Övertolka?

Det är väl bättre att säga som det faktiskt är, än att låta ändamålen helga medlen?
 
Alfredo skrev:
Har du några källor som styrker detta tvärsäkra påstående?
En produkt godkänns som en helhet, och klipper du bort kontakten så är det inte en komplett produkt likt den som lämnade fabrik, och var godkänd?

Bara spekulerar.
 
Mikael_L
Nähädu skrev:
Javisst.

[länk]
Ja du hade inte mycket att komma med.
Kan du inte lika gärna länka till avd luftfartsverket har för ansvarsområden? :D
 
Nähädu skrev:
När det gäller att klippa stickproppen eller ej så måste man läsa i tillverkarens anvisningar. Där ska det tydligt framgå om det är tillåtet eller inte. Står det inte så får man inte. Gör man det ändå så bryter man mot tillverkarens montageanvisningar och CE-märkningen. Normalt faller då alla garantier och försäkringar.
Vore kul med något exempel där tvättmaskinstillverkaren uttryckligen förbjuder fast installation.
När det gäller CE märkningen så är det något som krävs för att en produkt skall kunna säljas inom EU och har inget med hur produkten hanteras och används och därmed inte kopplad till garantier och försäkringar.
 
Mikael L

Raljera om du vill. Men om du läser vad de skriver så inser du att jag har rätt.
 
Nähädu skrev:
Gör man det ändå så bryter man mot tillverkarens montageanvisningar och CE-märkningen. Normalt faller då alla garantier och försäkringar.
Låt mig då omformulera frågan. Kan du hänvisa till ett enda försäkringsärende eller rättsfall där ersättning (försäkring eller garanti) nekats på grund av att någon klippt av stickproppen och installerat en tvättmaskin fast?
 
Jag kanske har dålig läsförståelse men jag läser att "Det är inte tillrådigt". Jag ser dock inget om att "Normalt faller då alla garantier och försäkringar".
 
Jag som elektriker skulle inte tveka att göra en fast installation genom att klippa kablen och har svåt att tro att tillverkaren har något att invända. Om man är tveksam kan man alltid fråga tillverkaren för att slippa stå med byxorna nere när den går sönder. Givetvis är det en fast installation som kräver behörighet, något som vi säkert är överens om.
 
Naturligtvis kommer ju inte garantin att påverkas pga en fast installation som gjorts korrekt.
CE normen kräver att tvättmaskiner för hushållsbruk har en monterad stickkontakt idag vid försäljning och inte installation till konsument. I bruksanvisningarna brukar det stå att en fast installation måste göras av behörig person samt detsamma gäller om sladdstället i sin helhet skall bytas ut.
 
Nähädu skrev:
Här kommer ett uttryckligt svar på frågan, för er som ännu inte är övertygade.

[länk]
Vet inte hur du tolkar men jag tolkar det som att det är fortfarande tillåtet så länge det är fackmannamässigt utfört. Det står ju på slutet att du som elektriker övertar tillverkarens produktansvar. Och då gäller det hur produkten beter sig vid eventuella problem som rör elinstallation i sig, vilket är rimligt. En elektriker har ansvaret för el-installation, vad annars?
Det säger dock inget om garantin gällande SJÄLVA maskinen.
 
En garanti påverkas bara av ingrepp i produkten om ingreppen har eller kan antas ha att göra med felet. Att klippa av kontakten påverkar inte garantin om trumman börjar läcka vatten t.ex. Detta gäller i och för sig inte med nödvändiget förlängda garantier, där är det upp till tillverkarens villkor i avtalet om förlängd garantitid.

Det är sant att tillverkarens CE-märkning upphör vid ändring i apparaten, så den får inte säljas (i alla fall inte komersiellt) efter ingreppet. Då får man CE-märka om den, men det är ju ok.
 
Mikael_L
petersv skrev:
Det är sant att tillverkarens CE-märkning upphör vid ändring i apparaten, så den får inte säljas (i alla fall inte komersiellt) efter ingreppet. Då får man CE-märka om den, men det är ju ok.
Precis, det kan komma ifråga ifall jag köper 1000 maskiner, klipper av sladden på samtliga, och säljer dem via en vitvarukedja. Då har man satt en (förändrad) produkt på marknaden.
Men det är inte ens då säkert att någon ny CE-märkning behöver göras, ty man förändrar inga väsentliga egenskaper. Byter man däremot mot ojordad sladd så kommer det i en helt annan dager.

Säljer man sitt enda exemplar, med avklippt sladd, via blocket har man inte satt en ny produkt på marknaden.
 
Gäller CE-direktivet över huvud taget grejer som säljs mellan privatpersoner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.