Har köpt en kity 636 plan och rikthyvel via en begagnadsida på ett företag. Fick hem den igår och har inte hunnit provköra ännu. Hittar ingen uppenbar ratt som man höjer och sänker bordet med, och sökt manualer men tycker inte det framgår. Tänker att det säkert finns någon här som vet 😅
 
  • En grön och gul stationär trähyvelmaskin på en träpall. Verktyg för hantverk och snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du den här ratten?

Bordscirkelsåg utomhus på blått ställ, röd cirkel markerar detalj, skor och buske i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Becka q
  • Laddar…
Stationär träbearbetningsmaskin, troligtvis en hyvelbänk, med grönt stativ och grå arbetsytor, markerad med blå pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påmin fäller man upp utmatningsbordet och där finns en axeltapp som veven passar på.

Protte
 
Industriell hyvelmaskin med två markerade områden, sits på träpall, träbearbetning, verktyg, grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börja med att lossa låsspärren, sedan skruvar du med den större ratten på kortsidan av högra bordet.
 
Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
Tack, ser nu att det finns en ”tapp” där det skulle ha suttit en ratt. Var Kan jag köpa en sån ratt? Eller går det att lösa på annat vis?
 
useless useless skrev:
Menar du den här ratten?

[bild]
Japp det gör jag, inser att nu den saknas. 😔
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
[bild]
Börja med att lossa låsspärren, sedan skruvar du med den större ratten på kortsidan av högra bordet.
Tack för ditt svar 😃
 
Bara en fundering, syftet är inte att märka ord, men du undrar väl om att "rikthyvla"?
 
A AndersS skrev:
Bara en fundering, syftet är inte att märka ord, men du undrar väl om att "rikthyvla"?
Jag kan ärligt säga att jag inte kan begreppen helt då jag är ny i ämnet. Jag menar när man hyvlar genom maskinen och inte på ovansidan bordet. Tänkte det hette planhyvla. Jag vill alltså höja/sänka där det finns en linjal som ställer in ämnets höjd. Sorry om jag uttrycker mig oklart 😅
 
B Becka q skrev:
Tack, ser nu att det finns en ”tapp” där det skulle ha suttit en ratt. Var Kan jag köpa en sån ratt? Eller går det att lösa på annat vis?
En 8 mm hylsa med 12 kanter passar perfekt på axeln.
 
  • Gilla
Becka q
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
En 8 mm hylsa med 12 kanter passar perfekt på axeln.
Åh tack snälla för svar! Nu ska det hem och hyvlas 😎
 
B Becka q skrev:
Jag kan ärligt säga att jag inte kan begreppen helt då jag är ny i ämnet. Jag menar när man hyvlar genom maskinen och inte på ovansidan bordet. Tänkte det hette planhyvla. Jag vill alltså höja/sänka där det finns en linjal som ställer in ämnets höjd. Sorry om jag uttrycker mig oklart 😅
Om du ska planhyvla undrar jag om råden är rätt, men kan ha fel då jag har en annan rikt/planhyvel.
Men ratten baktill på bordet är väl för att ändra höjd vid rikthyvling.
 
Vad har denna ratt för syfte, sitter det en på andra sidan också.
Inte så att bakre rikthyvelbordet ska tas bort vid planhyvling?
Träsvarv, detalj markerad med rött, verktyget för träbearbetning, verkstad, oskarp förgrund, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Om du ska planhyvla undrar jag om råden är rätt, men kan ha fel då jag har en annan rikt/planhyvel.
Men ratten baktill på bordet är väl för att ändra höjd vid rikthyvling.
Ja jag såg det
A AndersS skrev:
Vad har denna ratt för syfte, sitter det en på andra sidan också.
Inte så att bakre rikthyvelbordet ska tas bort vid planhyvling?
[bild]
är inte hemma nu och kan kolla men undra om inte den sänkte och höjde armen med skyddet för hyvelstålet på riktbordet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.