B Becka q skrev:
Ja jag såg det

är inte hemma nu och kan kolla men undra om inte den sänkte och höjde armen med skyddet för hyvelstålet på riktbordet ?
Ja jag såg att jag fått ett råd om det. Tolkade också att det var för att justera bordshöjden för att rikthyvla.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
[bild]
Börja med att lossa låsspärren, sedan skruvar du med den större ratten på kortsidan av högra bordet.
Jag svarade på den fråga du inte ställde om rikthyvling. Sorry.

För planhyvling gör du så här:

Ta bort riktanhållet.
Träbearbetningsverktyg, bordscirkelsåg med styrskena och fastklämd träbit, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyft vänster bord med spaken under
Verktygsmaskin med röda och gröna delar, troligtvis en träbearbetningsmaskin, skruvstycke och handtag framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montera på höjdratten
Verktygsmaskin för snickeri, troligtvis en kombinerad hyvel och såg, med justeringsrattar, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montera på spånutsuget del1 i hålet för riktanhållet
Verkstadsutrustning, troligtvis en kombination av hyvel och såg, med spån och damm synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montera del 2 av spånutsuget
Maskin för träbearbetning med sugslang, grönt hölje, metall, spån på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se till att drivningen är igång för planhyvling
Grön bandsåg med sågblad, träspån, justeringsrattar, och varningsskylt om farlig elektrisk spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör! 🙂
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
B Becka q skrev:
Tack, ser nu att det finns en ”tapp” där det skulle ha suttit en ratt. Var Kan jag köpa en sån ratt? Eller går det att lösa på annat vis?
Pekade tydligen på fel sida. Kolla classeklass bilder med korrekt sida ;)
 
  • Gilla
Becka q
  • Laddar…
Gissade då rätt, har haft liknande konstruktion på en Elektra Beckum hyvel.😉
Du får också kolla på hur du sätter fast spånutsuget när det ska rikthyvlas, inte att glömma.
 
  • Gilla
Becka q
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag svarade på den fråga du inte ställde om rikthyvling. Sorry.

För planhyvling gör du så här:

Ta bort riktanhållet.
[bild]

Lyft vänster bord med spaken under
[bild]

Montera på höjdratten
[bild]

Montera på spånutsuget del1 i hålet för riktanhållet
[bild]

Montera del 2 av spånutsuget
[bild]

Se till att drivningen är igång för planhyvling
[bild]

Kör! 🙂
Tack snälla du för den utförliga beskrivningen med bilder 😃 jag är så sugen på att testköra den. 🙌
 
Jag tröttnade på att fälla bordet upp och ner så jag borrade ett hål genom bordet mitt för axeltappen, skarvade på veven, det passade med en 12 kanthylsa på tappen.

Det visade sig att spånet går rakt upp så jag gjorde en ny spånhuv med utloppet uppåt.

Protte
 
Innan du modifiera något, börja använda hyveln utifrån dina förutsättningar och lär dig hur den fungerar.😉
Däremot om resultatet inte blir riktigt bra så kolla hur stålen är och hur de kan ställas in.
 
A AndersS skrev:
Innan du modifiera något, börja använda hyveln utifrån dina förutsättningar och lär dig hur den fungerar.😉
Låter som ett klokt råd. Ser att hyvelstålen behöver slipas (har en tormek T-8 med en passande jigg. ) men undrar om det är svårt att ta ut stålen? Eller snarare att få dom på plats igen? Något tips?
 
B Becka q skrev:
Låter som ett klokt råd. Ser att hyvelstålen behöver slipas (har en tormek T-8 med en passande jigg. ) men undrar om det är svårt att ta ut stålen? Eller snarare att få dom på plats igen? Något tips?
Det brukar rinte vara svårt, men lite pilligt.. Är de vassa redan nu så vänta med att pilla ut dem
 
B Becka q skrev:
Låter som ett klokt råd. Ser att hyvelstålen behöver slipas (har en tormek T-8 med en passande jigg. ) men undrar om det är svårt att ta ut stålen? Eller snarare att få dom på plats igen? Något tips?
Det är enkelt att ta ut stålen. Använd en blocknyckel 10 mm för att lossa på muttrarna. En skiftnyckel är för tjock och funkar inte. Att posta stålen är lite lurigt men är görbart. Jag bifogar pdf-filer från manualen där du kan läsa mer. Hoppas att de kommer med.

För egen del har jag en originaljigg för postning av stålen som är lätt att jobba med.

Ett tips. Köp gärna några extrastål så går det att ha ett par fräscha stål i beredskap när du behöver byta stål i rasket. Jag köpte från Axminster,
https://www.axminstertools.com/eu/r...0357?queryID=1fa65832fd947405f20c34575517df18
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är enkelt att ta ut stålen. Använd en blocknyckel 10 mm för att lossa på muttrarna. En skiftnyckel är för tjock och funkar inte. Att posta stålen är lite lurigt men är görbart. Jag bifogar pdf-filer från manualen där du kan läsa mer. Hoppas att de kommer med.

För egen del har jag en originaljigg för postning av stålen som är lätt att jobba med.

Ett tips. Köp gärna några extrastål så går det att ha ett par fräscha stål i beredskap när du behöver byta stål i rasket. Jag köpte från Axminster,
[länk]
Tack igen för väldigt bra råd, nu ska jag nog fixa detta 😃
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.