tommib
Jag vidhåller min tidigare uppfattning att det vore bäst att lägga dränering där vattnet tränger in på tomten och leda det till husets övriga dränering. Annars hamnar det där till slut i alla fall (eller som pölar).

Det ser ut som att du skulle kunna gå via den vänstra blåa pilen till huset, vars hörn borde ligga precis utanför bild vid pilspetsen. Förhoppningsvis gör en dränering där "bakom" bergknallarna att det inte längre tränger in lika mycket vatten till området i den röda zonen.
 
Jag har dagvattenanslutning i husets båda hörn (krysset), så jag skulle kunna lägga ett dräneringsrör längs med den svarta linjen (vill minnas att det hela tiden lutar åt rätt håll)

Schematisk bild av en tomt med markeringar för dagvattenanslutning och planerat dräneringsrör längs svart linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man detta effektivast om man inte vill bygga för mycket på höjden?

Tänker mig ett dräneringsrör längs med jordlinjen samt ett dräneringslager med jord över som möter berget.
 
tommib
Dräneringsrör så långt ner det går. Sista biten ev med markavlopp. Jag skulle täcka röret med grus tills det inte syns. Sen duk, sen matjord. Ev måste du höja marken lite eller så måste röret ner i berget.
 
Spränga ett dike, sen är de löst
 
tommib tommib skrev:
Dräneringsrör så långt ner det går. Sista biten ev med markavlopp. Jag skulle täcka röret med grus tills det inte syns. Sen duk, sen matjord. Ev måste du höja marken lite eller så måste röret ner i berget.
Sista biten ner mot dagvattenavslutningen måste sänkas så tänker att jag hyr en motorkap och lägger ett spår i berget, med 400-klinga så bör jag kunna komma ner 12cm. Det räcker för att kunna lägga i ett rör och täcka med sten.

Vad för material kan man lägga på andra sidan röret (den mot trädgården) så att det vattnet som inte går ner i röret inte fortsätter nedför berget?

Blev ju tipsad om att lägga en låg betongkant men det borde väl finnas något annat sätt om man inte vill gjuta på berget?
 
tommib
Jag tror att en betongkant är en bra idé. Börja med att lägga dräneringen där och se hur mycket vatten som passerar. Om det fortfarande är för mycket får du fundera vidare, annars kan du släppa det. Ja, det är skönt att göra allt på en gång men ibland kan det vara bra att vänta lite och se vad den första åtgärden får för effekt.
 
L
Den svarta ringen om det blå , det är väl vatten från en av de blå pilarna , den röda jag ritat i , är en vanlig PEM-slang som kan gå runt i nedförsbacke och ha en form av en liten brunn som den sitter i , då behövs 2 st brunnar med grus under , då kan det rinna själv till en stenbrunn
dd88 dd88 skrev:
Sista biten ner mot dagvattenavslutningen måste sänkas så tänker att jag hyr en motorkap och lägger ett spår i berget, med 400-klinga så bör jag kunna komma ner 12cm. Det räcker för att kunna lägga i ett rör och täcka med sten.

Vad för material kan man lägga på andra sidan röret (den mot trädgården) så att det vattnet som inte går ner i röret inte fortsätter nedför berget?

Blev ju tipsad om att lägga en låg betongkant men det borde väl finnas något annat sätt om man inte vill gjuta på berget?
Om du tänker en låg kant , så går det utmärkt att ankra den i berget med rostfria skruv och plastplugg , kanske lite rostfri tråd som viras runt skruvarna i hela längden som armering , då rymmer den inte , betong biter inte på berg utan ligger bara ovanpå
 
Har köpt 30m dräneringsslang och allt som krävs för att koppla ihop det till dagvattenanslutningen.

Två saker som jag inte är helt hundra på.

1) Dräneringsslangen kommer ligga där berg (svart) möter jord (brunt). Köpte slang utan filter då vi har filter längre ner på anslutningen. Ska jag lägga röret direkt på berg eller ska jag lägga duk under?

2) Den röda linjen är nuvarande nivåer. Ska täcka röret med 8-16 för att sen lägga jord över. Bör jag lägga en duk så att lagerna inte blandas med tiden? Isf vart? 8-16 kommer ligga runt hela röret.

Illustration som visar ett lager berg (svart), jord (brunt), vatten (blått), nuvarande marknivå (rött) och rör (orange) i ett dräneringsprojekt.
Berg (svart)
Jord (brunt)
Vatten (blått)
Nuvarande marknivå (rött)
Rör (orange)
 
tommib
Ja, du bör lägga 8-16 runt röret, eller ännu grövre. Jag skulle lagt en duk mellan lagren för att förlänga tiden tills de blandas.

Däremot skulle jag kanske skippa duken mot berget. Jag skulle gräva bort en del av det jordlagret på höger sida av röret i din bild för att kunna fylla med 8-16 där också. Det fungerar som ett filter i sig.
 
tommib tommib skrev:
Ja, du bör lägga 8-16 runt röret, eller ännu grövre. Jag skulle lagt en duk mellan lagren för att förlänga tiden tills de blandas.

Däremot skulle jag kanske skippa duken mot berget. Jag skulle gräva bort en del av det jordlagret på höger sida av röret i din bild för att kunna fylla med 8-16 där också. Det fungerar som ett filter i sig.
Har 8-16 liggandes på tomten, är även relativt lättarbetat. Ser till att lägga en duk mellan makadam och jord. Tack för input!

Berget (svart) går även lite i vågor. Om man ser dräneringsröret (orange) i profil:

Schematisk illustration av dräneringsrör (orange) längs ett vågigt berg (svart) med markeringar för punkterna A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man då lägga det längs med berget (exemplet över det gröna sträcket), eller ska man försöka få så jämnt fall som möjligt (exemplet under det gröna strecket). Det är något ställe på sträckan som lägsta punkten kommer vara lägre än rörets diameter, så att A hamnar under B. Om man ska "jämna ut underlaget" under röret, ska man då göra det med 8-16 eller med finare sten som inte är dränerande för att vattnet inte ska ha en chans att flyta under röret?
 
Redigerat:
tommib
Det spelar nog inte så stor roll. Om det blir lite vatten i svackorna under röret är det knappast någon fara, rörets botten kommer utgöra en maxnivå. Om du ska fylla skulle jag nog göra det med 8-16 om du ändå har det.
 
  • Gilla
dd88
  • Laddar…
Nyanlagt dräneringsrör längs en grävd träningsränna vid ett nybyggt trähus, med två personer och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick ner 30m dräneringsrör förra veckan.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.