Hej Johan, hur gjorde ni med tilläggsisoleringen. Jag har nämligen en liknande tråd aktiv här på forumet som har mynnat ut ungefär samma frågeställning som du hade.
 
S slatte skrev:
Hej Johan, hur gjorde ni med tilläggsisoleringen. Jag har nämligen en liknande tråd aktiv här på forumet som har mynnat ut ungefär samma frågeställning som du hade.
Hej Slatte.
Efter att ha pratat med extremt mycket folk för att få rätt på det hela, inklusive tillverkare av diverse material och ett flertal snickare som jobbade med att renovera äldre hus så gjorde vi som så att vi skippade ångspärr/broms helt och hållet. Vi rev ner till plankväggen, satte vindpapp (behövs eg inte enligt tillverkaren men vi valde det då vi bor på ett blåsigt läge) sen västkustskiva/klimatskiva, reglar och sedan panel på det.
 
  • Gilla
toffeh
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Hej Slatte.
Efter att ha pratat med extremt mycket folk för att få rätt på det hela, inklusive tillverkare av diverse material och ett flertal snickare som jobbade med att renovera äldre hus så gjorde vi som så att vi skippade ångspärr/broms helt och hållet. Vi rev ner till plankväggen, satte vindpapp (behövs eg inte enligt tillverkaren men vi valde det då vi bor på ett blåsigt läge) sen västkustskiva/klimatskiva, reglar och sedan panel på det.
Ok så isoleringstjockleken blev mindre en vad du hade tänkt från början?
Jag hade gärna gjort liknande i mitt projekt, men tack vare att jag river ner en tjock tegelvägg så måste denna ersättas med något, och då känns isolering som det rätta.
 
S slatte skrev:
Ok så isoleringstjockleken blev mindre en vad du hade tänkt från början?
Jag hade gärna gjort liknande i mitt projekt, men tack vare att jag river ner en tjock tegelvägg så måste denna ersättas med något, och då känns isolering som det rätta.
Jag är amatör på området men det är nog ofta rätt svårt att få det tätt när man försöker sätta ångspärr i ett gammalt hus vid renovering. Dessutom kan man motverka fuktvandring genom 1) undertryck i huset eller 2) avfuktning så inte heller helt nödvändigt, i alla fall inte om huset har självdragsventilation. Har man andra former av ventilation vill man kanske försäkra sig om att huset är tätt.
 
Om man försöker montera en fuktspärr på insidan är det väldigt svårt att få det bra. Men om det är oisolerat kan man montera den på utsidan är det lättare. Det funkar om den yttre isoleringen är klart mer än stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.