtryck avser lågt tryck i köldmedelskretsen i värmepumpen (utedelen). Som första steg skulle jag kolla så fläkten går när utedelen är igång.
 
S Stefan.o skrev:
Beror väl på, är det lågtryckspressostat för elpannan eller tillkopplade värmepumpen?

Är det lågtryckspressostat för elpannan så beror det förmodligen på bristande vattennivå.

Borde stå i manualen vilka vakter elpannan ska ha.

Mvh

Stefan

Det finns inget som heter lågtryckspressostat i elpannan. Kokning undviks med hjälp av överhettningsskyddet. Pressostaterna övervakar kylkretsen i värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.