Den större stubben är rönn tror jag. Den mindre har jag ingen aning. Jag vill inte h kvar någon kulle utan den ska bort så djupt att det går att lägga gräs och att stubben glöms bort.

Ska ge mig på den lilla idag så får vi se, men lutar åt att fräsa den mindre
 
Jag slår ett slag för tigersåg!

Köpte häromdagen Julas billigaste för 249:- tillsammans med ett tvåpack blad för 79:- för att ta bort ytliga rötter efter två granar vi tog ner i höstas. Själva stubbarna får stå kvar men jag ville ha en platt gräsmatta runt om. Funkade kalas! Och då var största roten jag kapade säkert 20cm i diameter.

Tog i höstas även bort en rot efter en större tuja med spade, spett, yxa, det tog så klart sin tid men såg det som ett välbehövligt träningspass :)
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
L
Varning för Julas billigaste tigersåg. Den röda är betydligt bättre. Köp inte billigt, köp prisvärt. Du kommer inte ångra dig.
 
Fundera även på alternativet att hugga/såga av rötterna och bända upp stubben med spett, åtminstone om det handlar om gran..
 
Om du ska fräsa bort en stubbe kan du ju lika gärna fräsa båda samtidigt. Ett sätt att få ner kostnaden är att kolla med grannar om de har stubbar de vill bli av med samtidigt och hyra ihop. Man hinner många stubbar på några timmar. Att tänka på är också att en stubbfräs sprider mängder med spånor omkring sig som inte är direkt lätt att få upp ur gräsmattan om det känns viktigt.

Fogsvans blir slö väldigt snabbt av rötter iom att det alltid finns sand närvarande, krävs inte många korn.
Jag skulle satsa på yxan, hugg upp så mycket du orkar av toppen så du kommer ner under marknivå. Eventuellt kan du börja med att borra en massa hål i stammen ovanifrån, dels går det lättare att hugga sedan så kommer det som blir kvar att förmultna snabbare när du sedan täcker över med jord.
 
Gick på den lilla med spade... Plopp sa det så kom den! Inga rötter eller någonting. Märkligt men skönt!

Återstår gör alltså rönnen på ca 30 cm i diameter. Den är garanterat rotad men jag ska pröva att börja gräva så får vi se. Kan nog låna en tigersåg till helgen. Vore ju skönt för "hemmafix-självförtroendet" att fixa det själv om inte annat ;)
 
Uppdatering: jag har nu grävt en dryg halvmeter ner längs stammen runt om utan att stöta på några rötter. Bara massor av sten.

Kan man inte bara kapa stammen ca 10 cm under marknivå med en motorsåg?
 
L
Jo, om du vill förstöra kedjan. Låna en tigersåg och köp några längre blad för trä. Sedan kapar du rötterna runt om och försöker gräva bort dem var för sig.
 
Fortsätt gräv alltså... Hur djupt kan jag tänkas behöva gå? Trädet är högst sannolikt planterat 1991-1992
 
Om man har tid och är lite lat så kan man bränna stubbar.
Kapa så nära marknivå som möjligt.
Borra så djupa hål som möjligt. Fyll hålen med matolja under några veckors tid. Detta kommer att göra stubben mer brännbar.
Anlägg en brasa ovanpå stubben. När den torkat ur så kommer den även att brinna.
Upprepa med by brasa tills stubben är borta.
Det är inte det effektivaste sättet men det är ju alltid kul att bränna saker och du ödslar inte så mycket kraft eller pengar om du bara har tid.
Desto torrare stubbe desto effektivare är metoden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73
tasman skrev:
Uppdatering: jag har nu grävt en dryg halvmeter ner längs stammen runt om utan att stöta på några rötter. Bara massor av sten.

Kan man inte bara kapa stammen ca 10 cm under marknivå med en motorsåg?
Är du säker på att det är en stubbe och inte en gammal el eller telestolpe?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En motorsågskedja kostar väl under 100 lappen att slipa om. Om du kapar den med motorsåg och sen slipar om kedjan så har du fått bort stubben lätt och smidigt under 100-lappen.
 
Fast kedjan är ju slö långt innan man kapat klart i stubben....
Fattar inte varför ni sliter ut både er själva och era verktyg för att spara några kronor mot att ta en stubbfräs?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Fast kedjan är ju slö långt innan man kapat klart i stubben....
Fattar inte varför ni sliter ut både er själva och era verktyg för att spara några kronor mot att ta en stubbfräs?
För en ynka stubbe är det nog ofta mer jobb att hämta en fräs än att gå på med borr, såg och yxa.
 
Det kostar ungefär 100kr per decimeter stubbe att fräsa bort den, har man dessutom grävt rent runt stubben så är det lättare att komma ner lite djupare för den som fräser så då får man ett bättre resultat.
Innan vi köpte vår stubbfräs så har jag provat att gräva och såga bort en del stubbar och man får offra en kedja för att få bort en stubbe, slipa den ett par gånger och sen är den utsliten i lederna så jag iaf inte vill använda den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.